Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ruch i samobadanie piersi jako profilaktyka zachorowania na raka piersi

Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

6. Edukacja zdrowotna

6.7 Uczeń wyjaśnia, na czym polega samobadanie i samokontrola zdrowia oraz dlaczego należy poddawać się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia

Adresat uczennice klas II

Czas trwania 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczennica:

  • zna najczęstsze przyczyny powstawania nowotworów piersi

  • wie, w jaki sposób można przeciwdziałać powstawianiu nowotworów

  • wie, jakie niepokojące objawy może zaobserwować podczas samobadania piersi

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczennica:

  • wykonuje układ kroków do muzyki

  • wykonuje samobadanie piersi

  • rozpoznaje niepokojące objawy podczas samobadania piersi

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczennica:

  • dostrzega zagrożenie, jakim jest lekceważenie samokontroli zdrowia

  • rozumie konieczność regularnego wykonywania samobadania piersi

  • rozumie konieczność podejmowania systematycznej aktywności ruchowej

Metody nauczania

analityczna, naśladowcza ścisła, dyskusja

Formy i miejsce zajęć

Formy: indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: Sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć. Ze względu na wykorzystanie materiałów multimedialnych wskazane jest, aby w miejscu zajęć można było podłączyć komputer z rzutnikiem lub zewnętrznym monitorem.

Przybory i przyrządy

Odtwarzacz muzyki, płyta z muzyką, stepy.

Zasoby multimedialne

  1. prezentacja multimedialna: „Jak przeprowadzić samobadanie piersi”

  2. zestaw ilustracji: „Ruch i samobadanie piersi jako profilaktyka zachorowania na raka piersi”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 5 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjne:

Zbiórka, przywitanie, podanie tematu lekcji.

Nauczyciel wprowadza uczennice w temat lekcji podając aktualne dane statystyczne dotyczące nowotworów piersi. Nauczyciel mówi o czynnikach zwiększających ryzyko występowania raka piersi oraz o czynnikach zmniejszających ryzyko zachorowania. Wskazuje, że bardzo ważnym działaniem jest systematyczna samokontrola piersi. Rozdaje każdej uczennicy grafikę „Samobadanie piersi” i pyta, czy ktoś wykonuje takie badanie. W zależności od odpowiedzi uczennic kieruje krótką dyskusją.

Kończy tę cześć lekcji nawiązując do tezy, że jednym z czynników zmniejszających ryzyko zachorowania na raka piersi jest ruch

Pomoce: grafika „Ruch i samobadanie piersi jako profilaktyka zachorowania na raka piersi”.

Uczennice siedzą w grupie.

Część główna 25 – 30 minut

Uczniowie wykonują układ kroków:

  • marsz przed stepem PN (8)

  • podwójne mambo

  • podwójne mambo

  • pojedyncze mambo

  • pojedyncze mambo

  • basic P (na stepie)

  • HILLBACK po L

  • HILLBACK po L

  • HILLBACK po L

  • HILLBACK po L (na 8 wzdłuż stepu)

  • KNEE UP (x2)

  • HILLBACK po L (na 8 przed stepem)

  • basic L

  • HILLBACK z obrotem (przejście przez step w ośmiu taktach)

  • HILLBACK po L (na 8 wzdłuż stepu)

  • KNEE UP (x2)

  • HILLBACK po L

  • basic P

  • HILLBACK z obrotem (przejście przez step w ośmiu taktach)

  • HILLBACK po L

  • basic P

  • mambo z krokiem w tył

  • TRZY KOLANA

  • basic L

  • mambo z krokiem w tył

  • TRZY KOLANA

  • basic P

  • marsz przed stepem

Po wykonaniu całego układu każda uczennica po kolei proponuje dla całej grupy ćwiczenie rozciągające.

To ćwiczenie pełni funkcję rozgrzewki. Uczennice ustawiają się w luźnej rozsypce twarzą do nauczyciela – przed sobą ustawiają stepy.

Część końcowa 10 minut

Nauczyciel podsumowując lekcję włącza prezentację multimedialną „Jak przeprowadzić samobadanie piersi?” i omawia po kolei poszczególne etapy samobadania.

Czynności organizacyjne:

  • Zbiórka, omówienie zajęć, porządkowanie sprzętu.

Pomoce: prezentacja multimedialna „Jak przeprowadzić samobadanie piersi”.

W podsumowaniu zajęć nauczyciel motywuje uczennice do częstego wykonywania samobadania piersi zgodnie z otrzymaną instrukcją.

R9Ge0wToRYdFF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.00 KB w języku polskim
R1EwotspvEUUK

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.81 KB w języku polskim