Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyszukiwania danych w zbiorach rekordów za pomocą funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO

Załóżmy, że mamy opracować skoroszyt zawierający dane przychodów i obrotów firmy cateringowej serwującej obiady w szkołach w poszczególnych województwach, w ostatnich trzech latach. Dodatkowo do tych danych mamy utworzyć wyszukiwarkę. Założenia są takie, że po określeniu województwa i rodzaju danych powinna pojawić się nam odpowiednia kwota. Dodatkowo kryteria wyszukiwania powinny być wybierane z rozwijanych list, aby uniknąć literówek przy wpisywaniu. Pobierz plik z przykładowymi danymi znajdujący się poniżej filmu.

Aby w komórce C2 drugiego arkusza była pokazywana wartość określona przez kryteria w komórkach A2B2, wpisujemy w komórce C2 następującą formułę:

Linia 1. znak równości WYSZUKAJ kropka PIONOWO otwórz nawias okrągły A2 średnik Dane wykrzyknik A1 dwukropek G17 średnik PODAJ kropka POZYCJĘ otwórz nawias okrągły B2 średnik Dane wykrzyknik A1 dwukropek G1 średnik 0 zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły.

W trzecim argumencie funkcji WYSZUKAJ. PIONOWO, za pomocą funkcji PODAJ.POZYCJĘ obliczany jest numer kolumny, w której znajduje się wartość wpisana do komórki B2.

Jeśli chcemy stworzyć listy rozwijane w komórkach A2B2, utwórzmy zakresy nazwane, a następnie korzystając z okna dialogowego sprawdzimy poprawność danych.

W tym celu:

  1. W arkuszu Dane zaznacz komórki zawierające nazwy województw: A2:A17 i na karcie Formuły, w grupie poleceń Nazwy zdefiniowane wybierz Menedżer nazw i naciśnij Nowy.

  2. W polu Nazwa wpisz: Województwa i naciśnij OK, a potem ponownie przycisk Nowy.

  3. Kliknij w polu Odwołuje się do i usuń wpisany zakres komórek. Następnie zaznacz komórki zawierające rodzaj danych: B1:G1, w polu Nazwa wpisz: Rodzaj i naciśnij OK.

  4. Przejdź do drugiego arkusza, zaznacz komórkę A2 i na karcie Dane, w grupie poleceń Narzędzia danych wybierz Poprawność danych. W oknie, które się pojawi, w polu Dozwolone wybierz Lista, a w polu Źródło wpisz formułę:

Linia 1. znak równości Województwa.

i naciśnij przycisk OK.

  1. Zaznacz komórkę B2 i ustaw listę rozwijaną w komórce za pomocą okna Sprawdzanie poprawności danych w polu Źródło, wpisując formułę:

Linia 1. znak równości Rodzaj.

Teraz w komórkach A2B2 będziemy mogli wybierać z listy rozwijanej odpowiednio nazwę województwa i rodzaj danych.

Jeśli w przyszłości zmieni się zakres komórek, w których wpisane są nazwy województw lub rodzaje danych, to wystarczy, że zmodyfikujemy odwołanie do komórek nazwanego zakresu w oknie dialogowym służącym do edytowania nazw. Komórek z listą rozwijaną nie musimy modyfikować.

R1GtSn65V3JJ8
Nagranie filmowe dotyczące wyszukiwania danych w zbiorach rekordów za pomocą funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO
RZgT7m3ZeVK2q

Plik zawierający materiał do lekcji.

Plik XLSX o rozmiarze 16.54 KB w języku polskim
Ćwiczenie 1

Załóżmy, że pomagasz w sklepie rodziców. Przyjmijmy, że mamy arkusz w którym znajdują się informacje o zawartości magazynu z danego miesiąca. Umożliw wyszukiwanie liczby sztuk danego produktu w danym magazynie.

2
Ćwiczenie 2

Podobnie jak w ćwiczeniu pierwszym przyjmijmy, że mamy arkusz, w którym znajdują się informacje o zawartości magazynu z danego miesiąca. Zmodyfikuj teraz ten akrusz. Umożliw wyszukiwanie liczby sztuk danego produktu w danym magazynie w konkretnym miesiącu.