Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1c7tSWunj9GV1

Quattrocento w malarstwie włoskim- nowatorstwo formy Piera della Francesca

Piero della Francesca, „Biczowanie”, 1460 r., Galleria Nazionale delle Marche, Urbino, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

1400 – początek okresu Quattrocento

1415 – narodziny Pierra della Francesca

1442 – wybory do rady miasta, początek właściwej twórczości artystycznej

ok. 1450‑1451 – Powstanie obrazu Sigismondo Pandolfo Malatesta

1465 – Powstanie obrazu Zmartwychwstanie

1466 – Powstanie obrazu Sen Konstantyna

1474 – Powstanie obrazu Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych

1492 – śmierć Pierra della Francesca

1499 – koniec okresu Quattrocento

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RqkFoqFDNW5WK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 88.01 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

4. rozróżnia techniki sztuk plastycznych, jak:

a) w malarstwie: enkaustyka, mozaika, witraż, fresk, tempera, malarstwo olejne, pastel, malarstwo akwarelowe, akrylowe,

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

identyfikować twórczość jednego z największych artystów Quattrocento - Pierra della Francesci;

opowiadać o epoce, w której tworzył;

identyfikować i opisywać najbardziej znane obrazy malarza;

analizować poszczególne dzieła artysty oraz wskazywać cechy, dzięki którym są one wyjątkowe;

używać specjalistycznej terminologii potrzebnej do omawiania tego tematu, a także przećwiczysz swoje umiejętności analizy.

Wprowadzenie do okresu Quattrocenta

Quattrocento, oznaczające z włoskiego czterysta, to okres obejmujący okres od roku 1400 do 1499. Często uważa się, że był to pełen przemian czas przejścia z okresu średniowiecza do renesansu. Określa się tym terminem również całokształt kulturowych i artystycznych wydarzeń i ruchów, które miały miejsce we Włoszech w XV wieku. Stosowany był również jako synonim dla wczesnego renesansu w ogóle.

W malarstwie, okres ten przyniósł ogromną gamę nowych dokonań, zarówno w malarstwie freskowym jak i olejnym. Na dokonaniach średniowiecznej sztuki bizantyjskiejBizantyjska sztukasztuki bizantyjskiej, łączonej ze stylem gotyckimGotycka sztukagotyckim, malarze Quattrocento zaczęli łączyć oba style, jednocześnie porzucając malarstwo manuskryptowe, na rzecz wielkoskalowych fresków. W okresie Quattrocento popularne zaczęły być farby olejne, dużo trwalsze i zapewniające większą swobodę i wachlarz barw, co dodatkowo wpłynęło na odkrycie nowych sposobów przedstawiania światła, oraz powstania technik takich jak sfumatoSfumatosfumato czy chiaroscuroChiaroscurochiaroscuro, używanych między innymi przez Da Vinciego.

Artyści poczynili również postęp w rozwoju malarstwa figuratywnegoFiguratywne malarstwomalarstwa figuratywnego, czyli odwzorowywania postaci i obiektów w ich naturalnych wymiarach, jak i w stosowaniu perspektywy linearnej w swoich dziełach. Rozwijająca się filozofia humanistyczna sprawiała, że coraz częściej w sztuce dominował realizm i próby wiernego odwzorowania nagich postaci zarówno męskich, jak i w mniejszym stopniu damskich. W dalszym ciągu dominującym tematem dla sztuki była religia, ale rozkwitać zaczęło również malarstwo historyczne i portretowe.

Przykładem idealnego twórcy tamtego okresu jest Piero della Francesca.

RzrpRvj97zjBk1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment dzieła „Zmartwychwstanie” autorstwa Piero della Francesca. Na obrazie widoczny jest śpiący mężczyzna w średnim wieku. Mężczyzna ubrany jest w brązowe ubrania, ma także ciemne, krótkie kręcone włosy. Cały kadr wypełnia mężczyzna w ujęciu od klatki piersiowej do głowy, nieco odchylonej do tyłu, ręce są widoczne tylko w okolicy ramion. Na ilustracji umieszczony jest punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Autoportret artysty, będący fragmentem dzieła "Zmartwychwstanie".
Piero della Francesca, fragment dzieła „Zmartwychwstanie”, 1463 - 1465, Museo Civico di Sansepolcro, Sansepolcro, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Urodzony w 1415 roku, w mieście w mieście Borgo Santo Sepolcro (dzisiejsze Sansepolcro), znajdującym się w obecnej Toskanii. W mieście tym spędził swoją młodość, gromadząc inspiracje wśród miejscowych mistrzów malarskich i pobierając nauki, kształtujące jego późniejszy styl. Francesca był człowiekiem przedstawiającym idee humanizmu i chociaż w czasach obecnych docenia się głównie jego wkład w sztukę, za swojego życia był on również znanym matematykiem i mierniczym, umiejętnie posługującym się w swojej pracy geometrią.

Twórczość i analiza wybranych dzieł Piero della Francesci

Właściwa twórczość artysty rozpoczęła się w okolicach roku 1442, kiedy został członkiem rady miejskiej w Borgo Santo Sepolcro - były to początki jego właściwej kariery, podczas których otrzymywał on swoje pierwsze zlecenia, skutkiem których było powstanie znanych do dzisiaj dzieł sztuki. Pracował dla ważnych rodów szlacheckich, między innymi rodu Este z Ferrary, Malatesta z Rimini czy Montefeltro z Urbino. Dla nich namalował między innymi słynny obraz Święty Hieronim Pokutujący, powstały w 1451 roku, Sigismondo Malatesta, powstały w 1451, czy Biczowanie (1459‑1460) i Matkę Boską z dzieciątkiem, świętymi aniołami i portretem księcia Montefeltro (1460‑1470)

RZDsphBhST8Tn1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Piero della Francesca „Sigismondo Pandolfo Malatesta. Mężczyzna w ujęciu od klatki piersiowej w górę, widoczny jest z lewego profilu, na czarnym, jednolitym tle. Jego włosy sięgające połowy szyi, są bardzo ciemne - niemal zlewają się z tłem, tylko na czubku głowy i nad czołem są brązowe. Mężczyzna ubrany jest w szatę o pięknych regularnych wzorach roślinnych, w jednolitej beżowo-brązowej kolorystyce. Twarz jest jasna, stanowi kontrast do ciemnego tła. Obraz jest namalowany z dbałością o szczegóły. Na ilustracji umieszczony jest punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Jest to portret Sigismondo Malatesta, jednego z panów wielkich rodów, sprawujących kontrolę nad włoskimi gminami.
Piero della Francesca, „Sigismondo Pandolfo Malatesta”, ok. 1451 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RT8jiS3Lx9xGn1
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa dzieła Piero della Francesca: z lewej strony „Biczowanie”, z prawej: „Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych”. Na obrazie „Biczowanie”, widzimy trzy sceny: na pierwszym planie, z prawej strony obrazu – trzy stojące postaci, z których środkowa znajduje się na wprost, a dwie pozostałe w ujęciu z profilu; z lewej strony, w głębi: biczowanie Chrystusa – w tej scenie uczestniczą cztery postaci; nieco dalej – znajduje się siedzący mężczyzna, najprawdopodobniej Poncjusz Piłat. Doskonale oddana jest pozorna głębia perspektywy - oddają ją przede wszystkim kasetony namalowane na suficie świątyni oraz posadzka. Na drugim obrazie widzimy siedzącą Madonnę ze złożonymi dłońmi do modlitwy, z dzieciątkiem na kolanach, otoczoną przez dziesięcioro ludzi, po pięć z każdej strony. Na pierwszym planie, z prawej strony, w ujęciu z profilu, znajduje się klęczący rycerz w lśniącej zbroi, z dłońmi złożonymi do modlitwy. Scena rozgrywa się tuz przed wnęką w pomieszczeniu, które namalowane zostało z niezwykłą dbałością o szczegóły, mistrzowsko ukazując perspektywę zbieżną, szczególnie widoczną w kasetonach półkoliście sklepionej wnęki. Doskonale jest oddana pozorna głębia perspektywy – oddają ją przede wszystkim łukowe sklepienie i widoczny w tle obrazu zaokrąglony tył pomieszczenia. Na ilustracji umieszczony jest punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. W obu obrazach: „Biczowanie” oraz „Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych” należy zwrócić uwagę na doskonale oddaną pozorną głębię perspektywy. W przypadku pierwszego z nich, najbardziej oddają ją kasetony namalowane na suficie świątyni oraz posadzka. W drugim przypadku – łukowe sklepienie i zaokrąglona wnęka.

Osobistym sukcesem artysty, który uważał za swoje największe osiągnięcie, były malowidła ścienne ze scenami Legendy Krzyża Świętego, znajdujące się w kaplicy Baccich w kościele San Francesco w Arezzo, ukończone w okolicach roku 1466.

RhAe3ICeKVTqr1
Ilustracja przedstawia „Sen Konstantyna”, jeden z cyklu fresków „Legendy Krzyża Świętego”. Malowidło przedstawia cesarza Konstantyna, który zostaje poinformowany we śnie, że musi walczyć w imię Krzyża, aby pokonać swego wroga. Cały kadr wypełnia otwarty namiot, w którym śpi cesarz. Na ławce ustawionej tuż obok łoża, siedzi znużony sługa czuwający nad cesarzem ze wzrokiem skierowanym wprost na widza. Na pierwszym planie znajdują się strażnicy: jeden z nich stoi z prawej strony, przodem, a drugi – z lewej strony, tyłem, pogrążony niemal całkowicie w cieniu. Namiot jest oświetlony, ale jego wnętrze, za łożem cesarza, jest ciemne. To światło pochodzi od anioła, który znajduje się tuż nad czasza namiotu. Boski posłaniec schodzi z wysokości, pokazując krzyż ze światła cesarzowi pogrążonemu w głębokim śnie. Malowidło jest w tonacji ciepłej, z przewagą odcieni brązów. Na ilustracji umieszczony jest punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Fragment fresków przedstawiających Legendy Krzyża Świętego. Ten fragment to „Sen Konstantyna”. Był to jeden z pierwszych obrazów, na którym namalowano wydarzenie mające miejsce w nocy. Dzięki temu artysta mógł zagrać za pomocą światłocieni - na postać leżącego Konstantyna pada światło, emanujące od anioła znajdującego się w lewym górnym rogu obrazu. Trzymany przez niego krucyfiks tworzy jeszcze jaśniejsze światło. Postacie strażników oraz padające na nich cienie dodają głębi perspektywie.
Piero della Francesca, „Sen Konstantyna”, 1452-1466, San Francesco, Arezzo, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

W tym samym okresie artysta stworzył jeszcze kilkadziesiąt malowideł ściennych, między innymi Madonna del Parto, czy Zmartwychwstanie.

RfsUf6aXxB05e1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Zmartwychwstanie” autorstwa Pierro della Francesca. Na obrazie widocznych jest pięciu mężczyzn: Jezus, który stoi nad śpiącymi czterema mężczyznami. Jezus stoi oparty o cokół, i ubrany jest w różową szatę. Na jego ciele widać krwawiącą ranę. W jednej ręce trzyma sztandar, nad głową ma złotą aureolę. Wśród śpiących mężczyzn widoczny jest autor, który leży pod sztandarem (drugi od lewej). Na ilustracji umieszczone są punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Obraz „Zmartwychwstanie”. Kompozycja jest idealnie zamknięta w trójkącie. Ciało Chrystusa jest doskonale przedstawione anatomicznie, autor prawdopodobnie wzorował się na posągach greckich. Bezlistne i żywe drzewa symbolizują odradzająca się wokół Chrystusa przyrodę. Rzymscy żołnierze poniżej śpią. Drugi od lewej stanowi autoportret samego autora, który widać było chwilę wcześniej. 2. Stosunek autora do wiary symbolizuje oparcie głowy o sztandar Jezusa. Jest to jeden z najbardziej symbolicznych dzieła malarza, Sarkofag przypomina ołtarz do eucharystii, dodatkowo nawiązując do nazwy miasta, w którym dzieło powstało, mającego w nazwie i herbie grób pański. Zmiany w przyrodzie symbolizują odrodzenie i triumf życia nad śmiercią, dodatkowo będąc symbolem odkupienia grzechów.
Piero della Francesca, „Zmartwychwstanie”, 1463 - 1465, Museo Civico di Sansepolcro, Sansepolcro, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Ostatnimi dziełami malarza były Św. Hieronim, Madonna di SenigalliaNarodziny Chrystusa

RHGEmtyBo8kPF1
Ilustracja interaktywna przedstawia „Madonna di Senigallia” autorstwa Piero della Francesci. Na obrazie widoczne są cztery osoby. Na pierwszym planie jest kobieta z dzieckiem na rękach. Madonna ubrana jest w różową suknię z niebieską narzutką. Dziecko, które siedzi na jej rękach ubrane jest w białe szaty, na szyi ma pomarańczowy wisiorek. Jedną rękę ma podniesioną do góry. Za postacią matki z dzieckiem znajdują się dwie pozostałe kobiety. Jedna ubrana w niebieskie ubrania, a druga w różowe. Obie mają jasne włosy. Scena odgrywa się we wnętrzu o szarych ścianach. Na ilustracji umieszczony jest punkt. Po zaznaczeniu punktu wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Obraz „Madonna di Senigallia”. Ten obraz również posiada znakomita ilość detali, o wiele istotniejsza jest jednak zawarta na nim gra świateł, którą udało się uchwycić artyście. Światło wpada realistyczni przez okno z lewej strony obrazu, stanowiąc jednocześnie metaforę dziewiczego poczęcia Maryi.
Piero della Francesca, „Madonna di Senigallia”, 1474 r., Galleria Nazionale delle Marche, Urbino, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R1RAZVb5ZLGnq1
Źródło: online-skills.

Piero zmarł w swoim rodzinnym mieście Sansepolcro w roku 1492. Swoje życie poświęcił doskonaleniu się i łączeniu w nowych harmoniach stylów poznanych przez całe swoje życie. Choć poważany i szeroko znany we Włoszech, nie pozostawił po sobie znaczącego śladu w artystycznych trendach epoki, gdyż nawet jego najbardziej obiecujący uczniowie, nie kontynuowali jego oryginalnego podejścia do malarstwa, podążając za trendami innych mistrzów.

Jego sztuka, chociaż na pewien czas zapomniana, nie bez powodu została odnaleziona na nowo po latach. Piero della Francesca był malarzem niezwykle wytrawnym, którego sztuka była wyraźnie intelektualna. Jako humanista, teoretyk malarstwa, uczony i matematyk, w swojej twórczości łączył wszystkie dziedziny swoich zainteresowań. Eksperymentował z perspektywą, opierając ją o wyliczenia matematycznie i używając zarówno powietrznejPowietrzna perspektywapowietrznej jak i barwnej perspektywyBarwna perspektywabarwnej perspektywy, napisał traktaty dotyczące właśnie perspektywy w malarstwie. Jego fascynacja architekturą i geometrią poskutkowała wyraźną geometryzacjąGeometryzacja bryłgeometryzacją malowanych brył i postaci. Kolorystyka dzieł potrafiła zmieniać się od zdecydowanych i nasyconych, ku delikatnej i rozjaśnionej gamie barw, dzięki stosowaniu przez artystę farb olejnych. Potrafił również zmyślnie korzystać ze światła, tworząc rozliczne refleksy i światłocienie. Łączył wcześniejsze tradycje epoki, takie jak złote tła ornamentalne, z nowymi osiągnięciami sztuki, tworząc jedyne w swoim rodzaju malarstwo, przepełnione napięciami psychologicznymi postaci, symboliką, czy ukrytymi odniesieniami do literatury lub kultury. Nie dziwi więc fakt, że w roku 1497 został okrzyknięty „monarchą malarstwa i architektury naszych czasów”.

Quattrocento w malarstwie włoskim – nowatorstwo formy Piera della Francesci

Na obrazie widzimy architektoniczną przestrzeń rozwiązana w stylu klasycznym, przedstawioną w perspektywie stożkowej, niemal doskonale symetryczną z kompozycyjnego punktu widzenia. W głębi jest pokazana struktura przypominającą kościelną absydę, jak się wydaje, na planie półkolistym. Obecność łuków po bokach z dwoma prostopadłymi nawami sugeruję, że jest ona zbudowana na planie krzyża. Kolebkowe sklepienie zdobione kasetonami nakrywające przestrzeń na planie prostokąta styka się ze sklepieniem półsferycznym. Jego wewnętrzna strona ozdobiona jest gigantyczną jest gigantyczną muszą świętego Jakuba, z które na złotym łańcuchu zwisa jajko. Dziewięć postaci otaczających Matkę Boską jest równomiernie rozmieszczonych wzdłuż półokręgu. Matka Boska siedzi na tronie ze założonymi dłońmi, trzymając na łonie Dzieciątko, które spokojnie śpi.

Rozmieszczenie postaci uwypukla i podkreśla architekturę. Postać Matki Boskiej składającej dłonie, z twarzą zwróconą do widza, podkreśla pionową oś. Pozostałe postacie rozmieszczone jako dwie trójki świętych i dwie pary aniołów są położone symetrycznie względem centralnej osi. Symetria ta zostaje złamana przez postać donatora klęczącego na pierwszym planie po prawej stronie przed‑stawionej na obrazie sceny. Jest to Fryderyk III de Montefeltro, książę Urbino, gwałtowny i ekscytujący, kontrowersyjny przedstawiciel epoki quattrocenta. Odziany w paradną zbroję, Fryderyk III ukazany jest z profilu, dokładnie tak samo jak na wszystkich swoich portretach, ponieważ podczas turnieju utracił prawe oko i część gładyszki. To asymetryczne usytuowanie księcia, i pozostawienie pustego miejsca, miało podkreślać niedawną śmierć jego żony, Battisty Sforza, która nastąpiła wkrótce po narodzinach tak wyczekiwanego pierwszego syna Guidobalda. Historycy sztuki nie są jednomyślni w datowaniu tego obrazu, jednak większość przyjmuje, że powstał on pomiędzy 1472 r., czyli rokiem narodzin Guidobalda, a 1474.

Od lewej strony do prawej przedstawieni są święci: Jan Chrzciciel (patron Battisty Sforzy), święty Hieronim i święty Bernard ze Sieny z zakonu franciszkanów, kanonizowany w 1450 r., a dalej po prawej, ukazujący swoje stygmaty święty Franciszek, święty Piotr męczennik i święty Jan Ewangelista z Ewangelią w dłoniach. Widzimy, że twarz jednego ze świętych przypomina twarz z portretu przyjaciela Piera — Era Luki Paciolego. Postacie aniołów, w odróżnieniu od świętych, są już dużo mniej realistyczne. Chyba byłoby trudniej znaleźć twarze przyjaciół, które mogłyby służyć jako modele aniołów. Malując je, Piero kierował się własną wyobraźnią, ubrał je w luksusowe szaty ozdobione różnorodnymi klejnotami.

W sferze symbolicznej obraz buduje analogię pomiędzy reprezentacyjną architekturą i postaciami. I tak, umieszczona w środku Matka Boska reprezentuje całą budowlę i symbolizuje Kościół, miejsce komunii wiernych. Dalej, głowy świętych są ustawione w odpowiednio do wspierających budowlę rowkowanych kolumn w stylu korynckim, podczas gdy anioły związane są z marmurowymi panelami dekorującymi absydę z porfiru — jeden z nich, widoczny od przodu — znajduje się za Matką Boską.

Jest wreszcie muszla oraz jajko zawieszone w płaszczyźnie obrazu nad głową Matki Boskiej. Wydaje się, że w kościołach nie było niczym wyjątkowym zawieszanie strusiego jaja, obiektu dziwnego, zdolnego przyciągnąć uwagę odwiedzających, zdaniem jednych symbolu dziewictwa, zdaniem innych — Kościoła.

Popatrzmy na ten obraz oczyma dzisiejszego matematyka i zacznijmy od analizy przestrzeni zamkniętej architekturą. Korzystając z symetrii, wykonamy szkic lewej strony i przeniesiemy go na prawą za pomocą odbicia zwierciadlanego. Przybliżony wynik pokazują dwa rysunki na str. 97.

Widzimy, że symetria budowli jest niemal pełna, za wyjątkiem wąskiego paska po prawej stronie, co na poprzednim rysunku jest zaznaczone krótkimi liniami wychodzącymi poza jego ramy. Wiemy, że na skutek prac konserwatorskich przeprowadzonych w 1982 r., obraz został zmniejszony ze wszystkich stron, przede wszystkim jednak od dołu.

Źródło: Złudzenie zmysłów Francisca Martina Casalderrey’a, wyd. RBA, 2012 s. 93‑97.

RqixshJyZQPIo1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Piero della Francesca „Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych". Na obrazie znajduje się siedząca Madonna ze złożonymi dłońmi do modlitwy i dzieciątkiem na kolanach, otoczona przez dziesięcioro ludzi, po pięć z każdej strony. Na pierwszym planie, z prawej strony, w ujęciu z profilu, znajduje się klęczący rycerz w lśniącej zbroi, z dłońmi złożonymi do modlitwy. Scena rozgrywa się tuż przed wnęką w pomieszczeniu, które namalowane zostało z niezwykłą dbałością o szczegóły, mistrzowsko ukazując perspektywę zbieżną, szczególnie widoczną w kasetonach półkoliście sklepionej wnęki. Doskonale jest oddana pozorna głębia perspektywy – oddają ją przede wszystkim łukowe sklepienie i widoczny w tle obrazu zaokrąglony tył pomieszczenia. Na ilustracji umieszczone są trzy punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. „Madonna z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych" to obraz autorstwa włoskiego malarza Piero della Francesca. Historia, czas i okoliczności powstania dzieła są tematem sporu i hipotez wysuwanych przez historyków sztuki. Pierwotnie obraz był większy, ale został przycięty z każdej strony; ponadto zaginęła predella. W odciętych częściach znajdowało się architektoniczne otoczenie, prawdopodobnie sugerujące wnętrze kościoła. Do takiego wniosku mogą prowadzić: absyda za plecami Marii i sposób zgrupowania świętych (od lewej: Jan Chrzciciel, Bernard z Clairvaux, Hieronim ze Strydonu, Franciszek z Asyżu, Piotr w Werony i Jan Ewangelista), rozmieszczonych na tle absydy. Dzięki pionowym elementom marmurowych płycizn i kanelowanych pilastrów, obraz nabiera rytmiczności, a barwny poziomy pas marmuru wokół ściany podkreśla układ postaci biorących udział w sacra conversazione (świętej rozmowie). Nad głową Matki Bożej zwisa strusie jajo, co symbolizuje cykliczność życia wyznaczonego narodzinami i śmiercią. 2. Obraz został wykonany w Urbino dla księcia Federica da Montefeltro, przedstawionego na obrazie na pierwszym planie, w zbroi i w pozycji klęczącej z dłońmi złożonymi do modlitwy. Ukazanie księcia w zbroi skłania do interpretowania obrazu jako wojenne ex voto lub ma nawiązywać do turnieju rycerskiego rozegranego w 1459 roku, podczas którego Montefeltro odniósł ciężkie rany i był bliski śmierci. Istnieje również trzecia hipoteza, według której obraz miał być hołdem za odniesione zwycięstwo pod Volterrą 18 czerwca 1472 roku. 3. Tak jak wiele jest hipotez dotyczących okoliczności powstania, tak i istnieje wiele przypuszczeń odnośnie Dzieciątka, które znajduje się w centralnej części dzieła. Jemu cześć oddaje zarówno książę, jak i Matka Boska. Legenda mówi, iż w 1472 roku na świat przyszedł syn Federica, lecz jego żona Battista Sforza zmarła zaraz po narodzinach dziecka. Obraz miał być złożonym hołdem da ukochane żony. W twarzy Maryi dopatrywano się rysów Battisty, a w Dzieciątku Federica. Fakty historyczne przeczą tej hipotezie – Battista umarła z powodu zapalenia płuc.
R1d8l4310YFV21
Ilustracja interaktywna przedstawia część dyptyku „Portret Federica da Montefeltro i jego żony, Battisty Sforza”. Na zdjęciu ukazany jest mężczyzna w ujęciu z profilu, na tle krajobrazu: wybrzeża z wodą i wzgórzami w oddali, który artysta namalował wykorzystując perspektywę powietrzną. Mężczyzna jest ubrany jest w czerwoną szatę oraz cylindryczne nakrycie głowy w tym samym kolorze, co stanowi wyraźną dominantę kolorystyczną oraz kontrast do czarnych włosów i błękitnego nieba. Artysta namalował wizerunek księcia z dbałością o szczegóły anatomiczne twarzy. Po mistrzowsku zastosował modelunek światłocieniowy uwypuklając nawet niewielkie różnice przestrzenne, zarówno malując portret, jak i tło. Na ilustracji umieszczony jest punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Portret Federica da Montefeltro został wykonany na podstawie tego samego szkicu, który posłużył do wykonania „Portretu Federica da Montefeltro i jego żony, Battisty Sforza” obecnie znajdującego się w Galerii Uffizi we Florencji.

Zadania

R1Jqm4b3lFSqi1
Ćwiczenie 1
Polecenie do zadania brzmi: W jakim mieście urodził się i spędził większość życia Piero della Francesca? Możliwe odpowiedzi: 1. San Poro; 2. Sanse Polo; 3. Sansepolcro. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills.
R1DSTaaKPIs6g
Ćwiczenie 2
Na którym z obrazów Piero della Francesca artysta namalował śpiących mężczyzn? Możliwe odpowiedzi: 1. „Autoportret”; 2. „Święty Hieronim”, 3. „Zmartwychwstanie”
R1O9vzqXQr8kt1
Ćwiczenie 3
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj daty do odpowiednich wydarzeń historycznych. Możliwe odpowiedzi: A. 1415; B. 1499; C. 1401; D. 1492; 1. Śmierć Piero della Franscesci; 2. Początek okresu Quattrocento; 3. Koniec okresu Quattrocento; 4. Narodziny Piero della Franscesci
Źródło: online-skills.
RILj2tR6unrus1
Ćwiczenie 4
Polecenie do zadania brzmi: Które z wymienionych poniżej dzieł stworzył Piero della Francesca? Możliwe odpowiedzi: 1. Chrzest Chrystusa; 2. Autoportret Siguarda IV; 3. Portret Sigismondo Malatesta
Źródło: online-skills.
R1BvtjwED6LeK1
Ćwiczenie 5
Polecenie do zadania brzmi: Jako humanista, Francesca poza malarstwem, był również szanowanym: Możliwe odpowiedzi: 1. matematykiem, 2. mierniczym; 3. przyrodnikiem
Źródło: online-skills.
Polecenie 1
R8cwfg04oGTbe
Quattrocento było okresem zmian i zapowiedzią całkowicie nowej epoki dla sztuki na całym świecie. Jednym z przedstawicieli nowego nurtu jest omawiany przez nas artysta. Opierając się o zdobytą wcześniej wiedzę napisz, na czym polegało nowatorstwo formy Piera della Francesci w porównaniu z twórczością epoki średniowiecza i starożytności.
R1MHSA0Zg4cPj
Ćwiczenie 6
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj odpowiednie tytuły dzieł do przedstawionych poniżej dzieł Piera della Francesca:. 1. Pierwsze dzieło sztuki ukazuje cztery osoby. Na pierwszym planie widoczna jest kobieta z dzieckiem na rękach. Kobieta ubrana jest w różową spódnicę z niebieską narzutą. Dziecko, które siedzi na jej rękach ubrane jest w białe szaty, na szyi ma wisiorek. Jedną rękę ma podniesioną do góry. Za postacią matki z dzieckiem znajdują się dwie pozostałe kobiety. Jedna ubrana w niebieskie ubrania, a druga w różowe. Obie mają siwe włosy. 2. Drugi obraz przedstawia pięciu mężczyzn: Jezus, który stoi nad śpiącymi czteroma mężczyznami. Jezus stoi oparty o cokół, i ubrany jest w różową szatę. Na jego ciele widać krwawiącą ranę. W jednej ręce trzyma sztandar, nad głową ma złotą aureolę. Wśród śpiących mężczyzn widoczny jest autor, który leży pod sztandarem (drugi od lewej). 3. Trzecie zdjęcie ukazuje fragment fresków. Ten fragment przedstawia śpiącego mężczyznę. Był to jeden z pierwszych obrazów, na którym namalowano wydarzenie mające miejsce w nocy. Dzięki temu artysta mógł zagrać za pomocą światłocieni – na postać leżącego Konstantyna pada światło, emanujące od anioła znajdującego się w lewym górnym rogu obrazu. Trzymany przez niego krucyfiks tworzy jeszcze jaśniejsze światło. Postacie strażników, oraz padające na nich cienie dodają głębi perspektywie. 4. W ostatnim obrazie należy zwrócić uwagę na doskonale oddaną pozorną głębię perspektywy. Najbardziej oddają ją kasetony namalowane na suficie świątyni oraz łukowe sklepienie i widoczny w tle obrazu zaokrąglony tył pomieszczenia. Tytuły dzieł, które należy dopasować opisu: A – „Zmartwychwstanie”; B – „Sen Konstantyna”; C – „Madonna di Senigallia”; D – „Biczowanie”
RlO6Ctqf1Vtwt
Ćwiczenie 7
Polecenie do zadania brzmi: Poniżej przedstawiono postacie znajdujące się na dziele sztuki Zmartwychwstanie. Wskaż, który z mężczyzn to autor tego obrazu. Możliwe odpowiedzi: 1. Twarz Jezusa, który nad głową ma złotą aureolę, 2. Drugi obraz ukazuje śpiącego mężczyznę w średnim wieku. Mężczyzna ubrany jest w brązowe szaty, ma także ciemne, krótkie kręcone włosy. 3. Ostatnie zdjęcie przedstawia śpiącego mężczyznę w czapce na głowie. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
md4e543ab8f674c1c_0000000000217

Słownik pojęć

Barwna perspektywa
Barwna perspektywa

inaczej zwana też malarską, stanowi sposób przedstawienia przestrzeni za pomocą właściwości barw, wykorzystując złudzenie optyczne, poprzez które pewne kolory zdają się być bliżej lub dalej od obserwatora, w rzeczywistości będąc oddalonymi w ten sam sposób. Zazwyczaj kolory zimne wydają się oddalać, a ciepłe - zbliżać.

Bizantyjska sztuka
Bizantyjska sztuka

zapoczątkowana w okolicach 330 roku, a zakończona w roku 1453, sztuka chrześcijańska, będąca swoistym przedłużeniem sztuki greckiej i starożytnej. Istotną rolę odgrywały w niej architektura, malarstwo ścienne, mozaiki i obrazy, głównie ikony. Skupiała się ona głównie na tematyce sakralnej, była ściśle powiązana z ideologią chrześcijańską oraz cesarską.

Chiaroscuro
Chiaroscuro

inaczej światłocień. Jest to technika malarska, która polega na różnicowaniu natężeń światła i eksponowaniu zachodzących między nimi kontrastów. Bierze się w nich pod uwagę miejsce z którego pada światło, projektując kompozycję tak, by część obrazu była wyraźnie oświetlona, a pozostała mniej lub bardziej zacieniona. Dzięki tej technice uzyskuje się wyraźne wrażenie trójwymiarowości malowanych przedmiotów.

Figuratywne malarstwo
Figuratywne malarstwo

stanowi swoiste przeciwieństwo abstrakcjonizmu, jest więc techniką malarską, której podstawową cechą jest odwzorowywanie obiektów i osób w ich naturalnych wymiarach.

Geometryzacja brył
Geometryzacja brył

jest to stosowanie motywów geometrycznych w sztuce, lub też sprowadzanie bardziej skomplikowanych kształtów do form geometrycznych.

Gotycka sztuka
Gotycka sztuka

był to styl powstały przed połową XII wieku - w malarstwie charakteryzowało się ostrym, wyrazistym rysunkiem, oraz wyraźną ekspresją postaci. Rzeźby, zwłaszcza późnogotyckie, cechowały się realizmem, a wpływy greckie można było wciąż dostrzec w stylu przedstawiania ekspresji twarzy czy pozie.

Linearna perspektywa
Linearna perspektywa

jest to technika, która pozwala przedstawić rzeczywistość na płaskiej powierzchni w sposób, który sprawia wrażenie głębi. Podstawową zasadą tej techniki jest pozorne zmniejszanie wielkości przedmiotów w miarę oddalania ich od widza, oraz stworzenie pozornej zbieżności wszystkich linii biegnących od oka widza do przedmiotu ku horyzontowi. Rozróżnia się kilka rodzajów tej perspektywy, między innymi: ptasią (punkt widzenia wysoko), żabią (punkt widzenia nisko), czołową lub boczną.

Powietrzna perspektywa
Powietrzna perspektywa

kolejna z technik, służąca zwiększaniu iluzji głębi w obrazie. Wraz ze zwiększaniem się odległości na obrazie, tony i barwy bledną i stają się jaśniejsze, a kształty bardziej zamglone. W kierunku horyzontu, w miarę oddalania się zwiększa się warstwa „powietrza”, między obiektem a obserwującym.

Sfumato
Sfumato

od włoskiego fumo, czyli dym. Oznacza łagodne przejścia w malarstwie olejnym, następujące z partii ciemnych do jasnych. Docelowo ma ona dawać rodzaj mglistego, miękkiego przejścia pomiędzy kolorami.

Temperowe malarstwo
Temperowe malarstwo

jest to technika malowania przy użyciu specjalnych farb temperowych. Malarstwo to znane było od starożytności, szczyt swojej popularności przeżywało w okresie średniowiecza. Popularna była dzięki łatwości stworzenia spoiwa, które często mogło być naturalne (na przykład oparte o żółtko jajka). Były popularne dzięki swojej precyzyjności (można było tworzyć bardzo dokładne kreski), szybkiemu schnięciu i pewnej elastyczności. Farby te miały jednak ograniczoną paletę kolorów oraz moc spoiwa, przez co często łuszczyły się lub odpadały po pewnym czasie.

md4e543ab8f674c1c_0000000000234

Galeria dzieł sztuki