Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z fragmentem wiersza Język- Ojczysty z tomu Vade‑mecum. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Norwida.

Cyprian Norwid Język-Ojczysty

Nie miecz, nie tarcz bronią Języka,
Lecz – arcydzieła!

multi Źródło: Cyprian Norwid, Język-Ojczysty, [w:] tegoż, Vade-mecum, oprac. J. Fert, Wrocław 2003, s. 110.
R19ZRasgMY33J
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przeanalizuj schemat interaktywny na temat koncepcji poezji według Norwida. Wskaż, które cechy poetyki autora Vade‑mecum dostrzegasz w wierszach OgólnikiCiemność.

R1FI39X6v5sEj
(Uzupełnij).
R3qh7ofVhyb1V1
Ilustracja interaktywna pod hasłem Koncepcja poezji według Norwida. Schemat posiada cztery elementy: 1. SŁOWO – ma boską genezę (Logos)– ma moc sakralną – pełni funkcję kreacyjną, 2. POEZJA – pełni funkcję społeczną – jest rodzajem sztuki – przypomina architekturę (architektonika, czyli budowa wiersza) – przypomina partyturę – pełna gier językowych (poetyckie szarady)– oryginalna – intelektualna – oddająca zawiłość myśli– cieniująca znaczenia, 3. POETA – sługa słowa – „sztukmistrz” słowa– intelektualista– człowiek wrażliwy– powołany do odkrywania i nazywania świata– przekazuje prawdę („cało-żywot” człowieka)– odkrywa istotę rzeczy– jest odpowiedzialny za słowo– ma kształtować mentalność odbiorców– ma duże oczekiwania wobec czytelników– nowator, 4. JĘZYK POETYCKI – pełni funkcję poznawczą– powinien oddawać złożoność rzeczywistości– scala tożsamość narodową– umożliwia poznanie prawdy– precyzyjny– odpowiedni do wyrażania istoty rzeczy– nowatorska forma (np. neologizmy poetyckie).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
Zapoznaj się z zapisem nagrania i na jego podstawie wyjaśnij, z czego ‒ według Michała Głowińskiego ‒ wynika niewłaściwa interpretacja słów Cypriana Norwida Odpowiednie dać rzeczy słowo!.
Zapoznaj się z zapisem nagrania i na jego podstawie wyjaśnij, z czego ‒ według Michała Głowińskiego ‒ wynika niewłaściwa interpretacja słów Cypriana Norwida Odpowiednie dać rzeczy słowo!.
RoRj5ZVQQ7iCA
(Uzupełnij).
R1UeZG7MxtGTh
Nagranie dźwiękowe Michał Głowiński, Odpowiednie dać rzeczy słowo.
Źródło: Michał Głowiński, Odpowiednie dać rzeczy słowo, [w:] tegoż, vIntertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje. Prace wybrane, t. 5, Kraków 2000, s. 347–351.
Polecenie 4
Wskaż cechy charakterystyczne dla Norwidowskiej koncepcji poezji.
Wskaż cechy charakterystyczne dla Norwidowskiej koncepcji poezji.
RLfsREwgRrCKn
(Uzupełnij).

Słownik

Logos
Logos

(gr. lógos – mowa) – wieloznaczne pojęcie wywodzące się ze starożytnej filozofii greckiej, oznaczające słowo, rozum, rozumienie, powszechną prawidłowość świata

tautologia
tautologia

(gr. tautós – ten sam + lógos – mowa) – wyrażenie złożone w wyrazów o takim samym lub podobnym znaczeniu, na przykład „źródło i geneza utworu”, „miły i uprzejmy”, „twórczy i kreatywny”