Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zanim zapoznasz się ze schematem, pomyśl, jakie czynniki wpłynęły na ciebie jako osobę. Co miało wpływ na twoją socjalizację? Czy zauważasz elementy, które mogą być nietypowe dla ogółu społeczeństwa?

R1PPVcTuEZF4f1
Ilustracja przedstawia model rodziny trzypokoleniowej, dziadków, rodziców i dziecko. Opisane są: 1. Struktura pokoleniowa. W procesie mogą brać udział rodzice, dziadkowi, rodzice i dziadkowie. W zależności od tego, czy rodzina jest dwupokoleniowa czy trójpokoleniowa. Jeśli w procesie biorą udział oba pokolenia opiekunów wówczas socjalizacja ma szansę być pełniejsza i szersza. Choć w niektórych rodzinach może się uwidocznić sprzeczność między celami edukacyjnymi jakie stawiają przed sobą rodzice i dziadkowie. Znaczenie ma również liczebność pokolenia socjalizowanego (najmłodszego w rodzinie). Proces socjalizacji zależy od ilości dzieci w rodzinie oraz od różnicy wieku między nimi. Im więcej dzieci tym większe prawdopodobieństwo ograniczeń w zaspokajaniu potrzeb związanych z wydatkowaniem środków finansowych. Ale, z drugiej strony, tym pełniejszy proces socjalizacji. Oparty jest on bowiem na gęstszej sieci interakcji i buduje większy kapitał społeczny dziecka., 2. Skład opiekuńczy. Rodzina może być pełna lub niepełna. Brak jednego z opiekunów może być spowodowany jego przedwczesną śmiercią, rozwodem rodziców lub brakiem zainteresowania ze strony biologicznego rodzica, unikającego kontaktu z dzieckiem i nie uczestniczącego w jego socjalizacji. Często rodzina niepełna zostaje zrekonstruowana, kiedy w jej skład wchodzi partner (partnerka) rodzica. Wówczas tylko jeden z opiekunów nie jest spokrewniony z dzieckiem. Każda z wymienionych sytuacji, osłabiających spoistość pełnej rodziny, wpływa na proces socjalizacji. Głównie przez trudności jakie stwarza zarówno opiekunom, jak i wychowankom., 3. Dalsza rodzina. Rozproszenie terytorialne rodziny powoduje, że w procesie socjalizacji nieobecni są bardzo często dalsi krewni: wujowie, ciotki, kuzyni. Jeśli rodzinie uda się przezwyciężyć ograniczenia wynikające z rozproszenie terytorialnego wówczas wychowanek uzyskuje znaczną przewagę nad rówieśnikami, socjalizowanymi tylko przez najbliższych krewnych. Im szersze otoczenie rodzinne, im częstsze kontakty i lepsze relacje między osobami spokrewnionymi, tym lepszy efekt socjalizacyjny można osiągnąć., 4. Osoby niespokrewnione. Prowadzenie tzw. otwartego domu przez rodziców umożliwia dziecku kontakt z szerszym otoczeniem społecznym. Nie tylko z dziećmi znajomych i przyjaciół rodziców, ale także z osobami starszymi. To z tych kręgów rekrutują się, znani w wielu rodzinach: „przyszywani” wujowie i ciotki. Poszerzają oni zbiór osób biorących udział w socjalizacji dziecka na wczesnych i późniejszych etapach jego rozwoju., 5. Kapitał społeczny. Kapitał społeczny opiekunów, głównie rodziców, czyli ich poziom wykształcenia, powiązane z nimi horyzonty intelektualne i zasoby kulturowe decydują o zakresie i ilości treści przekazanych dziecku w trakcie socjalizacji. Sieć powiązań społecznych (zarówno poprzez ilość osób znajomych jak i głębię interakcji) wzbogaca i ułatwia proces socjalizacji dzieci., 6. Środki finansowe. Pieniądze, jakimi dysponują rodzice dziecka (ewentualnie środki finansowe pozostawione do dyspozycji przez dalszych krewnych) decydują o poziomie zaspokojenia potrzeb materialnych dziecka. Część z tych przedmiotów i usług ma bezpośredni związek z dostępem do treści z zasobów uniwersum kulturowego (książki, dzieła sztuki, sprzęt elektroniczny, płyty, możliwość uprawiania turystyki).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
1
Ćwiczenie 1
RepLQZoPFDNWj
Jakie czynniki w twojej szkole wpływają na socjalizację?
Ćwiczenie 1
R1LVJWuYPJl2K
(Uzupełnij).