Ważne daty
1800‑1855 – lata życia - Piotra Michałowskiego
1822‑1863 – okres romantyzmu w Polsce
1832‑1837 – studia w Paryżu u Nicolasa Charleta,
1837‑1848 – pobyt Michałowskiego na wsi w Krzysztoporzycach i Bolestraszycach, przeplatany częstymi wyjazdami za granicę; osiągnięcie pełnej dojrzałości twórczej
1837‑1867 – lata życia Artura Grottgera
1848‑1851 – nauka malarstwa Grottgera u Jana Maszkowskiego
1852 -1854 – studia Grottgera w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u Wojciecha Stattlera, Józefa Kremera i Władysława Łuszczkiewicza
1855‑1858 – studia Grottgera w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu u Karla von Blaasa i Christiana Rubena
1863‑1864 –załamanie się wiedeńskiej kariery Grottgera z powodu zaangażowania w działalność polityczną (wspieranie powstańców styczniowych)
Scenariusz dla nauczycieli
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
I.1.e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),
I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji.
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
III.5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
III.8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
określać cechy twórczości Piotra Michałowskiego i Artura Grottgera;
omawiać tematykę dzieł artystów;
analizować wybrane dzieła sztuki;
wskazywać role malarzy jako reprezentantów romantyzmu w Polsce.
Romantyzm – cechy kierunku
Zjawiska zapowiadające romantyzm w Polsce pojawiły się zaraz po utracie niepodległości w roku 1795. Właściwy jednak jego rozwój datuje się na lata 1822 (wydanie pierwszego tomu Poezji Adama Mickiewicza) – 1863 (upadek powstania styczniowego). Podobnie jak w Europie romantyzm w malarstwie określony był poszukiwaniami twórczymi artystów i różnorodnością tematyki ich dzieł. Najważniejszymi wyznacznikami formalnymi stały się: bogactwo kolorystyczne, dynamika kompozycji i kontrastowość światłocienia. Ekspresja wynikała z charakteru przedstawień. W dziełach o tematyce nawiązującej do klasycyzmu przejawiała mniejsze emocje niż w tych, które bardziej inspirowały się średniowieczem, barokiem. Ważną role odgrywała też natura i jej tajemniczość, potęga, żywiołowość, które, zestawiane z człowiekiem, ukazywały relacje człowiek‑przyroda, określając jego światopogląd i postawę wobec problemów bytu oraz eksponując ludzkie dylematy. Malarze często sięgali też po symbole i nadawali im znaczenie narodowe, związane z tematyką niewoli, problemów społecznych. Zróżnicowana tematyka – portret, malarstwo pejzażowe, sceny batalistyczne, pozwalały na szerokie ujęcie życia w trudnych warunkach politycznej niewoli. Ambicje zmierzające do unarodowienia sztuki, jej patriotyzm, łączenie pierwiastków realizmu z motywami historycznymi mają swe podłoże w niewygasających dążeniach narodowowyzwoleńczych.
Piotr Michałowski – portrecista i malarz scen batalistycznych
Wybitnym przedstawicielem romantyzmu polskiego był Piotr Michałowski (1800 – 1855). Ten wielostronnie wykształcony i niebywale uzdolniony człowiek: filolog i poliglota, prawnik i historyk, reformator i zarządca hut Królestwa Polskiego, wysoki urzędnik administracji Rzeczypospolitej Krakowskiej i austriackiej i doskonale gospodarujący ziemianin, a także filantrop – dobroczyńca chłopów i ubogich dzieci, okazał się jedynym w swoim rodzaju talentem malarskim. Nie posiadał w tym zakresie ściśle akademickiego wykształcenia, choć odbywał nauki najpierw u Franciszka Ksawerego Lampiego, Michała Stachowicza, Józefa Peszki i Józefa Brodowskiego, a następnie, już podczas pobytu w Paryżu, wymuszonym uczestnictwem w powstaniu listopadowym, u Nicolasa Charleta. Tam też zapoznał się z dziełami hiszpańskiego malarza Diego Velazqueza, a także innych dawnych mistrzów: Rubensa, Rembrandta, Van Dycka. Z malarzy współczesnych widać u Michałowskiego inspiracje pracami francuskich romantyków, Géricaulta i Delacroixa. Niezwykły talent artysty pozwolił na przekucie tych wpływów w oryginalną twórczość, która znalazła wielkie uznanie we Francji. Wiadomo, że ceny obrazów Michałowskiego były podobne do tych, które osiągały prace Géricaulta, zaś niezwykła umiejętność przedstawiania przez polskiego artystę zwierząt budziła podziw i spowodowała, że za swego jedynego mistrza uważała go francuska animalistka Rosa Bonheur. Działalność artystyczna Michałowskiego koncentrowała się wokół kilku tematów. Malował on przedstawienia historyczne, będące epizodami z kampanii napoleońskich, na czele ze znakomitą „Szarżą w wąwozie Somosierra” powstałą między 1845‑1855 r.
Podczas hiszpańskiej wyprawy Napoleona w 1808 roku, na czele czterdziestotysięcznej armii cesarz szedł na zbuntowany Madryt. Droga wiodła przez przełęcz Somosierra w łańcuchu górskim Sierra de Guadarrama w Starej Kastylii. Hiszpanie zgromadzili tam swe siły. Gdy pierwsze ataki francuskiej piechoty obrońcy z łatwością odparli, Napoleon wydał rozkaz, aby szarżował dyżurny trzeci szwadron Pierwszego Pułku Polskich Szwoleżerów Gwardii – 125 kawalerzystów, w tym dniu pod wodzą Jana Hipolita Kozietulskiego. Szalony atak przeprowadzony w pełnym galopie, morderczy dla ludzi i zwierząt, trwał zaledwie 8 minut, poległo lub odniosło rany blisko sześćdziesięciu szwoleżerów. Droga na Madryt została otwarta. Somosierra stała się wkrótce w tradycji polskiej symbolem woli walki za ojczyznę, straceńczej odwagi, kawaleryjskiej brawury.
Źródło: http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=SU216 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Znacznie spokojniejsza pod względem kompozycji jest i tak wspaniale malarsko potraktowana „Defilada przed Napoleonem” ok. 1837 r.
Michałowski, największy polski malarz romantyczny, często odwoływał się w swej sztuce do głównego mitu epoki - epopei napoleońskiej. Poza konnymi wizerunkami cesarza - samotnego bohaterskiego wodza - malował sceny batalistyczne, uwzględniając aspekt legendy żołnierskiej. Upamiętnieniu bohaterstwa tysięcy żołnierzy służyły, poza przedstawieniami samych bitew, kompozycje ujmowane w formie rewii wojskowych. Takie rozwiązanie Mieczysław Porębski odczytuje w najgłębszej, znaczeniowej warstwie archetypu jako „Pochód‑Kawalkada‑Wjazd triumfalny”. Sylwetkę cesarza w obrazie Defilada przed Napoleonem Michałowski odsunął z centrum kompozycji - miejsca tradycyjnie zastrzeżonego dla wodza - na drugi plan. Tym samym zmienił ideologiczną wymowę dzieła, wskazując na anonimowych żołnierzy jako głównego, zbiorowego bohatera sceny.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, Galeria Malarstwa Polskiego Przewodnik Multimedialny (Płyta CD)
Portrety to kolejny ważny temat twórczości artysty. Wykonywał je zarówno w technice olejnej, jak i akwareląakwarelą. Za przykłady takich dzieł niech posłużą „Amazonka”, być może będąca wyobrażeniem jednej z córek Michałowskiego, „Portret Żyda”, ukazujący szkicowo potraktowane popiersie postaci, czy też znakomite, dynamiczne, szerokim pędzlem malowane dzieło „Seńko. Studium do Don Kichota” z ok. 1846 r. Jak widać, malarz brał za modeli przedstawicieli różnych grup społecznych.
Do ważnych realizacji Michałowskiego należy Napoleon na koniu. Postać cesarza, głównego bohatera epoki romantyzmu, to uosobienie nadziei Polaków na odzyskanie niepodległości. Michałowski uzyskał w tym wizerunku niezwykły efekt malarski. Częściowo dematerializując plamę barwną wprowadził do dzieła nowe spojrzenie na technikę, w której kolor i faktura wzajemnie się uzupełniają.
Michałowski stworzył surowy wizerunek „boga wojny”, ukazując go zazwyczaj samotnie, zawsze na siwym koniu, ubranego w szary surdut lub frak pułku strzelców gwardii, na bliżej niedopowiedzianym tle. W tej monumentalnej wersji, po lewej stronie umieścił niewielką, skadrowaną krawędzią sylwetkę strzelca konnego gwardii w wysokiej bermycy, wpatrującego się z uwielbieniem w wodza. W zamierzeniu Michałowskiego taka kompozycja, po latach „mocowania się” z tematem, miała się stać malarskim podsumowaniem głębokich przemyśleń o roli wodza‑bohatera w dziejach ludzkości. Wielki, potężny, niezwyciężony jawił się prostym żołnierzom jako bóg wojny. Badacz twórczości Michałowskiego, Jan Ostrowski, nazwał ten portret „poetycką syntezą legendy napoleońskiej.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, Galeria Malarstwa Polskiego Przewodnik Multimedialny, Płyta CD
Krótki przegląd twórczości Piotra Michałowskiego zamknijmy słowami Tadeusza Dobrowolskiego. Napisał on o artyście między innymi: „Romantyzm sztuki Malczewskiego uwidaczniał się zarówno w tematach, formie, jak i w całej atmosferze dzieła. Zgodnie z romantycznym historyzmem artysta zwracał się, jak wiemy, do przeszłości własnego narodu, malował wizerunki hetmanów i rycerze, z kolei szukał podniet artystycznych w tematach egzotycznych, a w końcu zwrócił się ku życiu wsi tworząc liczne podobizny chłopów. Romantyczny dynamizm i dążenie do pełni odbijały się na formie i fakturze jego obrazów. Forma ta, nieraz szkicowa i płynna, wibrująca jednak zawsze wokół mocno utwierdzonego rdzenia była, z jednej strony wyrazem romantycznego podniecenia i pasji twórczej, z drugiej, poczucia ładu i intelektualnej kontroli”.
Artur Grottger – malarz scen historycznych
Zdecydowanie inne losy były udziałem Artura Grottgera (1837 – 1867). Ten wywodzący się z międzynarodowej rodziny twórca (jego ojciec był w połowie Polakiem, w połowie Szwajcarem, zaś matka pochodziła z rodziny chorwacko - węgierskiej), bardzo szybko doczekał się sukcesów. Dzięki inicjatywie ojca, będącego wykształconym malarzem, szybko zaczął naukę fachu we Lwowie. Już jako młodzieniec znalazł możnego arystokratycznego protektora i – przede wszystkim – stypendium cesarza Franciszka Józefa I, które dało mu możliwość nauki w Krakowie i Wiedniu oraz utrzymanie niemal do końca krótkiego życia. W twórczości Grottgera obecne są zarówno portrety, jak i malowane dla zarobku sceny rodzajowe. Jednak szczególną uwagę zwracają obrazy o tematyce historycznej. Przykładem tego typu twórczości jest olej na płótnie „Ucieczka Henryka Walezego z Polski, z 1860 r. Obraz przedstawia scenę potajemnej ucieczki Henryka Walezego, który w czerwcu 1574 roku, kilka miesięcy po koronacji na króla Polski, zbiegł do Francji, by tam objąć tron po swoim zmarłym bracie Karolu IX.
Największe uznanie i sławę odpowiednika wieszczów w plastyce przyniosło Grottgerowi pięć poświęconych zrywowi narodowego przeciw caratowi cykli rysunkowych, wykonanych kredką na kartonie. Są to odpowiednio „Warszawa I” z 1861, „Warszawa II” z 1862 r., „Polonia” z 1863 r., „Lituania” z lat 1864‑1866 i wreszcie „Wojna” wykonana w latach 1866‑1867. Dzieła takie jak „Kucie kos” z cyklu „Polonia”, „Puszczy” z cyklu „Lithuania” i wreszcie „Pożoga”, z cyklu „Wojna” to perfekcyjne technicznie kompozycje, nasycone symboliką, przedstawiające nie tyle konkretne wydarzenia, lecz kwintesencję ducha romantyzmu, w interpretacji artystycznej Grottgera bardzo specyficznego, bo formalnie, pod względem chronologicznym lokującego się pomiędzy właściwym romantyzmem i neoromantyzmem.
Tak oto cykle podsumował niesławnej pamięci Eligiusz Niewiadomski: „Czy są to ilustracje wypadków 63 roku? Czy mamy tam szukać prawdy realnej – chłodnego, obiektywnego ujęcia przedmiotu? Nie. To jest hymn wieszczy i natchniony, - bohaterski poemat serca artysty, - płód jego uczuć gorących, a niezaspokojonych czynem orężnym – bezpośrednim udziałem w walce. Jego postaci nie są plebsem powstańczym, ale jakimś pokoleniem olbrzymów, natur żelaznych, co walczą bez nadziei – umierają bez jęku - bohaterów powstałych nagle”.
Do dziel dobierz miejsca, w których się znajdują.
Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie
Piotr Michałowski, „Szarża w wąwozie Somosierra” | |
Piotr Michałowski, „Defilada przed Napoleonem” | |
Artur Grottger, „Kucie kos” z cyklu „Polonia” |
Słownik pojęć
farba tzw. wodna, o spoiwie rozpuszczalnym w wodzie, przeważnie z gumy arabskiej, często z dodatkiem miodu, cukru lub gliceryny, które nadają elastyczność i ułatwiają pobranie farby wilgotnym pędzlem; technika malarska posługująca się farbami akwarelowymi, najczęściej kładzionymi na papierze.
w malarstwie, głównie olejnym, rzadziej temperowym, wypukłe nałożenie farby pędzlem lub szpachlą, stosowane początkowo dla zaakcentowania efektów światła.
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
http://www.imnk.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion.html (dostęp z dnia 31.03.2018)
Piotr Michałowski, Poznań: Oxford Educational, 2008 (Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy; 52
Maciej Masłowski, Piotr Michałowski, Warszawa: Arkady, 1974 (W Kręgu Sztuki)
Artur Grottger, z serii: „Wielka kolekcja sławnych malarzy” nr 44, Oxford Educational, Poznań 2008
Muzeum Narodowe w Warszawie, Galeria Malarstwa Polskiego Przewodnik Multimedialny (Płyta CD)