Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1WdGyqLZTiVF1
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta ukazuje fragment nagrobka z niszą, w której zamieszczona jest postać zmarłego oraz mniejszymi niszami po bokach, w których znajdują się figury.

Śladem włoskiego renesansu – rzeźba nagrobkowa w Polsce

Ważne daty

1502 – przybycie Franciszka Florentczyka do Polski

1505 – wykonanie obramienia nagrobka Jana Olbrachta przez Franciszka Florentczyka

ok. 1516‑1517 – przybycie Berrecciego na dwór Zygmunta I Starego w Krakowie

ok. 1517‑1533 – kierowanie przez Berrecciego pracami nad Kaplicą Zygmuntowską na Wawelu

m5229640acc279ad0_0000000000029
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rq2uC2E1iySgt

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 68.70 KB w języku polskim
m5229640acc279ad0_0000000000032

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

I.1.d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

I.9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

II.13.b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

II.7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

II.8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

IV.4.c) w rzeźbie: chryzelefantyna, rzeźba w drewnie, kamieniu, złocie, odlew w gipsie, odlew w brązie,

IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

V.5. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat wpływu mecenatu artystycznego na kształt dzieła.

m5229640acc279ad0_0000000000039
Nauczysz się

określać wpływ renesansu włoskiego na charakter nagrobków w Polsce;

charakteryzować mecenat artystyczny w okresie renesansu polskiego;

rozpoznawać osoby przedstawione w rzeźbach;

opisywać sposób przedstawienia postaci w polskich nagrobkach renesansowych;

odczytywać rzeźbiarską dekorację architektoniczną.

m5229640acc279ad0_0000000000044

Włoskie wpływy na ziemiach polskich i działalność Franciszka Florentczyka

Sztuka renesansowa w Polsce na początku XVI wieku wykazuje wpływy toskańskie za sprawą artystów, którzy „ przenieśli” do Krakowa elementy architektury i rzeźby włoskiej. Miasto to, będące wcześniej ośrodkiem sztuki późnego gotyku, przekształciło się w centrum sztuki renesansowej. Dzięki powiązaniom dynastycznym włoskie wpływy pojawiły się za pośrednictwem Węgier. Włoski humanizm przenikał do Polski dzięki licznym podróżom dyplomatycznym zarówno za panowania Jana Olbrachta (1492 1501) i Aleksandra (1501‑1506), jak i na początku panowania Zygmunta I Starego (1506‑1548). Ten ostatni uważany jest za głównego mecenasa sztuki w Polsce. Protektorami humanizmu włoskiego stali się także Jan Łaski, biskup krakowski, Piotr Tomicki, Jan Tarnowski oraz Mikołaj Krzysztof Szydłowiecki. Na początku XVI wieku sprowadzono do Krakowa artystów z Florencji. Franciszek zwany Florentczykiem objął wówczas kierownictwo nad pracownią, powstałą przy wzgórzu wawelskim. Jednym z pierwszych dzieł artysty jest ukończone w 1505 roku obramienie późnogotyckiej tumby nagrobnej króla Jana Olbrachta w kaplicy katedry wawelskiej. Jego ornamentyka i kompozycja wskazuje na związek ze sztuką włoskiego quattrocenta.

R1LsCMB5hsI2p1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek Jana Olbrachta z obramieniem wykonanym przez Franciszka Florentczyka. Rycina ukazuje leżącą postać zamieszczoną w niszy, otoczonej dekoracją architektoniczną. Nagrobek zwieńczony jest łukiem z podwójnymi pilastrami po bokach, dekorowanych ornamentami roślinnymi. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Obramienie ma formę przyściennej arkady zamkniętej wyeksponowanym łukiem.

2.

Po bokach znajdują się podwójne pilastry z korynckimi głowicami.

3.

Wewnętrzne pilastry dekorowane są ornamentem kandelabrowym.

4.

Zewnętrzne pilastry dekorowane są panopliami.

5.

Panoplie zostały zamieszczone w kasetonach niszy.

6.

Na belkowaniu znajduje się fryz z palmet.

7.

Palmeta wieńczy łuk.

8.

Cokół dekorują festony z owocami.

9.

herb z rodu Habsburgów

10.

herb Wielkiego Księstwa Litewskiego

11.

Pośrodku – godło Polski z orłem.

Nagrobek Jana Olbrachta z obramieniem wykonanym przez Franciszka Florentczyka, 1505, katedra na Wawelu, Kraków, wikimedia.org, domena publiczna

Nagrobki Bartolomea Berrecciego

Po śmierci Franciszka Florentczyka kierownictwo nad artystyczną pracownią w Krakowie powierzono Bartłomiejowi Berrecciemu, autorowi wzniesionej w latach 1517‑1533 kaplicy grobowej Zygmunta I Starego. Wykonał on również nagrobek króla, wzorowany na pozie sansovinowskiej.

Półleżąca figura zmarłego była wprawdzie znana w sztuce średniowiecznej, ale bezpośrednie modele znajduje w rzymskich dziełach Andrea Sansovino z lat 1504‑1507. Układ ten jest też często określany jako sansovinowski. Polskie nagrobki ze „śpiącymi” figurami występują w wielu wariantach, jednym z najbardziej charakterystycznych jest dwupoziomowa kompozycja zawierająca postaci osób spokrewnionych, najczęściej par małżeńskich.

Źródło: Jan K. Ostrowski, Sztuka w Polsce od renesansu do rokoka, http://archiv.ub.uni‑heidelberg.de/artdok/3004/1/Ostrowski_Jan_K_Sztuka_w_Polsce_2011.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

RevTkCSMaPGN61
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia nagrobek Zygmunta I Starego wykonany przez Bartolomeo Berrecci, który znajduje się w Kaplicy Zygmuntowskiej w Krakowie. Postać leży w głębokiej niszy, podpierając się na prawym ramieniu. Lewą nogę ma przerzuconą nad prawą. Nisza zwieńczona jest łukiem i dekorowana po bokach pilastrami z głowami aniołków. Poniżej postaci znajduje się tablica z inskrypcją. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Król ukazany jest w zbroi podczas spoczynku.

2.

W prawej ręce trzyma królewskie jabłko – symbol władzy.

3.

W lewej ręce trzyma pierwotnie berło (dziś niezachowane).

4.

Głowa monarchy jest lekko odchylona, wsparta na ramieniu.

5.

Nogi ma ugięte, lewa jest przerzucona nad prawą.

6.

W niszy za królem znajduje się płaskorzeźba w formie tonda, przedstawiająca Madonnę z Dzieciątkiem.

Bartolomeo Berrecci, Nagrobek Zygmunta I Starego, 1529-1531, Kaplica Zygmuntowska, Kraków, źródło: „Roczniki geomatyki”, 2007, t. V ZESZYT 8, s. 14 , krakow.travel, CC BY 3.0

Około 1533 roku Berrecci wykonał nagrobek biskupa Piotra Tomickiego w zaprojektowanej dla niego kaplicy w katedrze wawelskiej. Widać tutaj wcześniejszy styl, który artysta wykorzystał w przedstawieniu Zygmunta I Starego w Kaplicy Zygmuntowskiej.

Jego zasadnicza kompozycja: obramienie architektoniczno‑rzeźbiarskie z cokołem i zwieńczeniem, z wnęką, w której na sarkofagu leży pogrążona we śnie postać zmarłego w łagodnym, lekko poruszonym układzie - legnie u podstaw niemal całego późniejszego rozwoju nagrobka renesansowego w Polsce. Typ jest genetycznie włoski, redakcja bliska rozwiązaniom rzymskim początku XVI wieku. Odtąd polska rzeźba nagrobna, aż po początek XVII stulecia, będzie opracowywać różne warianty tego rozwiązania, podobnie jak Italia, odmiennie zaś od krajów sąsiednich, gdzie przeważać będą zupełnie inne typy kompozycyjne.

Źródło: Kozakiewicz H. i S., Renesans w Polsce, Arkady, 1976, s. 14

R1crIFtMz8yuY1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia fotografię nagrobka biskupa Piotra Tomickiego, autorstwa Bartolomea Berrecciego. Ukazuje leżącego biskupa w pozycji bocznej na tumbie. Za nim znajduje się ściana z przedstawianiem figuralnym. Nagrobek wykonany jest z brązowego marmuru, a dekoracja dokoła z białego. Po bokach znajdują się kolumny ze złotymi kapitelami. Całość wieńczy szeroki gzyms z figurkami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Nagrobek został umiejscowiony w prostokątnej niszy.

2.

Po bokach znajdują się kolumny dekorowane złoconymi motywami roślinnymi.

3.

W tle płaskorzeźba przedstawiająca św. Piotra polecającego biskupa Madonnie.

4.

Postać biskupa Tomickiego, który leży na sarkofagu w pozie sansovinowskiej i w półśnie, z głową wspartą na dłoni; w lewej dłoni trzyma księgę. Rzeźba wykonana została z czerwonego marmuru.

5.

Sarkofag dekorowany jest puttami, które podtrzymują herb biskupa.

Bartolomeo Berrecci, nagrobek biskupa Piotra Tomickiego, 1533, katedra na Wawelu, Kraków, pinimg.com, CC BY 3.0

W katedrze na Wawelu znajduje się również powstały w warsztacie Berrecciego nagrobek Barbary Tarnowskiej. Artysta połączył w nim przedstawioną w sansovinowskiej pozie młodą postać z oszczędnymi, nawiązującymi do klasycznego antyku formami obramienia. W rzeźbie Berrecci zadbał o szczegóły i wyrafinowaną kompozycję, uzyskując niezwykłą klarowność formy.

R1VfkwzExoUEV1
Ilustracja interaktywna o kształcie kwadratu przedstawia fotografię nagrobka Barbary Tarnowskiej autorstwa Bartolomea Berrecciego. Postać leży w pozycji na wznak na łożu. Nagrobek osadzony jest w prostokątnej niszy, dekorowanej po bokach pilastrami. Ściana nagrobka zwieńczona jest trójkątnym tympanonem. Obok na ścianie wisi świecznik a po lewej widoczny jest fragment służek sklepienia. Nad nagrobkiem znajduje się fragment witrażowego okna. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Obramowanie z trójkątnym zwieńczeniem przypomina antyczny fronton świątyni.

2.

Tympanon wsparty jest na korynckich pilastrach.

3.

Konsole u dołu dekorowane są liśćmi akantu.

4.

Swobodnie leżąca Barbara Tarnowska sprawia wrażenie jakby była we śnie, opiera głowę na prawej ręce.

5.

W niszy znajdują się trzy dekoracje rzeźbiarskie w formie tond: po lewej Leliwa (herb męża), z prawej Topór (herb Tęczyńskich), a pośrodku Madonna z Dzieciątkiem.

Bartolomeo Berrecci, Nagrobek Barbary Tarnowskiej, ok. 1527-30, Katedra w Tarnowie, wikimedia.org, CC BY 4.0

Indywidualizm stylu w nagrobkach dojrzałego renesansu

Poza sansovinowska, rozpowszechniona przez Berrecciego przejęta została przez rzeźbiarzy dojrzałego renesansu. W 1532 roku do Polski przybył Jan Maria Padovano, aby na zlecenie Zygmunta I Starego wykonać medale dla rodziny królewskiej. Został zatrudniony w pracowni Berrecciego, od którego w swoich nagrobkach przejął układ poruszonej postaci. Padovano swój indywidualny styl w tworzeniu pomników zaprezentował w katedrze w Tarnowie, w której znajduje się wykonany w latach 1561‑1567, wzorowany na stylu weneckim, podwójny nagrobek hetmana Jana Tarnowskiego i jego syna Jana Krzysztofa o  monumentalnej formie i powściągliwej dekoracji.

R1I2gYvMQk2qA1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia nagrobek hetmana Jana Tarnowskiego autorstwa Jana Marii Padovano. Fotografia ukazuje ujęcie z dołu. Przedstawia dwie figury, każda w pozycji leżącej, oddzielone gzymsem. Za figurami zamieszczono tło z białego marmuru, na którym wiszą upięte kotary. Wokół prostokątnych nisz znajduje się dekoracja architektoniczno-rzeźbiarska. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. W górnej niszy znajduje się leżący posąg Jana Tarnowskiego, realistycznie odzwierciedlającego silną jego osobowość. 2. W dolnej niszy umieszczony został na sarkofagu posąg wiernie oddający cechy wątłego, zmarłego na gruźlicę Jana Krzysztofa Tarnowskiego, syna Jana. 3. Tło nisz dekoruje baldachim z białego marmuru, upięty nad postaciami. 4. Po lewej stronie znajduje się alegoria Sprawiedliwości. 5. Po prawej stronie – alegoryczna Roztropność. 6. Nad alegoriami cnót zamieszczono elementy zbroi. 7. Po bokach znajdują się kartusze z tarczami i herbami Leliwy (strona lewa), Odrowąża (strona prawa).
Jan Maria Padovano, Nagrobek hetmana Jana Tarnowskiego i jego syna Jana Krzysztofa, 1561-1567, katedra w Tarnowie, culture.pl, CC BY 3.0

Jednym z polskich artystów działających pod wpływem włoskim i prawdopodobnie mającym związek z Janem Marią Padovano był Jan Michałowicz z Urzędowa koło Lublina, który w 1545 roku przybył do Krakowa. W latach 1572‑1575 w kaplicy Potockich na Wawelu rzeźbiarz wykonał nagrobek biskupa krakowskiego, Filipa Padniewskiego. Do wyrzeźbienia figury artysta wykorzystał alabaster, łatwiejszy w opracowaniu niż marmur. Uzyskał w ten sposób efekt delikatnego modelunku o płynnych załamaniach szat. Mimo widocznych wpływów Padovana w sposobie ujęcia postaci, nagrobek Jana Michałowicza cechuje większa swoboda i lekkość.

RTW1aiK460mVW1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia nagrobek biskupa Filipa Padniewskiego autorstwa Jana Michałowicza. Fotografia ukazuje leżącą postać, dłonią podpierającą głowę. Rzeźba umieszczona jest w niszy zwieńczonej Po bokach nagrobek zdobią kolumny. Górną część wieńczy wystający gzyms. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Biskup Padniewski leży na niskim sarkofagu w pozie sansovinowskiej, głowę podpiera na prawej ręce, a w lewej trzyma księgę. 2. Wnęka niszy zwieńczona jest podwójnym łukiem i skromną dekoracją.
Jan Michałowicz z Urzędowa, Nagrobek biskupa Filipa Padniewskiego, 1572-1575, kaplica Potockich, katedra na Wawelu, Kraków, wikimedia.org, CC BY 4.0

Manierystyczny charakter nagrobków w późnym renesansie

Około 1550 roku do Polski przybył z Włoch Santi Gucci, który pracował jako nadworny artysta Zygmunta II Augusta, Anny Jagiellonki i Stefana Batorego. Zasłynął jako architekt i rzeźbiarz. W nagrobkach artysty widoczne są wpływy renesansu niderlandzkiego oraz manieryzmu florenckiego. Mimo nawiązania do stylu Berrecciego i sansovinowskiej koncepcji postaci, wprowadził do rzeźby bogatą dekorację w postaci m.in. tarcz z rollwerkami, kandelabrów, motywów roślinnych, głów aniołków ze skrzydłami. Do jego najbardziej znanych realizacji znajdujących się na Wawelu należą nagrobki Zygmunta II Augusta, Anny Jagiellonki (1574‑1575) i Stefana Batorego (1594‑1595). Nawiązaniem do renesansowego dzieła Berrecciego jest nagrobek Zygmunta Augusta, który w testamencie zamieścił informację o umieszczeniu rzeźby w dolnej części nagrobka ojca Zygmunta I Starego. Powstał w ten sposób podwójny nagrobek, znany już z wcześniejszych realizacji w renesansie.

R1Aytmq2AQnyn1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia nagrobek Zygmunta Augusta autorstwa Santi Gucciego. Fotografia ukazuje fragment kaplicy z nagrobkiem i figurami w niszach. Podwójny nagrobek przedstawia w dolnej części mężczyznę ubranego w zbroję rycerską w pozycji leżącej z berłem w dłoni. Na górze widoczny jest nagrobek Zygmunta I Starego. Obydwa nagrobki znajdują się w niszach zwieńczonych łukiem i dekorowanych ornamentami. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: 1.

Santi Gucci przeniósł dzieło Jana Marii Padovano na górę. W dolnej części zamieścił pomnik Zygmunta Augusta, oparty na schemacie poprzednika, z zachowaniem tej samej pozy i powtarzając podobne motywy dekoracyjne.

Santi Gucci, Nagrobek Zygmunta Augusta (na dole, a w górnej części nagrobek Zygmunta I Starego Jana Padovano), 1574-1575, kaplica Zygmuntowska na Wawelu, Kraków, wikimedia.org, CC BY 2.5

W tym samym okresie Gucci wykonał nagrobek Anny Jagiellonki, który miał prostą formę architektoniczną, lecz znacznie bogatszą oprawę rzeźbiarską. Gucci nadał postaci królowej o realistycznym, portretowym ujęciu linearną, manierystyczną formę.

R1CBB6mqKMUDA1
Santi Gucci, Nagrobek Anny Jagiellonki, 1574-1575, kaplica Zygmuntowska na Wawelu, Kraków, fotopolska.eu, CC BY 3.0

Nienaturalna pozę zaprezentował Gucci w nagrobku Stefana Batorego. Przedstawił króla podpartego na lewym ramieniu król z podniesionym tułowiem i nienaturalnie skrzyżowanymi nogami. W ten sposób nawiązał do nurtu manierystycznego w rzeźbie. Kontrasty białego alabastru i czerwonego marmuru eksponują prostokątna płytę, na tle której przedstawiony jest monarcha. Nad nim, w półkolistym zwieńczeniu dwa aniołki trzymają napis, W górnej części umieścił łuk, a wewnątrz niego zamieszczone zostały kartuszeKartuszkartusze z herbami Polski, Litwy i rodu Sforzów. Herb dekoruje również także cokół. Nagrobek uważany jest za jedno z największych osiągnięć artysty.

RwpYH7Rjn9AN4
Santi Gucci, Nagrobek Stefana Batorego, 1594-1595, katedra na Wawelu, Kraków, wikimedia.org, CC BY 2.5
RhXK3ObavnWbt
Ćwiczenie 1
Wymień trzy nagrobki Santi Gucciego.
R6b7zXAPlK9of
Ćwiczenie 2
Wymień dwa nagrobki Berrecciego.
R1Pq7J2cjeioV
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Sztuka renesansowa w Polsce na początku XVI wieku wykazuje wpływy Tu uzupełnij za sprawą artystów, którzy „przenieśli” do Krakowa elementy architektury i rzeźby włoskiej. Włoski humanizm przenikał do Polski dzięki licznym podróżom dyplomatycznym zarówno za panowania Jana Tu uzupełnij (1492¬ 1501) i Aleksandra (1501-1506), jak i na początku panowania Tu uzupełnij I Starego (1506-1548). Ten ostatni uważany jest za głównego mecenasa sztuki w Polsce. Na początku XVI wieku sprowadzono do Krakowa artystów z Florencji. Tu uzupełnij zwany Florentczykiem objął kierownictwo nad powstałą przy wawelskim wzgórzu pracownią.
RMmnygxvxrzsp
Ćwiczenie 4
Gdzie znajduje się podwójny nagrobek wykonany przez Jana Padovano i Santi Gucciego?
RXavqZ9Y4SUP7
Ćwiczenie 5
Podaj tytuł nagrobka o cechach manierystycznych.
R1aGj1NtoQASQ
Ćwiczenie 6
Definicjom przyporządkuj właściwe pojęcia. Możliwe odpowiedzi: 1. Kartusz, 2. Feston, 3. Panoplia, 4. Ornament kandelabrowy, 5. Palmeta Tu uzupełnij girlanda, element dekoracyjny w formie podwieszonego po bokach i przewiązanego wstęgami półwieńca z liści, kwiatów i owoców.
Możliwe odpowiedzi: 1. Kartusz, 2. Feston, 3. Panoplia, 4. Ornament kandelabrowy, 5. Palmeta Tu uzupełnij ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, płaskorzeźby, malowidła itp.
Możliwe odpowiedzi: 1. Kartusz, 2. Feston, 3. Panoplia, 4. Ornament kandelabrowy, 5. Palmeta Tu uzupełnij dekoracyjny w formie symetrycznego, rozłożonego wachlarzowato, stylizowanego liścia palmy.
Możliwe odpowiedzi: 1. Kartusz, 2. Feston, 3. Panoplia, 4. Ornament kandelabrowy, 5. Palmeta Tu uzupełnij ornament składający się z motywów arabeski i groteski, ułożonych symetrycznie po obu stronach pionowej osi.
Możliwe odpowiedzi: 1. Kartusz, 2. Feston, 3. Panoplia, 4. Ornament kandelabrowy, 5. Palmeta Tu uzupełnij ornament roślinny składający się z wici, w które są wplecione motywy figuralne i zwierzęce, owoce, kwiaty, panoplia, fragmenty architektoniczne i elementy fantastyczne.
RbjGyoeaorGnv
Ćwiczenie 7
Do nagrobka przyporządkuj miejsce, w którym się znajduje. Nagrobek Jana Olbrachta Możliwe odpowiedzi: 1. Katedra w Tarnowie, 2. Katedra na Wawelu, 3. Kaplica Zygmuntowska, 4. Kaplica Potockich. Nagrobek Zygmunta I Starego Możliwe odpowiedzi: 1. Katedra w Tarnowie, 2. Katedra na Wawelu, 3. Kaplica Zygmuntowska, 4. Kaplica Potockich. Nagrobek Barbary Tarnowskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Katedra w Tarnowie, 2. Katedra na Wawelu, 3. Kaplica Zygmuntowska, 4. Kaplica Potockich. Nagrobek biskupa Filipa Padniewskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Katedra w Tarnowie, 2. Katedra na Wawelu, 3. Kaplica Zygmuntowska, 4. Kaplica Potockich.
Polecenie 1

Na podstawie trzech wybranych nagrobków wskaż i opisz cechy tej formy w renesansie.

R1f0GSlGTo5cE
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
m5229640acc279ad0_0000000000232

Słownik pojęć

Arkada
Arkada

element architektoniczny składający się z 2 podpór (filarów, kolumn) połączonych łukiem.

Baldachim
Baldachim

tkanina rozpięta na drążkach, noszona jako przenośna osłona nad władcami i dostojnikami (zwyczaj przeniesiony do Europy ze Wschodu w czasie wypraw krzyżowych).

Belkowanie
Belkowanie

w klasycznych porządkach architektonicznych najwyższy poziomy element spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach).

Feston
Feston

girlanda, element dekoracyjny w formie podwieszonego po bokach i przewiązanego wstęgami półwieńca z liści, kwiatów i owoców.

Fryz
Fryz

1) w architekturze klasycznej środkowa część belkowania zawarta między architrawem a gzymsem, (…); 2) poziomy pas dekoracyjny stosowany w architekturze (fryzy płaskorzeźbione, ceramiczne, malowane) i sztukach plastycznych (w malarstwie, grafice, rzemiośle artystycznym).

Kartusz
Kartusz

ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, płaskorzeźby, malowidła itp.

Kaseton
Kaseton

wgłębione pole czworoboczne lub wieloboczne, stanowiące dekorację stropów, sklepień i kopuł.

Głowica
Głowica

kapitel, najwyższa, wieńcząca część kolumny, filaru lub pilastra, stanowiąca pośredni człon konstrukcyjny między podporą i elementami dźwiganymi.

Nisza
Nisza

prostokątne lub półokrągłe wgłębienie w murze, zwykle zamknięte górą półkoliście, czasem przesklepione konchą.

Ornament kandelabrowy
Ornament kandelabrowy

ornament składający się z motywów arabeski i groteski, ułożonych symetrycznie po obu stronach pionowej osi.

Palmeta
Palmeta

element dekoracyjny w formie symetrycznego, rozłożonego wachlarzowato, stylizowanego liścia palmy.

Panoplia
Panoplia

motyw dekoracyjny składający się z elementów uzbrojenia, np.: mieczy, sztandarów.

Pilaster
Pilaster

płaski filar przyścienny, nieznacznie wysunięty przed lico ściany, pełniący funkcję podpory i dekoracyjnego rozczłonkowania muru.

Sarkofag
Sarkofag

ozdobna trumna, zwykle w kształcie skrzyni, rodzaj pomnika nagrobkowego.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

m5229640acc279ad0_0000000000253

Galeria dzieł sztuki

m5229640acc279ad0_0000000000257

Bibliografia

Kębłowski J. , Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987.

Kozakiewiczowa H., Rzeźba XVI w. w Polsce, Warszawa 1984.

Ostrowski J. K. , Sztuka w Polsce od renesansu do rokoka, http://archiv.ub.uni‑heidelberg.de/artdok/3004/1/Ostrowski_Jan_K_Sztuka_w_Polsce_2011.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)