Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
Rpsj3WChodz8811
okulary Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Jaki to kolor? Zapisz odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.

  • … jak noc

  • … jak kreda

  • … jak trawa

  • … jak burak

  • … jak niebo

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2
R19EEoBYZCHB11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Rt1BvptSCXXBB1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Wysłuchaj nagrania recytacji wiersza Joanny Pollakówny. Zwróć uwagę na to, kim jest osoba mówiąca w utworze.

R18FNn5sCjDCT
Wiersz Joanny Pollakówny czyta Elżbieta Golińska Wiersz Joanny Pollakówny czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
MalowanieJoanna Pollakówna
Joanna Pollakówna Malowanie

Co będzie na tym obrazie?
Na razie
kładę kolory i linie.
Niebieska rzeka płynie zwinnie,
wtem żółte słońce wpada do rzeki
i zaraz las wyrasta zielony, wielki.
Czerwony mak ma niebo błękitne nad głową.
Spojrzę –
i słońce zachodzi złoto i fioletowo,
a kiedy żółty kolor z czerwonym połączę,
pomarańczowe kule rozsypię po łące.
Pomarańcze na łące? I gdzież to być może?
– Na obrazku.
Gdy jestem w różowym humorze.

j0000008GNB5v22_00000_BIB_001Joanna Pollakówna, Malowanie, Mikołów 2012, s. 260.
Ćwiczenie 5

Co robi osoba mówiąca w wierszu Joanny Pollakówny? W jakim jest nastroju? Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Zaznacz w tekście wiersza dowolnymi kolorami namalowane przez malarza elementy.

R1SOVvgaWtgYF11
licencja: CC 0
Ćwiczenie 7

Jakie środki poetyckie zastosowała autorka wiersza, żeby oddać radość tworzenia obrazu przez osobę mówiącą w wierszu? Podaj przykłady:

  • przenośni,

  • ożywienia,

  • epitetów.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Narysuj obraz, o którym mówi podmiot liryczny w wierszu „Malowanie” Joanny Pollakówny.

RluIVfogFzuKf1
zadanie interaktywne