Ilustracja przedstawia maskę teatralną, skrzypce, dwie książki z czerwonymi okładkami oraz świecznik z pięcioma zapalonymi świeczkami. Tytuł lekcji: Rola teatrów jako ośrodków kultury muzycznej.
Ważne daty
1728 – premiera Beggar's opera Johna Gaya.
1762 – premiera Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka.
1945 – rozpoczęcie działalności Teatru muzycznego w Łodzi
lata 50. XX w. – rozpoczęcie działalności Teatru muzycznego w Poznaniu
1994 – rozpoczęcie działalności Teatru muzycznego Roma w Warszawie
2004 – powstanie Teatru muzycznego Capitol we Wrocławiu
2014 – założenie Krakowskiego Teatru Variété
1
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
RllbaWyiHdCQG
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
2. Starożytność (Egipt, Grecja, Rzym i in.). Uczeń:
2) rozróżnia i charakteryzuje gatunki muzyczne związane z teatrem antycznym (hymn, oda);
6. Klasycyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:
f) rola teatrów jako ośrodków muzycznych.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;
Nauczysz się
przedstawiać historię związku teatru i muzyki;
wykazywać rolę teatrów jako ośrodków kultury muzycznej;
przedstawiać najważniejsze formy sceniczne łączące teatr oraz muzykę.
Wprowadzenie. Antyk i średniowiecze.
R1M7mNbl53tTb1
Rola antyku dla kultury europejskiej jest wyjątkowo znacząca - większość dziedzin sztuki wywodzi się ze starożytności lub ma w niej swoje korzenie. Nie inaczej jest z teatrem oraz jego połączeniem z muzyką. Już w V wieku przed naszą erą powstawały greckie dramaty antyczne, które oprócz słowa i tańca zawierały muzykę. Tragedie oraz komedie Sofoklesa czy Ajschylosa miały akompaniament, który pomagał w ustalaniu choreografii tancerzy oraz podkreślał pewne wydarzenia fabularne. Podobna sytuacja miała miejsce w starożytnym Rzymie. Chociaż wskazuje się, iż wpływ antyku na teatry muzyczne nie był zbyt duży (głównie z uwagi na brak źródeł z muzyką, które pozwoliłyby na jakieś odniesienie), to z historycznego punktu widzenia należy pamiętać o tym, iż to właśnie tam po raz pierwszy miało miejsce takie połączenie.
Podczas średniowiecza sama instytucja teatru praktycznie nie istniała. Dominowali wędrowni minstrele oraz trupy teatralne w małych składach. Występowali najczęściej z prostymi przedstawieniami lub śpiewali. Z czasem pojawiła się forma misterium, odtwarzająca pewne wydarzenia biblijne. Aktorzy najczęściej poruszali się za pomocą kilku dużych wozów, z których jeden spełniał zadanie mobilnej sceny. Wraz z ich rozwojem ich charakter był coraz mniej dydaktyczno‑religijny, zyskując oblicze obyczajowe, a nawet farsowe, także sam przebieg misterium ulegał licznym zmianom, adaptując liczne melodie ludowe i tradycyjne oraz wprowadzając pieśni.
Renesans i commedia dell’arte.
R1OvmBiNsOSi01
Czas renesansu był znamienny z uwagi na wykształcenie się commedii dell'arte. Powstała ona we Włoszech. Jej ważnymi cechami był spory komizm, gagi (pod nazwą lazzi), a także powtarzalność postaci scenicznych. Najważniejsze z nich to Pantalon i Dottore, starcy, Arlekin i Brighella, służący oraz pokojówka Kolombina i Kapitan. Charakterystyczne dla commedii dell'arte było spore użycie improwizacji (jednak z pewnymi ramami scenariuszowymi), użycie profesjonalnych aktorów oraz dopuszczenie kobiet na scenę. Spora część ruchu scenicznego opierała się na pantomimie. Ten typ widowiska scenicznego był istotny z wielu powodów: jest określany jako pewnego rodzaju prototyp późniejszego teatru, który także przyczynił się do powstania opery buffa oraz układu sceny i rozmieszczenia wobec niej publiczności.
Barok - opera i jej gatunki.
RJJiQtUyMnhu21
W okresie baroku można wyróżnić kilka zjawisk oraz gatunków, które wpłynęły na rozwój teatru oraz jego powiązanie z kulturą muzyczną. W Anglii popularne były tzw. masque (czyli maski), widowiska, w których uczestniczyli w roli aktorów członkowie dworu. Charakteryzowały się wyjątkowo drogimi kostiumami i scenografią oraz łączeniem muzyki, tańca, śpiewu i gry aktorskiej. W połowie XVII wieku fragmenty muzyczne masque doprowadziły do powstania opery angielskiej, która była popularna do końca stulecia. We Francji sztuki teatralne przerabiano na widowiska muzyczne, przekształcając część tekstów postaci na piosenki lub fragmenty śpiewane. W XVIII wieku w Anglii popularność zyskała opera balladowaOpera balladowaopera balladowa, która zawierała liczne melodie ludowe przeplatające się z fragmentami mówionymi. Miała charakter komiczny, a najbardziej znanym dziełem jest Beggar's opera Johna Gaya, wystawiona po raz pierwszy w 1728 roku.
Najważniejszymi gatunkami opery była opera seria (poważna) i opera buffaOpera buffaopera buffa (komiczna). Ta pierwsza była najczęściej skierowana do szlachty i arystokracji, natomiast ta druga - do mieszczaństwa oraz ludu. To właśnie one dość mocno inspirowały twórców oraz powstawanie nowych form.
Klasycyzm - dalszy rozwój opery, balet, inne formy.
RZzgUt3Oji5ok1
Dla opery epoki klasycyzmu wyjątkowo ważną postacią był Christoph Willibald Gluck, niemiecki kompozytor, który podczas swojego życia odwiedził wiele ośrodków operowych. Był on kapelmistrzem dworskich oper oraz dyrygentem trup operowych. Jego najważniejszą tezą było wprowadzenie równowagi między muzyką i słowem oraz podporządkowanie muzyki treści oraz akcji. Za pierwszą operę już po reformie uznaje się Orfeusza i Eurydykę z 1762 roku. Podobna reforma była przez niego postulowana w przypadku baletu - wcześniej przypominał on suitowy szereg tańców, teraz miała pojawić się wyrazista akcja sceniczna.
Wpływ na dalsze przekształcenia i zmiany w formach miały też inne gatunki, popularne pod koniec XVIII wieku. Wśród nich należy wyróżnić wodewilWodewilwodewil, singspielSingspielsingspiel, a także burleskę.
XVIII wiek (szczególnie okres klasyczny) jest istotny również z tego względu, iż formy muzyczne (opery, balety oraz inne) przestały być domeną stanu szlacheckiego oraz arystokracji. Już wcześniej mieszczaństwo było zainteresowane tymi formami sztuki. Od tego czasu rozpoczął się rozwój oraz pojawianie się osobnych budynków teatralnych, w których oprócz standardowych sztuk (czasem z oprawą muzyczną) można było obejrzeć również widowisko taneczne lub operę.
RyTqrgIFvTy58
Dalszy rozwój teatrów muzycznych w XIX wieku.
R1PZTIyrFDbpo1
XIX wiek to czas wyjątkowego rozwoju teatrów, a także pojawienie się teatrów muzycznych, które skupiały się na wystawianiu oper, baletów oraz innych form. Wpływ na popularność takich miejsc miało pojawienie się operetki oraz musicalu.
R9iYmyvwgccfH
Operetka może oznaczać zarówno gatunek muzyczny, jak i budynek. W przypadku tego pierwszego jest to utwór sceniczny, który składa się z fragmentów muzycznych, tanecznych oraz mówionych. Wywodzi się od wodewiluWodewilwodewilu, singspieluSingspielsingspielu oraz opery komicznej. Jej akcja jest komediowa, natomiast muzyka melodyjna i łatwa w odbiorze. Dwoma najważniejszymi ośrodkami operetki był Paryż (najwybitniejszy przedstawiciel - Jacques Offenbach) oraz Wiedeń (najwybitniejszy przedstawiciel - Richard Strauss). Wiele operetek powstało również w Anglii, najważniejsi twórcy to duet librecisty W. S. Gilberta oraz kompozytora Arthura Sullivana z Londynu. Operetka to także miejsce (budynek), w którym wystawiane są operetki (dzieła).
R1JCN7BRv3nl71
Musical to kolejna nowa forma. Jest to pierwszy rdzennie amerykański gatunek sceniczny. Wskazuje się, iż pojawił się w drugiej połowie XIX wieku, a wpływ na jego powstanie miały operetka, burleskaBurleskaburleska, a także wodewil. Musical to forma teatralna, która łączy muzykę i śpiew, tekst i grę aktorską oraz ruch sceniczny i taniec. Dodatkowo przy widowisku pracuje wiele osób, odpowiedzialnych także za scenografię, kostiumy i inne niezbędne elementy. Jest to jeden z ważniejszych gatunków, do którego wystawienia potrzebna jest scena wraz z jej aspektami technicznymi. Chociaż część musicali można wystawić niekoniecznie w miejscu specjalnie do tego przygotowanym, to rozwój tej formy sztuki wpłynął na rozwój i pojawianie się nowych teatrów muzycznych, przystosowanych do tego typu produkcji. Obecnie dwoma najważniejszymi ośrodkami musicali są Broadway w Stanach Zjednoczonych oraz West End w Wielkiej Brytanii.
Rt5MvBH26zBeV
Rola teatru w kulturze muzycznej
R1aRR8ogajWiI1
Znaczenie teatru jako zjawiska dla kultury muzycznej jest nieocenione. Nawet zwykła sztuka może zawierać oprawę muzyczną, która musi współgrać z wydarzeniami oglądanymi przez widzów. Stworzenie takiego połączenia stanowi dowód na rozwój pracy kompozytorskiej, które mogło się dokonać dzięki teatrowi. Pojawienie się teatrów muzycznych, operetek oraz scen musicalowych pozwoliło wielu formom muzycznym na ugruntowanie swojej popularności, a także na zaistnienie muzyki w świadomości wielu ludzi. Dziś arie operowe z Czarodziejskiego Fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta lub piosenki z musicali są równie znane, co V Symfonia Ludwiga van Beethovena czy koncerty Fryderyka Chopina. Rozwój kultury muzycznej jest możliwy wtedy, gdy istnieje mnóstwo form i gatunków, a także sposobów na kultywowanie tej sztuki. Dzięki teatrom muzycy oraz słuchacze mają możliwość przeżycia emocji uczestnicząc w sztuce. Chociaż rola filharmonii jest ważna, to jednak prezentowana w nich muzyka najczęściej należy do form instrumentalnych. Połączenie muzyki z teatrem pozwala na odbieranie uczuć towarzyszących akcji scenicznej ze sporym zaangażowaniem.
RzVGz4rfR7LQW
Najważniejsze teatry muzyczne w Polsce
RT2kPCad0Ofs91
R19aRKyj5m6Xg1
RVKYKfrluqXwZ1
R1W1I2JD5Jsnk1
R1CuU6EtO3NgZ1
Zadania
RjxHruQRH1j0f
Ćwiczenie 1
RWJQfyt3JgTMs
Ćwiczenie 2
R1AMhklj53Uhf
Ćwiczenie 3
Dopasuj kompozytora do opery. John Gay Możliwe odpowiedzi: 1. Czarodziejski Flet, 2. Orfeusz i Eurydyka, 3. Beggar's Opera Christoph Willibald Gluck Możliwe odpowiedzi: 1. Czarodziejski Flet, 2. Orfeusz i Eurydyka, 3. Beggar's Opera Wolfgang Amadeusz Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Czarodziejski Flet, 2. Orfeusz i Eurydyka, 3. Beggar's Opera
Dopasuj kompozytora do opery. John Gay Możliwe odpowiedzi: 1. Czarodziejski Flet, 2. Orfeusz i Eurydyka, 3. Beggar's Opera Christoph Willibald Gluck Możliwe odpowiedzi: 1. Czarodziejski Flet, 2. Orfeusz i Eurydyka, 3. Beggar's Opera Wolfgang Amadeusz Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Czarodziejski Flet, 2. Orfeusz i Eurydyka, 3. Beggar's Opera
Dopasuj kompozytora do opery.
Beggar's Opera, Orfeusz i Eurydyka, Czarodziejski Flet
John Gay
Christoph Willibald Gluck
Wolfgang Amadeusz Mozart
Rt0SLx35qgJPd
Ćwiczenie 4
R18HZM0k3Z1ZS
Ćwiczenie 5
Rb3GSF4QDBweS
Ćwiczenie 6
R10DVdXkaWA0m
Ćwiczenie 7
Dopasuj twórców do ośrodka operetkowego, w jakim tworzyli. Richard Strauss Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedeń, 2. Londyn, 3. Paryż Jacques Offenbach Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedeń, 2. Londyn, 3. Paryż W.S. GIlbert i Arthur Sullivan Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedeń, 2. Londyn, 3. Paryż
Dopasuj twórców do ośrodka operetkowego, w jakim tworzyli. Richard Strauss Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedeń, 2. Londyn, 3. Paryż Jacques Offenbach Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedeń, 2. Londyn, 3. Paryż W.S. GIlbert i Arthur Sullivan Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedeń, 2. Londyn, 3. Paryż
Dopasuj twórców do ośrodka operetkowego, w jakim tworzyli.
Paryż, Londyn, Wiedeń
Richard Strauss
Jacques Offenbach
W.S. GIlbert i Arthur Sullivan
Słownik pojęć
Burleska
Burleska
muz. utwór zbliżony do etiudy lub koncertu (Burleska na fortepian i orkiestrę R. Straussa); także widowisko słowno‑muz., popularne na pocz. XIX w. w USA, poprzednik musicalu.
Commedia dell’arte
Commedia dell’arte
typ widowiska scenicznego powstały we Włoszech, przedstawiany od ok. połowy XVI w. do końca XVIII w.; nazywano ją także commedia italiana [‘komedia włoska’], commedia all’improvviso [‘komedia improwizowana’] lub commedia a soggetto [‘komedia ze scenariuszem’]. Charakterystyczną cechą c. dell’a., która odróżniała ją wyraźnie od innych form teatr., była improwizacja aktorów, która podlegała jednak koniecznym ograniczeniom, by widowisko tworzyło zwartą całość; punktem wyjścia dla wykonawców był scenariusz, ujmujący w zarysie akcję przedstawienia, gł. o charakterze komicznym. W c. dell’a. występowały typowe postacie, powracające w różnych, na ogół konwencjonalnych sytuacjach, co także wyróżniało ją spośród innych widowisk.
Opera balladowa
Opera balladowa
ballad opera, opera balladowa, beggar’s opera, opera żebracza - forma opery komicznej, znana w XVIII w. w Anglii, polegająca na przeplataniu mówionych dialogów popularnymi melodiami zaopatrzonymi w nowe teksty; forma ta wyrosła z tradycji opery barok., gł. z praktyki parodyjnej; jednym z pierwszych przykładów b.o. jest The Beggar’s Opera (1728) J. Gaya i J.C. Pepuscha, zawierająca elementy krytyki społ. i będąca satyrą na panującą wówczas w Anglii operę wł.; jej sukces przyczynił się do powstania następnych dzieł tego typu; rozkwit b.o. przypadł na lata 1728–36, kiedy to powstało ok. 80 tego rodzaju utworów; w 2. poł. XVIII w. zaczęto zastępować lud. melodie pasticciami popularnych utworów muzyki artystycznej.
Opera buffa
Opera buffa
włoska opera komiczna o pierwiastkach ludowych, popularna w XVIII w.
Singspiel
Singspiel
śpiewogra, utwór sceniczny, słowno‑muz., o charakterze popularnym, z tekstem mówionym i wstawkami muz. w postaci prostych, na ogół zwrotkowych piosenek, prostych arii i ansambli; singspiel rozwinął się w Niemczech w poł. XVIII w. pod wpływem ang. opery balladowej i fr. wodewilu.
Wodewil
Wodewil
gat. dram. ukształtowany w końcu XVIII w. we Francji, rodzaj komedii sytuacyjnej z wstawkami śpiewanymi do znanych melodii, często lud.; popularny gł. w XIX w. (m.in. E. Scribe i E.M. Labiche); odpowiednikiem w. w Austrii i Niemczech był singspiel (w Polsce zw. też śpiewogrą lub komediooperą, której gł. przedstawicielem był J. Damse), w Anglii opera balladowa, w Hiszpanii zarzuela.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria Ilustracji
R1M7mNbl53tTb1
R1OvmBiNsOSi01
RJJiQtUyMnhu21
RZzgUt3Oji5ok1
R1PZTIyrFDbpo1
R1JCN7BRv3nl71
R1aRR8ogajWiI
Biblioteka muzyczna
RyTqrgIFvTy58
Utwór: aria "O del mio dolce ardor" z opery "Paride ed Elena", autorstwa: Christopha Willibaldi Glucka. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R9iYmyvwgccfH
Utwór: Kankan, Jacques Offenbach. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym, wesołym, skocznym charakterem.
Rt5MvBH26zBeV
Utwór: "All that Jazz" z musicalu "Chicago", John Kander. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym, wesołym, skocznym charakterem.
RzVGz4rfR7LQW
Utwór: uwentura do "Wesela Figara", Wykonawca: Wolfgang Amadeusz Mozart. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym, tajemniczym charakterem.