Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Astygmatyzm, starczowzroczność, jaskra i zaćma… – czy można korygować te popularne wady wzroku?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

IX. Fale i optyka.

Temat rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia podstawowego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; X. Fale i optyka.

X. Fale i optyka. Uczeń:
18) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; stosuje do obliczeń równanie soczewki;

Temat rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśni, na czym polega astygmatyzm,

  2. rozpozna jego podstawowe objawy,

  3. przedstawi sposoby jego korekcji,

  4. oceni różnice w postrzeganiu otoczenia przez osobę mającą znaczny astygmatyzm i przez osobę widzącą poprawnie.

  5. rozróżni czym są starczowzroczność, jaskra i zaćma,

  6. omówi sposoby leczenia / korekcji tych schorzeń.

Strategie nauczania:

ISBE

Metody nauczania:

- merytoryczna dyskusja wprowadzająca,
- obserwacja,
- doświadczenia,
- podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

model budowy oka / atlas anatomiczny

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np.:

– poprzez wspomnienie o tym, że prawie każdy człowiek ma astygmatyzm,
– pokazanie uczniom symulacji jak widzą osoby mające astygmatyzm, jaskrę, zaćmę czy cierpiące na starczowzroczność,
– odwołanie się do obserwacji uczniów
– zapytanie, czy wśród bliskich im osób są takie, które po ukończeniu 40 roku życia odsuwają czytany tekst od oczu.

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Prosi uczniów by opisali budowę oka (z wykorzystaniem modelu ) oraz przypomnieli, jak przebiega proces widzenia.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
– nauczyciel przedstawia uczniom mechanizmy powstawania wad wzroku,
– uczniowie zapoznają się z animacją – i na jej podstawie próbują własnymi słowami wytłumaczyć, czym jest astygmatyzm,
– nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami na temat korekcji omawianych wad wzroku,
– uczniowie próbują wymienić wady i zalety każdego z przedstawionych sposobów korekcji.

• Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie dołączonych do materiału ośmiu zadań sprawdzających.

Faza podsumowująca:

Przeprowadzenie rozmowy, podczas której uczniowie odpowiadają na krótkie pytania dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji.

Praca domowa:

Ponowne zapoznanie się uczniów z animacją w celu utrwalenia omawianych zagadnień.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać animację w fazie wprowadzającej lekcji w celu sprowokowania do dyskusji.