Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Procentowy rozkład danych

Kolejnym etapem analizy po sprawdzeniu liczebności wewnątrz przedziałów będzie sprawdzenie, jak procentowo rozkładają się te dane. W tym przypadku także posłużymy się formułą opartą na funkcji CZĘSTOŚĆ(), ale rozbudowaną o dodatkowy element umożliwiający wyznaczenie udziałów procentowych.

Aby to zrobić:

  1. Zaznacz zakres komórek F4:F8 i usuń z niego dotychczasowe wyniki za pomocą klawisza [Delete].

  2. Wprowadź następującą formułę:

Linia 1. znak równości CZĘSTOŚĆ otwórz nawias okrągły B4 dwukropek B18 średnik E4 dwukropek E7 zamknij nawias okrągły prawy ukośnik ILE kropka LICZB otwórz nawias okrągły B4 dwukropek B18 zamknij nawias okrągły.
  1. Jak poprzednio zatwierdź ją kombinacją klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[Enter], ponieważ jest to formuła tablicowa.

  2. Otrzymanym wynikom nadaj format procentowy.

Wyjaśnienie działania formuły:

Pierwsza część formuły działa analogicznie do przedstawionej w poprzednim ćwiczeniu. Zwracane przez nią wyniki są dzielone przez liczbę elementów liczbowych w analizowanym zakresie (B4:B18, tj. 15 wartości). Do jej wyznaczenia służy funkcja ILE.LICZB(). Wynikiem ilorazu są ułamki, które po zamianie na procenty określają odpowiednie udziały.

R17L93Z1Jf82j
Nagranie filmowe dotyczące procentowego rozkładu danych.

Pobierz przykładowe dane:

RSsirCvbQ2AEG

Plik XLSX o rozmiarze 10.36 KB w języku polskim
Polecenie 1

Ostatnio na zajęciach pisaliście próbny egzamin maturalny. Nauczycielka poprosiła, aby na podstawie progów procentowych ocen z jej przedmiotu, określić procentową liczbę uczniów, którzy otrzymali daną ocenę. Przedstaw wyniki na wykresie kołowym.

Polecenie 2

Rodzic poprosił cię o pomoc w analizie danych sprzedażowych zabawek w sklepie. Potrzebuje wyliczyć odsetek klientów, których suma zamówień mieści się w poszczególnych przedziałach.