Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Sole”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Sole.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (7.6) [uczeń] wymienia zastosowania najważniejszych soli: węglanów, azotanów (V), siarczanów (VI), fosforanów (V) i chlorków.

Dodatkowy punkt podstawy programowej: Punkt (7.4) [uczeń] pisze równania reakcji otrzymywania soli (reakcje: kwas + wodorotlenek metalu, kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek metalu + tlenek niemetalu);

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

umie przyporządkować danej soli wzór, nazwę systematyczną, nazwę zwyczajową;

zna i wyjaśnia metody otrzymywania soli;

potrafi zaplanować reakcję otrzymywania soli podstawowymi metodami na podstawie jej budowy;

potrafi zapisać przebieg reakcji otrzymywania soli podstawowymi metodami;

wie, jakie sole wykorzystywane są w życiu codziennym;

określa, które sole spożywane zagrażają życiu człowieka;

określa, które sole zagrażają środowisku naturalnemu;

omawia zastosowania najważniejszych soli: węglanów, azotanów (V), siarczanów (VI), fosforanów (V) i chlorków.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

poznaje zasady tworzenia wzorów chemicznych soli;

potrafi ustalić wzór soli na podstawie wartościowości metalu i wartościowości reszty kwasowej;

poprawnie stosuje nomenklaturę soli;

zapisuje wzory soli na podstawie nazwy;

poznaje znaczenie najważniejszych soli w rolnictwie, w przemyśle chemicznym, budownictwie, gospodarstwie domowym. 

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

  • podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przypomnienie w formie krótkiej pogadanki informacji na temat soli. Przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji o poznanych reakcjach tlenków, kwasów i zasad.

  1. Przebieg zajęć:

    Nauczyciel podaje przykładowe nazwy chemiczne soli, zadaniem uczniów jest zapisanie wzoru sumarycznego, wskazanie metalu i reszty kwasowej oraz podanie wartościowości. Wspólne sprawdzenie wyników i podanie prawidłowych odpowiedzi.

    Nauczyciel przedstawia 4 metody otrzymywania soli, wykorzystując prezentację multimedialną.

Następnie dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa otrzymują po jednym z poleceń:

- Napisz równanie reakcji kwasu z wodorotlenkiem metalu.

- Napisz równanie reakcji tlenku metalu z kwasem.

- Napisz równanie reakcji metalu z kwasem.
- Napisz równanie reakcji wodorotlenku metalu z tlenkiem niemetalu.

Przedstawiciele grup zapisują równania reakcji na tablicy. Na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela lub korzystając z Internetu uczniowie podają przykłady zastosowania soli, powstałych w wyniku zapisanych reakcji.

W kolejnej części nauczyciel przedstawia zastosowanie najczęściej wykorzystywanych soli w rolnictwie, w przemyśle chemicznym, budownictwie, gospodarstwie domowym, posługując się prezentacją multimedialną.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie na podstawie zdobytych informacji wymieniają w rozmowie kierowanej zastosowania najważniejszych soli: węglanów, azotanów (V), siarczanów (VI), fosforanów (V) i chlorków.

Zadanie domowe

Napisz, jakie sole są stosowane w gospodarstwie domowym. Do czego je się wykorzystuje?

Środki dydaktyczne

  • prezentacja multimedialna „Metody otrzymywania soli”

  • prezentacja multimedialna „Zastosowania soli”

  • komputer z dostępem do Internetu

  • podręcznik, encyklopedia

Metody nauczania

  • pogadanka

  • rozmowa kierowana

Formy pracy

  • praca zbiorowa

  • praca grupowa

  • praca indywidualna

Zadanie dla chętnych

Podaj nazwy systematyczne (chemiczne) następujących substancji: gips, anhydryt, alabaster, saletra potasowa i sodowa, kreda, soda oczyszczona, szkło wodne, soda kalcynowana, kalcyt, lapis, sól glauberska, sól gorzka. Do czego można zastosować wymienione substancje?

Rj8yZjLxMH2rS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.50 KB w języku polskim
RG18JqRerp2ny

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.16 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3