Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Pisanie za pomocą komputera

Etap edukacyjny

drugi

Podstawa programowa

KLASY IV–VI.

II Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Tworzenie dokumentów w edytorze tekstowym.

Cele szczegółowe

1. Posługiwanie się edytorem tekstowym.

2. Edytowanie tekstu.

Efekty uczenia

1. Wprowadza tekst do dokumentu tekstowego.

2. Stosuje zasady poprawnego pisania w edytorze tekstowym.

Metody kształcenia

1. Uczenie się przez obserwację.

2. Odwrócona klasa.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przed lekcją zbierają informacje na temat edytorów tekstowych oraz ich zastosowań. Na lekcji wymieniają informacje i formułują wnioski.

- Co to jest edytor tekstowy.

- Do czego służy edytor tekstowy.

- Jakie funkcje oferuje użytkownikom.

Definicja: Edytor tekstów

Program do wprowadzania i edytowania i formatowania tekstów. W rozbudowanych programach tekst może być urozmaicony o rysunki, zdjęcia, wykresy i tabele. Edytory tekstów mają wiele przydatnych dodatkowych narzędzi np. moduł do sprawdzania pisowni.

Definicja: Formatowanie tekstu

Nadawanie tekstowi określonego pożądanego wyglądu.

Definicja: Redagowanie tekstu

Czynność opracowywania tekstu przez nanoszenie niezbędnych poprawek eliminujących występujące w tekście błędy.

Realizacja lekcji

W wielu przypadkach na komputerze może być zainstalowanych kilka edytorów tekstów. Np. system operacyjny Windows zawiera dwa wbudowane proste edytory - Notatnik i Wordpad. Notatnik nie umożliwia formatowania tekstu. Przyda się więc on tylko do robienia krótkich notatek. Pliki stworzone w tym edytorze mają rozszerzenie TXT. Wordpad umożliwia już podstawowe formatowanie tekstu, lecz jego możliwości są mocno ograniczone. Rozszerzenie plików Wordpada to RTF. Ponieważ oba programy mają niewielkie możliwości użytkownik najczęściej wyposaża swój komputer w profesjonalny pakiet biurowy zawierający edytor tekstów. Dostępne są różne rozwiązania: komercyjne, np. Microsoft Word, jak i bezpłatne, np. Open Office czy Libra Office.

Kursor tekstowy to pionowa migająca kreska umieszczona w obszarze roboczym dokumentu, która wskazuje miejsce, gdzie będą wprowadzane nowo wpisywane znaki.

Akapit to składający się z kilku zdań fragment tekstu zawierający jedną myśl. Pisząc w edytorze tekstów powinno stosować się te same zasady, co w zeszycie. W trakcie pisania tekstu, jeśli ten nie będzie mieścił się w jednym wierszu to zostanie automatycznie przeniesiony do następnego wiersza. Klawisz ENTER powinien być używany tylko, przy zakończeniu akapitu.

[Slide Show] Wprowadzanie tekstu wymaga biegłej znajomości obsługi klawiatury.

Przy pisaniu tekstu stosuj podstawowe zasady poprawnego pisania tekstów:

- nie pisz całego tekstu WIELKIMI LITERAMI,

- wyrazy w zdaniu oddzielaj pojedynczymi odstępami, naciskając jednokrotnie klawisz spacji,

- stawiaj spację po znakach interpunkcyjnych { . , : ; ? !}, nigdy przed tymi znakami,

- stawiaj spację tylko przed nawiasem i cudzysłowem otwierającym, nigdy po nich,

- stawiaj spację po nawiasie i cudzysłowie zamykającym, a nie przed nim,

- klawisza ENTER używaj tylko wtedy, kiedy chcesz rozpocząć nową myśl, kiedy chcesz zamknąć jeden akapit i otworzyć drugi lub wstawić pusty wiersz.

Sprawdzanie pisowni.

Jeśli edytor wyposażony jest w moduł do sprawdzania pisowni, w przypadku popełnienia błędu, podkreśla błędne wyrażenie czerwoną falistą linią. Ważne jest, aby wykonywać sprawdzanie pisowni. Błędy ortograficzne i gramatyczne mogą mieć negatywny wpływ na wydźwięk tego, co autor tekstu chciałby przekazać.

W trakcie edycji dokument przechowywany jest w pamięci operacyjnej komputera. Po wyłączeniu komputera lub nagłej awarii jej zawartość znika. Regularnie zapisuj więc tworzony dokument do pliku (niektóre edytory posiadają funkcję autozapisu).

Edytory tekstu wykorzystujemy najczęściej do zastosowań domowych i biurowych. Wydanie książki, czy gazety wymaga bardziej profesjonalnego narzędzia - programu do komputerowego składu tekstu (DTP).

Podsumowanie lekcji

Przed stworzeniem dokumentu musimy zastanowić się nad tym jaka kompozycja strony jest dla tego dokumentu najwłaściwsza. List prywatny, korespondencja firmowa, zaproszenie, plakat, ogłoszenie czy gazetka szkolna wymagają innego układu tekstu. Pisma urzędowe powinny być stonowane pod względem formy oraz treści. Właściwa forma graficzna jest równie ważna co treść pisma!