Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z różnymi obszarami pluralizmu mediów. Następnie zastanów się, jak funkcjonuje rynek medialny w Polsce, i wykonaj zadanie.

R9i8DpQs5kyyI1
Schemat przedstawia obszary pluralizmu mediów. Tworzą one wspólny zbiór. 1. Pluralizm własności i kontroli mediów. Obszar ten jest często analizowany w państwach demokratycznych. Idea pluralizmu mediów przejawia się w istnieniu wielu niezależnych podmiotów na rynku medialnym. Duże znaczenie ma swoboda w tworzeniu nowych środków przekazu, np. portali internetowych, telewizji internetowej lub blogów. Daje to możliwość dywersyfikacji przekazu medialnego, a wykorzystanie internetu obniża koszty i umożliwia dotarcie do większej liczby odbiorców. Ważnym czynnikiem kontroli mediów jest sposób ich finansowania. W Polsce, ze względu na brak prywatnych nadawców medialnych przed 1989 r., część mediów znajduje się w rękach globalnych korporacji z kapitałem zagranicznym. Z jednej strony oznacza to wolność mediów od kontroli państwa, z drugiej – może wywoływać obawy przed próbą kontrolowania mediów przez zagranicznych właścicieli. Można tylko liczyć na to, że wpływy rynkowe nie przesłonią właścicielom wartości demokratycznych. Dlatego też rośnie znaczenie portali internetowch, które generują mniejsze koszty i mają większe możliwości przyciągania małych reklamodawców. Stąd ich potencjalna większa niezależność. Nie należy również zapominać o blogerach. Zajmują się oni nie tylko tematyką lifestyle’ową, ale także komentują wydarzenia polityczne. Trzeba jednak pamiętać, że autor bloga przedstawia swoje opinie. Wyraźnie można zauważyć, że w tym obszarze mamy ogromne możliwości doboru środków przekazu i wyrobienia sobie własnego zdania na każdy temat. Jaki kapitał przeważa na rynku stacji telewizyjnych, a jaki na rynku prasowym?, 2. Pluralizm typów i rodzajów mediów. Pozwala on odbiorcom znaleźć najbardziej odpowiadający im typ przekazu. Dla bardziej tradycyjnych i mających czas odbiorców głównym kanałem medialnym pozostanie telewizja i prasa tradycyjna. Wymagają one skupienia, ale równocześnie pozwalają na chwilę refleksji. Młodsze pokolenie korzysta przede wszystkim z portali internetowych i prasy w wersji elektronicznej. Często jest to przeglądanie portali bez głębszego zastanowienia się nad zawartymi w nich treściami. Stajemy się wówczas bardziej narażeni na manipulacje. Wydaje się, że najmłodsze pokolenie w większości rezygnuje z prasy i portali. Swoją wiedzę na temat świata czerpie z social mediów. Internet stał się więc dla niego podstawowym źródłem informacji. Zauważalny jest zanik prasy tradycyjnej, zmniejszanie się nakładów dzienników i tygodników. Niezależnie od tego, w jaki sposób zdobywamy informacje, musimy uczyć się je filtrować. A ty skąd najczęściej czerpiesz informacje? Grafika przedstawia rodzinę siedzącą na kanapie i słuchająca radia, mężczyznę czytającego gazetę, dziewczynę korzystającą z tabletu i chłopaka korzystającego z komputera. 3. Pluralizm polityczny. Państwo demokratyczne dba o różnorodność reprezentacji politycznej swoich obywateli. Dlatego obowiązkiem mediów publicznych jest prezentowanie wszystkich aktorów sceny politycznej i ich programów. Idealną sytuacją byłoby prawo każdej partii politycznej do występowania w mediach publicznych. Wydaje się jednak, że ograniczenie tego prawa do partii, które zdobyły określone poparcie wyborcze, jest rozsądną decyzją. Zbyt duży wybór może prowadzić do niezdecydowania wyborców i wycofania się z uczestnictwa w życiu politycznym. Oczywiście można się zastanowić nad polityką informacyjną wobec nowych ugrupowań, które chciałyby się znaleźć na scenie politycznej. Natomiast rolą i obowiązkiem mediów publicznych jest równouprawnienie i obiektywizm. W przypadku mediów prywatnych wpływ na ich obiektywizm może mieć wiele czynników. Charakterystyczna dla rynku mediów prywatnych jest łatwość identyfikacji medium z określoną stroną sceny politycznej lub konkretnym ugrupowaniem. To daje obywatelowi możliwość uzyskania pełnej wiedzy i opinii na interesujące go tematy. Czy oglądasz debaty wyborcze? Jak są one prezentowane w różnych stacjach? Czy obowiązuje w nich zasada pluralizmu politycznego? Zdjęcie przedstawia ujęcie z telewizyjnego programu debaty politycznej. Dziesięciu polityków bierze udział w dyskusji. 4. Pluralizm kulturowy. Bardzo ważną funkcją mediów jest funkcja kulturowa. Aby ją spełniać, media powinny kierować się zasadą pluralizmu kulturowego. I tu znów mamy dwa aspekty. Z jednej strony pluralizm kulturowy będzie charakteryzował się dostępem do mediów publicznych przedstawicieli mniejszości narodowych lub religijnych i promowaniem tolerancji wobec innych. Z drugiej – jest to prezentowanie w przestrzeni medialnej wszystkich typów kultury, od kultury wysokiej do popkultury i kultury ludowej. To zadanie przede wszystkim mediów publicznych, które nie tylko powinny prowadzić działania integrujące w różnorodności, ale również odpowiadać na potrzeby kulturowe różnych grup społecznych. Finansowane z pieniędzy publicznych, w tym z abonamentu, nie podlegają bezpośredniej grze rynkowej i mają możliwość kreowania poziomu kulturowego społeczeństwa. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie są kanały tematyczne w Telewizji Polskiej, np. TVP Kultura lub TVP Historia. Jednak w głównych kanałach telewizyjnych powinno się znaleźć więcej programów promujących kulturę wysoką i nawiązujących do tradycji kulturowych polskiego społeczeństwa. Ilustracja przedstawia logo TVP Historia. Ilustracja przedstawia logo TVP Kultura. Ilustracja przedstawia logo TVP3 Rzeszów. Ilustracja przedstawia logo Belsat, które jest zapisane cyrylicą. Jakie treści nadają kanały tematyczne, których logo zamieszczono powyżej? Czy twoim zdaniem te stacje spełniają zasadę pluralizmu kulturowego? 5. Pluralizm geograficzny. Ta zasada realizowana jest przez media lokalne. Prasa lokalna wciąż jest obecna w różnych rejonach Polski. W związku z kosztami obsługi radia lokalne zostały zsieciowane i różnią się często tylko reklamami charakterystycznymi dla danego miasta. W prasie lokalnej można znaleźć informacje na temat miejscowych problemów i inwestycji. Dziennikarze szybciej mogą dotrzeć do władz miasta z interwencją, łatwiej można promować programy inwestycji, budżet obywatelski oraz wskazywać obszary koniecznej współpracy między władzami a mieszkańcami. Tego rodzaju tytuły publikują informacje także o sytuacji w kraju i na świecie, ale często przedstawiają ją w kontekście lokalnym, co powoduje większe zaangażowanie mieszkańców w życie publiczne. Jak przedstawia się rynek mediów lokalnych w twoim regionie? Zdjęcie przedstawia mapę Polski wraz z przykładowymi mediami lokalnymi: w Łodzi jest to gazeta Dziennik Łódzki, w Krakowie Gazeta Krakowska, we Wrocławiu Dziennik Zachodni, w Poznaniu Głos Wielkopolski, w Lublinie Kurier, w Gdańsku Dziennik Bałtycki, w Warszawie dziennik Polska Times.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1
RojZpR3dDLlii
Wybierz jeden z tygodników opinii, prześledź jego publikacje i zastanów się, czy realizuje każdy z obszarów pluralizmu. Jeżeli twoim zdaniem nie spełnia wszystkich wymogów, wymień możliwe przyczyny. (Uzupełnij).