Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem. Następnie scharakteryzuj mocne i słabe strony trier.

Zapoznaj się z opisem schematu. Następnie scharakteryzuj mocne i słabe strony trier.

RfdyryFcFy5Bq
Ilustracja przedstawia trierę. Jest to drewniany, wiosłowy okręt wojenny o 3 rzędach wioseł w każdej burcie. Galera ta posiadała dwa maszty: na środku pokładu okrętu umieszczony był maszt z jednym żaglem i podobnie na dziobie. 1. Wymiary i załoga. Długość: 36,80 m; szerokość kadłuba na linii wodnej: 3,65 m; zanurzenie: 1,2 m; wyporność całkowita: 42 tony. Załogę klasycznej triery stanowiło dwustu ludzi: 170 żeglarzy, w tym 62 siedziało w najwyższym rzędzie i po 54 w środkowym i najniższym. Trzy rzędy wioślarzy były wyróżniającą się cechą triery, inaczej zwanej trójrzędowcem. Do tego dochodziło 6 funkcyjnych (dowódca triery, sternik, bosman, funkcyjny na dziobie, cieśla i flecista), 10 marynarzy i 14 żołnierzy pokładowych. 2. Wioślarze Siedzieli w trzech rzędach w niesamowitym ścisku. Przestrzeń była słabo wentylowana, do tego wszędzie unosił się ostry zapach żywicy i owczego łoju służących do uszczelniania pokładu. Podczas uciążliwego wiosłowania zdarzało się, że wioślarze wymiotowali z przemęczenia, podczas walki mogli zostać zranieni, a byli bezbronni (zwłaszcza ci w najniższym rzędzie) w wypadku staranowania przez inny statek. Każdy z nich używał wioseł o 4,5 m długości, pozwalających na wiosłowanie obiema rękoma. 3. Żołnierze Na trierze służbę pełniło 10 hoplitów rekrutowanych spośród obywateli w pełnym uzbrojeniu, a także 4 najemnych łuczników. W przypadku Aten najczęściej byli to łucznicy scytyjscy (w samym mieście pełniący funkcje policyjne), którzy zasłużyli sobie na sławę świetnych strzelców. Obie formacje były wykorzystywane przy abordażu. 4. Taktyka Podstawowym elementem uzbrojenia każdej triery był taran, używany znacznie wcześniej (już od XI w. p.n.e.). Triery były okrętami szybkimi i zwrotnymi (dzięki wielkiej ilości wioślarzy). Mogły osiągać prędkość chwilową nawet 10 węzłów, choć zwykle poruszały się z prędkością około 3,5 węzła. Zwrotność ułatwiała trierom manewrowanie, a głównym sposobem pokonania przeciwnika było wbicie się taranem w jego bok. Stosowano również manewr polegający na połamaniu wioseł przeciwnika, aby unieruchomić statek i dokonać abordażu. Inną bronią był tzw. delfin: 40-80 kg kamień zawieszony na specjalnym wysięgniku, który zrzucano na wrogi statek z wysokości około 10 m. 5. Produkcja i koszty utrzymania Szacuje się, że budowa kadłuba triery w okresie wojen perskich zajmowało około 6 tys. roboczogodzin. Ateny miesięcznie mogły wodować 8 trier miesięcznie. Jedną trierę budowano zwykle w ciągu 3 miesięcy, wyjątkowy pośpiech pozwalał ten czas skrócić do miesiąca. Koszty zamykały się w 2 talentach srebra. Znacznie większe były koszty utrzymania. Miesięczny żołd załogi mógł wynieść nawet 1 talent.
Źródło: MatthiasKabel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8bo7ol9c3MmJ1
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Rozstrzygnij, które ilustracje przedstawiają triery, a które inne statki świata starożytnego. Przyporządkuj podpisy do odpowiednich grup.

Zapoznaj się z opisami ilustracji. Jedne przedstawiają triery, inne statki świata starożytnego. Przyporządkuj podpisy do odpowiednich grup.

RBH1ZmbJdN6Ef
Triery Możliwe odpowiedzi: 1. Nr 5, 2. Nr 6, 3. Nr 2, 4. Nr 3, 5. Nr 1, 6. Nr 7, 7. Nr 4 Nie-triery Możliwe odpowiedzi: 1. Nr 5, 2. Nr 6, 3. Nr 2, 4. Nr 3, 5. Nr 1, 6. Nr 7, 7. Nr 4