Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem interaktywnym, w którym umieszczono wypowiedzi obywateli dotyczące ich udziału w wyborach. Następnie wykonaj zadanie.

R15eJiIaSbZrA
Film opowiada o kulturze politycznej.
1
RxmO4Iw2YR65e1
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 1
RnUiRVce6Y975
Wiedza (kultura zaściankowa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów. Wiedza (kultura podporządkowania): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów. Wiedza (kultura uczestnictwa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów. Zaangażowanie (kultura zaściankowa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów. Zaangażowanie (kultura podporządkowania): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów. Zaangażowanie (kultura uczestnictwa): 1. Obywatele nie widzą potrzeby, aby angażować się w życie polityczne; uważają, że należy to do obowiązków elit politycznych. 2. Obywatele interesują się jedynie problemami swoimi i swojej najbliższej rodziny. Nie absorbują ich sprawy państwa ani jego przyszłości. 3. Obywatele angażują się w sprawy publiczne, uważając, że są w stanie zmieniać otaczającą ich rzeczywistość społeczno-polityczną. 4. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego i rozumieją zachodzące w nim procesy. 5. Obywatele nie angażują się w sprawy publiczne, ważne są dla nich tylko ich własne problemy. 6. Obywatele mają wiedzę na temat życia społeczno-politycznego, ale nie rozumieją zachodzących w nim procesów. Przykład (kultura zaściankowa): a. Sonda uliczna 1, b. Sonda uliczna 2, c. Sonda uliczna 3 Przykład (kultura podporządkowania): a. Sonda uliczna 1, b. Sonda uliczna 2, c. Sonda uliczna 3 Przykład (kultura uczestnictwa): a. Sonda uliczna 1, b. Sonda uliczna 2, c. Sonda uliczna 3. (Uzupełnij).
Polecenie 2

Na przykładzie swojego otoczenia określ, jaki typ kultury politycznej reprezentują twoi bliscy. Podaj, z czego to wynika.

RhSpgmTPLMe7j
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się, co można powiedzieć o kulturze politycznej obywateli, których frekwencja na wyborach wygląda tak, jak przedstawiono to na wykresie.

RhpyWQGJsgLQD
(Uzupełnij).
R1CmkZmqNzoqo1
Wykres kolumnowy. Frekwencja wyborcza w I turze wyborów po roku 1989 (dane w procentach). Lista elementów: 1. zestaw danych:rok: 1990wybory parlamentarne: 0wybory prezydenckie: 60.632. zestaw danych:rok: 1991wybory parlamentarne: 43.2wybory prezydenckie: 03. zestaw danych:rok: 1993wybory parlamentarne: 52.13wybory prezydenckie: 04. zestaw danych:rok: 1995wybory parlamentarne: 0wybory prezydenckie: 64.75. zestaw danych:rok: 1997wybory parlamentarne: 47.93wybory prezydenckie: 06. zestaw danych:rok: 2000wybory parlamentarne: 0wybory prezydenckie: 61.127. zestaw danych:rok: 2001wybory parlamentarne: 46.29wybory prezydenckie: 08. zestaw danych:rok: 2005wybory parlamentarne: 40.57wybory prezydenckie: 49.749. zestaw danych:rok: 2007wybory parlamentarne: 53.88wybory prezydenckie: 010. zestaw danych:rok: 2010wybory parlamentarne: 0wybory prezydenckie: 54.9411. zestaw danych:rok: 2011wybory parlamentarne: 48.92wybory prezydenckie: 012. zestaw danych:rok: 2015wybory parlamentarne: 50.92wybory prezydenckie: 48.9613. zestaw danych:rok: 2019wybory parlamentarne: 61.74wybory prezydenckie: 0
Wykres przybiera wartości zerowe dla lat, w których nie odbyły się dane wybory.

Oprac. na podst. pkw.gov.pl.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
1
Ćwiczenie 2
R1AHHLpOyTeC01
Zastanów się, jakich argumentów dla obrony swojej postawy najczęściej używają osoby reprezentujące dany typ kultury politycznej. Stwórz listę przykładów do podanych haseł: 1. Kultura zaściankowa. 2. Kultura podporządkowania. 3. Kultura uczestnictwa.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2
R1LRXp1GsYLHS
(Uzupełnij).