Samouczek I
Wykrywanie błędów w formułach
Pisanie formuł nie jest proste. Czasem zamiast oczekiwanego rezultatu zwracają nam one błędy lub pokazują nieprawidłowe wyniki. Dlatego pokażemy, na co zwracać uwagę, pisząc formuły, aby były poprawne.
Pamiętaj, że każda formuła musi rozpoczynać się od znaku równości (
=
). W przeciwnym razie to, co wpiszesz do komórki, będzie po prostu wyświetlane jako jej zawartość. Na przykład wpisanie do komórki12/15
arkusz kalkulacyjny potraktuje jak datę (odczyta ją jako 15 grudnia). Dopiero wpisanie=12/15
spowoduje wyświetlenie wyniku dzielenia.Pilnuj, by liczba nawiasów otwierających i zamykających była taka sama. Dodatkowo zwróć uwagę na to, że nawiasy muszą być umieszczone w odpowiednich miejscach. Pamiętaj, że korzystając z określonej funkcji, wskazujemy tylko tyle i tylko takie argumenty, jakie przyjmuje ona zgodnie ze swoją składnią, np.
SUMA
przyjmuje tylko argumenty liczbowe. Niektóre funkcje (np.DZIŚ
) nie przyjmują żadnych argumentów.Zwróć uwagę na zapis symbolu mnożenia. Odruchowo posługujemy się znakiem
x
. Jednak w arkuszu kalkulacyjnym rolę tę pełni gwiazdka (*
). Pamiętajmy również o tym, by unikać dzielenia przez zero, ale to akurat łatwo zidentyfikować po błędzie#DZIEL/0!
.Pamiętaj o prawidłowym łączeniu tekstów i formuł w jednej komórce. Przede wszystkim umieszczaj tekst w cudzysłowach, tak aby program dokładnie wiedział, co jest tekstem, a co formułą do obliczenia, np.
="Liczba PI wynosi" & PI()
.Wykonując odwołania do innych komórek pamiętaj o tym, że możesz to zrobić nie tylko przez wskazanie ich lokalizacji na siatce wierszy i kolumn danego arkusza (np.
B6
,A3
), ale także przez odwołanie się do nazwy innego arkusza lub skoroszytu. Wówczas odwołanie do nazwy takiego arkusza zawierającej spację koniecznie umieść w pojedynczym apostrofie (’
). Oczywiście po nazwie arkusza, a przed komórką umieszczamy wykrzyknik.
Na przykład odwołanie do komórki A2
w arkuszu Tabela zeszłoroczna
znajdującym się w tym samym skoroszycie powinno wyglądać następująco: =’Tabela zeszłoroczna’!A2
.
Zwróć uwagę, że apostrofy są niezbędne jeżeli nazwa arkusza zawiera odstęp. W przeciwnym przypadku apostrofy nie są konieczne.
Odwołując się do innych skoroszytów zwróć uwagę na to, że odwołanie powinno zawierać nie tylko nazwę skoroszytu, ale i ścieżkę do niego, a także nazwę arkusza w tym skoroszycie, oraz zostać umieszczone w nawiasie kwadratowym (
[ ]
).
Na przykład odwołanie do komórek B3:B9
w arkuszu Dane
znajdującym się w skoroszycie C:
może mieć postać: \
Skoroszyty\
archiwalny.xlsx='C:
\
Skoroszyty
.archiwalny.xlsx]Dane’!B3:B9
Wykorzystując odwołanie do innego skoroszytu może pojawić się błąd #NAZWA?
. Jest to spowodowane odwoływaniem się przez formułę komórki do zdefiniowanej nazwy (np. zakresu komórek), która została usunięta. W przypadku usunięcia kolumny lub arkusza będzie wyświetlany błąd #ADR!
.
Zdarza się, że jedynym powodem błędu albo wyniku innego od oczekiwanego jest ustawienie niewłaściwego formatu komórki. Na przykład, gdy dokonujemy obliczeń, format komórki ustawiony jest na Tekst
spowoduje, że formuła nie zostanie obliczona, a jedynie wyświetlona (zostanie potraktowana jako tekst). Co robić w takiej sytuacji?
Na karcie
Narzędzia główne
odnajdź w grupieLiczba
poleFormat liczb
i wybierzOgólne
.Przejdź w tryb edycji komórki (np. klikając na pasku formuły lub wciskając
[F2]
) i wciśnij[Enter]
(w celu ponownego „przeliczenia”). Częste pomyłki zdarzają się także w przypadku dat, gdy są one zapisywane w komórkach o formacieLiczba
alboOgólne
, a powinien zostać wybrany formatData
.
Pobierz przykładowe dane:
Pani pracująca w szkolnym sklepiku poprosiła cię o pomoc w sporządzeniu raportu sprzedaży w minionym miesiącu. Utwórz arkusz, w którym obok daty zapiszesz utarg z danego dnia. Zsumuj zarobki sklepu.
W nowym arkuszu oblicz średni utarg sklepiku oraz wypisz jaką największą kwotę w ciągu jednego zarobił w tym okresie. Wyniki zapisz w postaci jednego ciągu tekstowego. np „Średni utarg sklepiku wynosi ... , a najwięcej zarobił ...”. Średnią zaokrąglij do 2 miejsc po przecinku Odwołaj się do komórek znajdujących się w arkuszu z poprzedniego zadania.