Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj poniższy schemat. Rozważ różnice pomiędzy nadczłowiekiem nietzscheańskim a nadczłowiekiem nazistowskim. Oceń, na ile obie koncepcje są zbieżne, wskaż, jakie jest źródło różnic pomiędzy nimi.

R1bIEDSaX8wLA
(Uzupełnij).
R1Hct77jDr4vP1
Schemat przedstawia zestawienie nadczłowieka nietzscheańskiego i nadczłowieka nazistowskiego. Schemat składa się z dwóch kolumn. Pierwsza kolumna ma nagłówek: nadczłowiek nietzscheański. W znajdujących się pod nią wierszach umieszczono następujące cechy tego człowieka: historiozoficzne i ewolucyjne ujęcie nadczłowieka, twórczy samotnik, przeciwstawny ostatniemu człowiekowi, emanacja nietzscheańskiej woli mocy, przedstawiciel moralności panów. Druga kolumna ma nagłówek: nadczłowiek nazistowski. W znajdujących się pod nią wierszach umieszczono następujące cechy tego człowieka: statystyczne i nacjonalistyczne ujęcie nadczłowieka, reprezentant narodu, zestawiany z podludźmi u nieludźmi, emanacja woli mocy narodu, przedstawiciel rasy panów. Ilustracja interaktywna – opis: 1. Historiozoficzne i ewolucyjne ujęcie nadczłowieka. Małpa strzałka człowiek strzałka nadczłowiek. Dotąd nie zaistniał, lecz naszą powinnością jest do niego dążyć, bo to wręcz ewolucyjna konieczność. Ilustracja: ukazane jest pięć sylwetek obrazujących proces ewolucji od małpy po człowieka. 2. Statystyczne i nacjonalistyczne ujęcie nadczłowieka. Nadludzie istnieją od zawsze, jako aryjczycy zrzeszeni w narodach germańskich. Ilustracja: karykatura ukazująca stojących obok siebie, od lewej strony: Hitlera o normalnych proporcjach, Goeringa ukazanego jako chorobliwie otyłego i Goebbelsa ukazanego jako karła. Podpis pod karykaturą „Typy aryjskie: blondyn jak Hitler, szczupły jak Goering i wysoki jak Goebbels”. 3. Twórczy samotnik. Nadludźmi będą samotni indywidualiści, który sami (każdy na swój sposób) będą tworzyć kulturę wyższą. Ilustracja: zdjęcie przedstawiające rzeźbiarza pracującego w swej pracowni. 4. Reprezentant narodu. Nadludźmi są Niemcy, nordycy, Aryjczycy, którzy muszą zostać zjednoczeni w Wielkiej Rzeszy Niemieckiej. Ilustracja: zdjęcie przedstawia duży budynek obwieszony hitlerowskimi flagami ze swastykami. 5. Przeciwstawny ostatniemu człowiekowi. Jeśli nie będziemy dążyć do ideału nadczłowieka, to ludzkość osiągnie stan tzw. „ostatniego człowieka”, filistra żyjącego bez żadnych wielkich celów i idei, pławiącego się w przyjemnościach i luksusach. Ilustracja: zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę, który pali plik banknotów euro. 6. Zestawiany z podludźmi u nieludźmi. Nadczłowiek jest przeciwieństwem podczłowieka – reprezentanta prymitywniejszych narodów. Obok tych dwóch rodzajów ras istnieją jeszcze nieludzie, a więc istoty gorsze niż zwierzęta, które należy eksterminować. Ilustracja: zdjęcie przedstawia bramę wejściową do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. 7. Emanacja nietzscheańskiej woli mocy. Nadczłowiek jest emanacją woli mocy, rozumianej jako chęć stałego pomnażania swej siły życiowej i nieustannej samorealizacji wewnętrznych sił twórczych. Ilustracja: zdjęcie przedstawia blat biurka ukazany z góry. Na blacie leżą kartki papieru, długopisy, flamastry. Widać też ludzkie ręce zakreślające tekst na kartkach. 8. Emanacja woli mocy narodu. Nadczłowiek jest emanacją woli mocy swego narodu, dążącego do wywalczenia sobie przestrzeni życiowej i surowców niezbędnych do przetrwania, kosztem innych, słabszych nacji. Ilustracja: zdjęcie przedstawia dzieci ubrane w pasiaki, stojące za płotem z drutu kolczastego. 9. Przedstawiciel moralności panów. Nadczłowiek jest emanacją moralności pana – nie ma żadnych norm moralnych i religijnych, które by go ograniczały i czyniły ułomnym w jego twórczym, artystycznym pędzie. Ilustracja: zdjęcie przedstawia ręce zakute w kajdanki. 10. Przedstawiciel rasy panów. Nadczłowiek jest przedstawicielem rasy panów, która ma moralne prawo podporządkować sobie słabsze narody, zniewolić je i wykorzystywać dla własnych potrzeb, pomyślności i dobrobytu. Ilustracja: zdjęcie przedstawia mężczyznę w obozowym pasiaku, który wskazuje palcem na niemieckiego żołnierza.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Zastanów się, skąd mogą wynikać różnice pomiędzy przedstawionymi powyżej ujęciami nadczłowieka. Jak myślisz - jakie było znaczenie nazistowskiej reinterpretacji nadczłowieka dla krzewienia ideologii nazizmu? Korzystaj z konkretnych przykładów z historii III Rzeszy. Zapisz swoje odpowiedzi przy każdym z punktów, adekwatnie do jego treści.

RZBcTYGKDqoNU
(Uzupełnij).
R1EXA0qefOX8N1
Schemat przedstawia zestawienie nadczłowieka nietzscheańskiego i nadczłowieka nazistowskiego. Schemat składa się z dwóch kolumn. Pierwsza kolumna ma nagłówek: nadczłowiek nietzscheański. W znajdujących się pod nią wierszach umieszczono następujące cechy tego człowieka: historiozoficzne i ewolucyjne ujęcie nadczłowieka, twórczy samotnik, przeciwstawny ostatniemu człowiekowi, emanacja nietzscheańskiej woli mocy, przedstawiciel moralności panów. Druga kolumna ma nagłówek: nadczłowiek nazistowski. W znajdujących się pod nią wierszach umieszczono następujące cechy tego człowieka: statystyczne i nacjonalistyczne ujęcie nadczłowieka, reprezentant narodu, zestawiany z podludźmi u nieludźmi, emanacja woli mocy narodu, przedstawiciel rasy panów. Ilustracja interaktywna – opis: 1. Historiozoficzne i ewolucyjne ujęcie nadczłowieka. 2. Statystyczne i nacjonalistyczne ujęcie nadczłowieka. 3. Twórczy samotnik. 4. Reprezentant narodu. 5. Przeciwstawny ostatniemu człowiekowi. 6. Zestawiany z podludźmi u nieludźmi. 7. Emanacja nietzscheańskiej woli mocy. 8. Emanacja woli mocy narodu. 9. Przedstawiciel moralności panów. 10. Przedstawiciel rasy panów.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.