29 października 1930 – narodziny Niki de Saint Phalle
1956 - nawiązanie współpracy z rzeźbiarzem Jeanem Tinguely
1960 – we Francji powstaje nurt Nowy realizm
1965 – powstanie pierwszej Nany – rzeźby kobiety o uproszczonej formie i wyolbrzymionych, okrągłych kształtach
1980 – rozpoczęcie prac przy Ogrodzie Tarota we Włoszech
1983 – przeprowadzka do Włoch; zamieszkanie we wnętrzu jednej ze swoich rzeźb w ogrodzie – Cesarzowej
21 maja 2002 – śmierć Niki de Saint Phalle
1
Scaneriusz lekcji dla nauczyciela.
ROX0HnlOcFbXr1
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
I.1.h) sztuki 2 połowy XX wieku (socrealizm, informel, pop‑art, minimalart, hiperrealizm, land‑art, konceptualizm, neofiguracja, Nowy Realizm, opart, tendencja zerowa, modernizm i postmodernizm w architekturze, nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie oraz sztuka krytyczna i zaangażowana);
I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);
I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;
I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
I.9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.
Nauczysz się
rozpoznawać twórczość Niki de Saint Phalle
opisywać i analizować rzeźbę współczesną
wyjaśniać różnicę między rzeźbą współczesną a dawną
Biografia Niki de Saint Phalle
Artystka urodziła się w rodzinie francusko‑amerykańskiej. Część swojej młodości spędziła z rodzicami w Stanach Zjednoczonych, wychowywała się także u dziadków w USA i we Francji. Od siódmego roku życia uczęszczała do szkoły klasztornej w Nowym Yorku, jednak jej buntowniczy charakter sprawił, że często zmieniała szkoły. W domu rodzinnym panowała atmosfera przemocy, jako jedenastolatka Niki de Saint Phalle została zgwałcona przez swojego ojca.
W 1947 roku Niki de Saint Phalle rozpoczęła karierę modelki , a jej fotografie znalazły się na okładkach pism ze Stanów Zjednoczonych oraz Francji, m.in. Vogue, Life, Elle. W 1949 roku wyszła za mąż za Harry’ego Mathews i przeprowadziła się do Francji. Para miała dwoje dzieci. W tym czasie artystka rozpoczęła naukę w szkole aktorskiej. Konflikty rodzinne, doświadczenia z dzieciństwa oraz brak zrozumienia sprawiły, że w 1953 roku Niki de Saint Phalle podjęła leczenie w zakładzie psychiatrycznym.
Okres leczenia psychiatrycznego i jego skutki
W czasie pobytu w szpitalu, oprócz stosowanych wówczas elektrowstrząsów i środków psychotropowych, Niki de Saint Phalle miała możliwość skorzystania także z arteterapii (terapii poprzez sztukę). Jak twierdzi artystka, było to jedyne lekarstwo, które pomogło jej pokonać chorobę. Powstające w czasie pobytu w szpitalu naiwne obrazki pozwoliły jej na wydobycie i uporanie się z koszmarami z dzieciństwa.
W 1954 roku, po opuszczeniu szpitala, Niki de Saint Phalle zainteresowała się twórczością artystów nowoczesnych i współczesnych, m.in. prymitywisty Henriego Rousseau (1844‑1910), fowistę Henriego Matisse’a (1869‑1954), malarza i grafika Pabla Picasso (1881‑1973). Artystka odbyła także podróż do Hiszpanii, gdzie poznała twórczość Antoniego Gaudíego (1852‑1926). W 1956 roku Niki de Saint Phalle poznała Jean’a Tinguely, którego twórczość stała się inspiracją dla pierwszych prac artystki. W 1960 roku, po rozwodzie z mężem, Niki de Saint Phalle całkowicie poświęciła się twórczości artystycznej.
Twórczość Niki de Saint Phalle na przestrzeni lat
Wczesne prace artystki związane są z nurtem Nowego realizmuNowy realizmNowego realizmu. Był to kierunek w sztuce, który polegał na wykorzystaniu zużytych codziennych przedmiotów oraz odpadków. Przedmioty te artystka wykorzystywała do tworzenia białych, gipsowych rzeźb, które wypełnione były w środku kolorową farbą. Wydostawała się ona na zewnątrz po oddaniu strzału z broni. Strzelanie do pracy stało się formą wyzwolenia emocji, sprzeciw wobec polityki, rolom społecznym i władzy. Pomimo popularności, jaką przyniosły artystce wystawy, które umożliwiły odbiorcom „niszczenie” dzieł za pomocą broni, artystka zdała sobie sprawę z tego, że formuła ta przestała być dla niej terapią, a stała się nałogiem.
Pomysł, który dziś lubię jest następujący: w swoim czasie byłam strzelającą buntowniczką sztuki, teraz po długiej drodze w sztuce oddaję coś społeczeństwu z powrotem. Chciałabym dać ludziom radość. A gniew: no, tak, myślę, że dziś jest coś innego do zrobienia. Nie jestem przeciwniczką gniewu, on jest bardzo pomocny i niekiedy konieczny, ale sądzę, że dziś należy zrobić coś innego. W tym punkcie mojego osobistego rozwoju, w którym się obecnie znajduję, wdaje mi się, że sensowniej jest robić rzeczy, zbliżające ludzi do siebie
Źródło: Niki de Saint Phalle, cyt. za Urszula Usakowska‑Wolff, Sztuka bez kantów : okrągłe dzieła Niki de Saint Phalle, „Orońsko”, 2002, nr 1/2, s. 50
Odrzucając agresję i przemoc, która przez lata była jej udziałem, Niki de Saint Phalle zwróciła się ku tematowi, który cały czas był jej bliski – kobiecie i jej roli. Tym razem jednak nie była to ofiara ale bohaterka. Artystka, tworząc rzeźby kobiet (w latach 1965‑1973), nazwanych przez nią Nana (z francuskiego dziewczyna, dziewuszysko lub „kociak”), rzuciła wyzwanie ideałowi smukłej, eleganckiej, stojącej w cieniu męża kobiety, który dominował w latach 60. XX wieku. Niki de Saint Phalle zaczęła również używać popularnych w tamtym czasie tworzyw sztucznych i poliestrów, które jak się później okazało, zawierały toksyny niszczące płuca i ostrzela artystki. Nowy materiał umożliwił ekspozycję prac w otwartej przestrzeni oraz realizację dużych instalacji. W pracy tej pomagał artystce Jean Tinguely, od 1971 roku mąż artystki, który wykonywał metalowe stelaże rzeźb.
Cykl rzeźb pod nazwą Nana, z którymi przede wszystkim kojarzy się Niki de Saint Phalle, był wyzwaniem, rzuconym obowiązującym wówczas ideałom kobiecej piękności […]: smukłe, płaskie i blade żeńskie istoty […]. Pierwsza Nana była zainspirowana rysunkiem zaprzyjaźnionego z Niki amerykańskiego artysty Larry Riversa, […], na którym uwiecznił on swją ciężarną żonę Clarice.
Źródło: Urszula Usakowska‑Wolff, Sztuka bez kantów : okrągłe dzieła Niki de Saint Phalle, „Orońsko”, 2002, nr 1/2, s. 46.
Od lat siedemdziesiątych Niki de Saint Phalle rozpoczęła realizację rzeźb stworzonym przez siebie w Pescia Fiorentina w Toskanii, we Włoszech parku o nazwie Ogród Tarota. Praca nad tą realizacją tak zajmowała artystkę, że zdecydowała się zamieszkać w tworzonym przez siebie ogrodzie, projektując , nadzorując i wykonując poszczególne elementy założenia parkowego. Jej domem stała się jedna z rzeźb, o nazwie Cesarzowa. Budowa Ogrodu Tarota wymagała znacznych nakładów finansowych, dlatego artystka zaczęła realizować prace o charakterze komercyjnym – rzeźby do placów zabaw, ogrodów miejskich, instytucji. Ze względu na pogarszający się stan zdrowia w 1993 roku Niki de Saint Phalle przeniosła się do Kalifornii. Artystka zmarła w 2002 roku, po półrocznej hospitalizacji.
RdLd5cBPhFBze1
RaGs4ATIweoND1
R1cJlIdf9MeFu1
R1WSyIl3UTf8t1
RTsxYrM9a6qyN1
RXeF1LdeotpGz1
R1HALlKOoSpgw1
Rzeźby zaistniałe w przestrzeni
Przestrzeń publiczna to obszar, w którym codziennie spotykamy się z innymi ludźmi. Mogą to być ulice, place, parki, ale też budynki, takie jak urzędy czy szkoły. Każda z tych przestrzeni została zaprojektowana w taki sposób, aby ułatwić wzajemną komunikację. Ważnym elementem tej przestrzeni jest jej uporządkowanie, wygląd i jakość elementów które ją tworzą. np. kwietników czy koszy na śmieci, czyli tzw. małej architektury.
Od starożytności w przestrzeni publicznej ustawiano pomniki, rzeźby plenerowe, których zadaniem było informowanie np. o ważnym wydarzeniu lub osobie. Miały też znaczenie symboliczne i odwoływały się do tradycji i kultury danej społeczności. Często pełniły one funkcję dekoracji.
Rzeźby w przestrzeni stały się znakiem rozpoznawczym Niki de Saint Phalle. Popularne w latach 60. XX wieku tworzywa sztuczne pozwoliły artystce na tworzenie rzeźb o dużych rozmiarach i niewielkiej wadze, odpornych na działanie warunków atmosferycznych. Możliwość ustawienia rzeźb w przestrzeni otworzyła nowy etap twórczości Niki de Saint Phalle. Tworzyła ona m.in. elementy małej architektury, rzeźby architektoniczne przeznaczone do interakcji z człowiekiem, rzeźby o funkcji dekoracyjnej. Szczególną popularnością cieszyły się figury Nany, z których największa miała 5 metrów wysokości. Wszystkie tworzone od połowy lat 60. XX wieku prace tej artystki charakteryzują się uproszczonym kształtem, wzorzystą dekoracją, intensywną kolorystyką oraz tematyką inspirowaną motywami zaczerpniętymi z kultury europejskiej.
R1Dus7T97ZDGh1
R1XvYNPTVUyKZ1
R1Ln9rJKCuPEX1
Najpopularniejszą formą rzeźby w przestrzeni publicznej są pomniki. Mogą one mieć formę obelisku, kamienia pamiątkowego, monumentu, rzeźby lub grupy rzeźbiarskiej. Do początku XX w. pomniki figuralne wykonywane były jako popiersia, pełnopostaciowe lub figury konne, umieszczane na cokołach. Najczęściej stosowanym materiałem był kamień i metal. Styl rzeźb dostosowywano do tematu - upamiętniane postaci przedstawiano realistycznie, ale z pewnymi elementami idealizacji. Strój odpowiadał epoce, w której żył portretowany, a poza podkreślała jego dostojeństwo i powagę. W XX w. coraz częściej pojawiać zaczęły się pomniki o uproszczonej formie, pozbawione realizmu.
Jednym z przykładów poników wykonanych przez Niki de Saint Phalle są trzy rzeźby kobiece upamiętniające Księżniczkę Zofię Wittelsbach (1630‑1714), niespełnioną miłość Johana Wolfganga Goethego Charlotte Buff (1753‑1828) oraz jedną z pierwszych kobiet‑astronomów Caroline Herschel (1750‑1848). Artystka nadała im wygląd typowy dla tworzonych przez siebie Nan.
RePe7ZMJSu5741
Ogród Tarota
Dziełem życia stał się jednak zaprojektowany przez Niki de Saint Phalle Ogród Tarota. Artystka tworząc park inspirowała się ogrodami manierystycznymi z XVI w. oraz twórczością katalońskiego artysty Antonio Gaudiego.
W ogrodzie znajdują się 22 rzeźby, których forma nawiązuje do wizerunków znajdujących się na kartach Tarota, używanych do praktyk medytacyjnych i wróżb. Przeniesione w przestrzeń ogrodu figury symbolizować mają siły rządzące ludzkim życiem oraz cechy osobowości.
Rv5H4A6CPZeLs1
R14g4ribCy1P91
Bardzo dekoracyjna, ekspresyjna estetyka Saint‑Phalle łączy rozmaite inspiracje – od sztuki naiwnej i prymitywnej, przez jarmarczny, po wpływy włoskiego manieryzmu, prac Gaudiego i bliskiej pop‑artowi stylistyki nowego realizmu. Giordano dei Tarocchi [Ogród Tarota] jest świadectwem pasji tworzenia silniejszej niż rozsądek, dziełem intuicji i emocji.
Źródło: Stach Szabłowski, Zamieszkać we wnętrzu rzeźby, „Architektura Murator”, 1998, nr 3, s. 75.
R1YFExTDhZ7Ew1
Ważnym elementem pracy nad tworzeniem ogrodu było włączenie w ten proces okolicznych mieszkańców. Po kilkunastu latach współpracy z Niki de Saint Phalle stali się oni nie tylko wykonawcami prac, ale także jego współtwórcami.
RVYBxMfEt7Sjk1
Oto spełniło się marzenie mojego życia: zamieszkać we wnętrzu rzeźby. Gdybym nie wyraziła moich marzeń w rzeźbach, któregoś dnia straciłabym nad nimi kontrolę i skończyła w szpitalu psychiatrycznym jako ofiara własnych wizji.
Źródło: Niki de Saint Phalle, cyt. za Stach Szabłowski, Zamieszkać we wnętrzu rzeźby, „Architektura Murator”, 1998, nr 3, s. 74.
R1HRKYlCu7mrf1
R1J6OfUxCUfVD1
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1H3okAsfXb4B1
static
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się ilustracjom i rozpoznaj, które z prac są autorstwa Niki de Saint Phalle.
R1ZMw352Xwdk71
B
E
classicmobile
Ćwiczenie 2
RK564BUXzilxw1
static
Ćwiczenie 2
We wcześniejszym ćwiczeniu rozpoznaliśmy prace autorstwa Niki de Saint Phalle. Poniżej prezentowany jest kolejny przykład rzeźby tej artystyki. Z podanych pod ilustracją opisów zaznacz ten, który dotyczy pracy artystki.
R1OSoqjiv6ctH1
A - Postać kobieca o uproszczonej formie; nieproporcjonalna i zdeformowana – korpus o wydatnym biuście i pośladkach szeroki i zbyt duży względem głowy i kończyn. B - Rzeźba przeznaczona do interakcji; wykonana z trwałych materiałów, jej forma jest bezpieczna i przyjazna dla dzieci. C - Odchylenie postaci od pionu i rozczłonkowanie podkreśla dynamikę i lekkości figury; podkreślają ją refleksy światła uzyskane dzięki zastosowaniu kawałków lustra i szkliwionej ceramiki.
A
classicmobile
Ćwiczenie 3
RIwZEIG5E8nRQ1
static
Ćwiczenie 3
Niki de Saint Phalle czerpała inspirację z wielu źródeł. Była to literatura, kultura czy twórczość innych artystów. Połącz w pary fotografie z ich inspiracją.
Odpowiedzi: A - mieszkanie Antonio Gaudíego w Parku Güell B - Gracje, rzymskie boginie wdzięku, piękna i radości C - ogród manierystyczny D - technika mozaiki zwana Trencadís
1‑B 2‑A 3‑C 4‑D
Zobacz także
Inna wersja zadania
R12cYShc8QkOJm901adb8599df19b5_00000000000031
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1PA1C22FhHWu1
static
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst.
Pytania: Od lat siedemdziesiątych Niki de Saint Phalle rozpoczęła realizację rzeźb stworzonym przez siebie we ................ parku o nazwie Ogród ................ . Praca nad tą realizacją tak zajmowała artystkę, że zdecydowała się zamieszkać w tworzonym przez siebie ................ , projektując , nadzorując i wykonując poszczególne elementy założenia parkowego. Jej domem stała się jedna z rzeźb, o nazwie ................ .
Odpowiedzi: A - Tarota B - ogrodzie C - Włoszech D - Cesarzowa
1‑C 2‑A 3‑B 4‑D
classicmobile
Ćwiczenie 5
RsLjFGKnyeeDl1
Wybierz zdania prawdziwe.
A - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści przez swoją formę, którą jest kształt, kolor, gabaryty, materiały.
B - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez twoją wartość materiału.
C - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez twoją tematykę.
D - Najsławniejszy dziełem Antoniego Gaudiego jest budowany od 1882 r. kościół Sagrada Familia.
Wybierz zdania prawdziwe.
A - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści przez swoją formę, którą jest kształt, kolor, gabaryty, materiały.
B - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez twoją wartość materiału.
C - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez twoją tematykę.
D - Najsławniejszy dziełem Antoniego Gaudiego jest budowany od 1882 r. kościół Sagrada Familia.
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi prawda lub fałsz.
Prawda
Fałsz
Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez swoją formę czyli kształt, kolor, gabaryty, materiały.
□
□
Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez swoją wartość materialną.
□
□
Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez swoją tematykę .
□
□
Najsławniejszym dziełem Antoniego Gaudiego jest budowany od 1882 r. kościół Sagrada Familia.
□
□
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 5
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi prawda lub fałsz .
A - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez swoją formę czyli kształt, kolor, gabaryty, materiały. B - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez swoją wartość materialną. C - Sztuka w przestrzeni publicznej przekazuje treści poprzez swoją tematykę . D - Najsławniejszym dziełem Antoniego Gaudiego jest budowany od 1882 r. kościół Sagrada Familia.
A - prawda
B - fałsz
C - prawda
D - prawda
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1PEMJnqiihDZ1
Połącz dzieło z obszarem, w którym się znajduje. Fontanna Wybawca proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany
Zjednoczone ; Nany proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone ; Trzy Gracje, proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone ; Fontanna Strawińskiego, proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone ;
Połącz dzieło z obszarem, w którym się znajduje. Fontanna Wybawca proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany
Zjednoczone ; Nany proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone ; Trzy Gracje, proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone ; Fontanna Strawińskiego, proponowane odpowiedzi:1 - Duisburg, Niemcy , 2 - Hanower, Niemcy , 3 - Paryż, Francja, 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone ;
Połącz dzieła z miejscem, w którym się znajdują.
Hanower, Niemcy, Paryż, Francja, Duisburg, Niemcy, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Fontanna Strawińskiego
Fontanna Wybawca
Trzy Gracje
Nany
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 6
Połącz dzieła z miejscem, w którym się znajdują.
A - Fontanna Wybawca B - Nany C - Trzy Gracje D - Fontanna Strawińskiego
1 - Duisburg, Niemcy 2 - Hanower, Niemcy 3 - Paryż, Francja 4 - Nowy Jork, Stany Zjednoczone
A‑1,B‑2,D‑3,C‑4
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1ZN8TKmb02O5m901adb8599df19b5_00000000000041
Ćwiczenie 7
classicmobile
Ćwiczenie 8
R1AQj4whxtwhF1
static
Ćwiczenie 8
Uzupełnij metryczkę poniższej rzeźby.
RXfRdXN8V7cnS1
Pytania: Tytuł: ................ Rok powstania: ................ Miejsce, w którym się znajduje: ................ (Miejscowość)
Odpowiedzi: A - Jerozolima B - Golem C - 1972 D - Potwór
1‑B,D 2‑C 3‑A
Polecenie 1
Dokonaj analizy porównawczej fragmentu Parku Güell oraz Ogrodu Tarota. Wskaż różnice i podobieństwa
RWgHNS31t7vVA1
RGIsUpqIzUH9O1
RYMLxev2gRkQd
m901adb8599df19b5_0000000000003
m901adb8599df19b5_0000000000003
Niki de Saint Phalle czerpała inspirację z wielu źródeł. Była to literatura, kultura czy twórczość innych artystów. Połącz w pary fotografie z ich inspiracją.
Odpowiedzi: A - technika mozaiki zwana Trencadís B - mieszkanie Antonio Gaudíego w Parku Güell C - ogród manierystyczny D - Gracje, rzymskie boginie wdzięku, piękna i radości
Odpowiedzi: A - Hanower, Niemcy B - Duisburg, Niemcy C - Nowy Jork, Stany Zjednoczone D - Paryż, Francja
Rozwiązanie: 1‑D 2‑B 3‑C 4‑A
m901adb8599df19b5_0000000000213
Słownik pojęć
Nowy realizm
Nowy realizm
ruch artystyczny zapoczątkowany w 1960 roku we Francji, eksponujący otaczającą rzeczywistość dzięki wykorzystaniu m.in. przedmiotów kiczowatych, zużytych, codziennych oraz odpadków; kierunek ten korzystał z doświadczeń wcześniejszych nurtów m.in. action painting czy pop‑artu.
Sztuka kinetyczna
Sztuka kinetyczna
kierunek w sztuce współczesnej powstały w latach 30. XX wieku koncentrujący się na zagadnieniu ruchu. Rzeźby i instalacje tworzone w tym nurcie wprawiane są w ruch za pomocą ruchu powietrza, zmiany temperatury, wbudowanych mechanizmów, itp.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003
m901adb8599df19b5_0000000000268
Galeria dzieł sztuki
RdLd5cBPhFBze1
RaGs4ATIweoND1
R1cJlIdf9MeFu1
R1WSyIl3UTf8t1
RTsxYrM9a6qyN1
RXeF1LdeotpGz1
R1HALlKOoSpgw1
R1Dus7T97ZDGh1
RgmWYmfQHmcfr1
R1L634jLTBZEq1
RePe7ZMJSu5741
R13z1dV4rB31l1
R1MS73mXckPUF1
R1YFExTDhZ7Ew1
RVYBxMfEt7Sjk1
R1HRKYlCu7mrf1
RjG7KJtkO5tC3
Rn4rtL5cnRA2g1
m901adb8599df19b5_0000000000278
Bibliografia
A. Rottenberg, Niki gromowładna, Wprost, 2003, nr 21, s. 117
B. Palewski, Historia ogrodów świata cz.3 - willa Pratolino, 15 grudzień 2011, http://architekturakrajobrazu.info/strefa‑studenta/niezbdne‑informacje/2428‑historia‑ogrodow‑wiata‑cz3‑willa‑pratolino (dostęp z dnia 31.03.2018)
E. I. Nowak, Zaczarowany ogród Niki de Saint Phalle, Orońsko2014, nr 4, s. 37‑40
S. Szabłowski, Zamieszkać we wnętrzu rzeźby, Architektura Murator, 1998, nr 3, s. 74‑75
U. Usakowska‑Wolff, Sztuka bez kantów: okrągłe dzieła Niki de Saint Phalle, Orońsko. 2002, nr 1/2, s. 38‑52
http://nikidesaintphalle.org/ (dostęp z dnia 31.03.2018)
http:web.archive.org/web/20100706160141/http:karaart.com/saint.phalle/life1.html (dostęp z dnia 31.03.2018)
https://en.wikipedia.org/wiki/Niki_de_Saint_Phalle (dostęp z dnia 31.03.2018)
https://en.wikipedia.org/wiki/Trencad%C3%ADs (dostęp z dnia 31.03.2018)