Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zliczanie danych spełniających wiele warunków, czyli analiza informacji

Prowadzenie szkolnego sklepiku to nie zawsze prosta sprawa. Z pomocą przychodzą arkusze kalkulacyjne, które pomogą podliczyć obroty w danym miesiącu, a nawet podpowiedzą, ile sztuk danego towaru zostało sprzedanych w zeszłym miesiącu.

Arkusz kalkulacyjny pomoże prowadzić ewidencję sprzedanych towarów. W poszczególnych kolumnach wprowadzamy informacje o: liczbie porządkowej towaru, jego nazwie, kupującym, dacie sprzedaży i cenie.

Plik z przykładowymi danymi do pobrania poniżej.

Załóżmy, że chcemy uzyskać z zestawienia następujące informacje:

  • ile osób kupiło towar X;

  • ile towarów było droższych od średniej ceny towarów;

  • ile towarów zostało zakupionych po 22 maja 2014 r.

Do rozwiązania tego problemu wykorzystamy funkcję LICZ.JEŻELI. Funkcja LICZ.JEŻELI(zakres;kryterium) przyjmuje jako argumenty zakres komórek, w których mają być prowadzone poszukiwania oraz kryteria (liczby, daty, wyrażenia), którym zliczane komórki mają odpowiadać.

Przydatna będzie także funkcja LICZ.WARUNKI(zakres1;kryterium1;zakres2;kryterium2;…).

Jest to niejako LICZ.JEŻELI, ale z możliwością określenia różnych kryteriów dla różnych zakresów (np. kolumn). Użyjemy także funkcji ŚREDNIA, która oblicza średnią wartość z zadanego zakresu komórek.

Ile osób kupiło towar X?

Na początek nazwiemy zakresy danych, tak aby nie musieć pisać np. C3:C12, a tylko Kupujący. W tym celu zaznaczamy zakres komórek A2:E2 i wciskamy [Ctrl]+[Shift]+[Strzałka w dół].

Dzięki temu zostanie zaznaczona cała zawartość tabeli – jest to przydatne w przypadku wielkich spisów liczących kilkaset, czy kilka tysięcy wierszy.

Teraz na karcie Formuły w grupie Nazwy zdefiniowane znajdujemy przycisk Utwórz z zaznaczenia i go klikamy. Zaznaczamy tylko pozycję Górny wiersz.

Klikając przycisk Menedżer nazw (na lewo od Utwórz z zaznaczenia) przekonamy się, że nazwaliśmy zakresy poszczególnych kolumn dokładnie tak, jak brzmią ich nagłówki.

Aby policzyć ile osób kupiło towar X, musimy w zakresie komórek Kupujący (czyli C3:C12) policzyć te, które mają wartość taką, jak np. komórka C3 (czyli towar X). Gotowa formuła wygląda następująco: =LICZ.JEŻELI(Kupujący;C3).

Ile towarów było droższych od średniej ceny towarów?

Na początku musimy policzyć średnią cenę towarów. Zrobimy to za pomocą funkcji ŚREDNIA(zakres), czyli w naszym przypadku: =ŚREDNIA(Cena). Teraz za pomocą formuły LICZ.JEŻELI policzymy w zakresie komórek Cena (czyli te same komórki E3:E12) tylko te komórki, których wartość przekracza średnią cenę. Posłuży do tego formuła =LICZ.JEŻELI(Cena;">"&E14). Aby odwołać się do innej komórki w kryterium, należy poprzedzić ją znakiem &.

Ile towarów zostało zakupionych po 22 maja 2014 r.?

LICZ.JEŻELI może także przyjąć jako kryterium datę i znajdować daty późniejsze lub wcześniej za pomocą znaków < oraz >.

Data późniejsza jest uznawana za większą od daty wcześniejszej, a data wcześniejsza za mniejszą od daty późniejszej. Dzięki temu formuła =LICZ.JEŻELI("Data sprzedaży";">2014‑05‑22") policzy tylko te komórki, w których data sprzedaży to 23 maja 2014 r. lub później.

RBOn95xQjnpdt
Nagranie filmowe dotyczące zliczania warunków - czyli Excel analizuje dla nas dane

Pobierz przykładowe dane:

R1dm9X4GJ54qu

Plik XLSX o rozmiarze 12.68 KB w języku polskim
2
Polecenie 1

Należysz do szkolnego Koła Ekologicznego. Przeprowadzacie akcję, która polega na sadzeniu nowych drzew. Podzieliliście się na trzy zespoły. Twoim zadaniem jest prowadzenie raportu z całego projektu. Utwórz arkusz, który będzie zawierał numer dnia, numer zespołu oraz liczbę drzew, jaką udało się posadzić danego dnia. Oblicz, ile razy w ciągu tego okresu każdy z zespołów sadził drzewa. Który z nich posadził więcej sadzonek?

Polecenie 2

Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Oblicz, ile razy udało się posadzić więcej drzew niż wynosiła średnia.