Ilustracja przedstawia ornament ludowy. Na białym tle znajdują się ułożone w kolorową, symetryczną kompozycję płaskie kształty kogutów, kwiatów i liści.
Ważne daty
1999 – wprowadzenie obecnie obowiązującego, trójstopniowego podziału administracyjnego Polski.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
Rtg68jzy4IkSN
1
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
II.6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
III.1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
III.2) zapoznaje się z twórczością artystów w obrębie „małej ojczyzny”;
III.3) rozumie znaczenie twórczości ludowej; rozróżnia różne jej formy; zna pojęcia sztuka ludowa i etnografia;
Nauczysz się
rozpoznawać główne regiony geograficzno‑kulturowe Polski oraz określać, w którym regionie mieszkasz;
rozpoznawać tradycyjne stroje regionalne i wymieniać ich poszczególne elementy, a także gwarę, legendy;
rozpoznawać regiony administracyjne Polski oraz określać, w którym województwie mieszkasz i jakie miasto jest stolicą tego województwa;
rozpoznawać najbardziej charakterystyczne elementy (np. zabytki) dla danego województwa;
przypisywać dzieła do określonych dziedzin sztuki;
zaprojektować i prezentować internetowy przewodnik sztuki regionalnej.
Kultury regionów
Sztuka regionalna jest ważnym elementem dziedzictwa kultury danego regionu (kultury regionalnejKultura regionalnakultury regionalnej). W Polsce wykształciło się w ciągu stuleci kilkanaście głównych regionów: Pomorze, Wielkopolska, Śląsk, Małopolska, Warmia i Mazury, Kujawy (a w ramach tego regionu ziemia dobrzyńska i ziemia chełmińska), Podlasie, Orawa i Spisz. Dzieje tych regionów sięgają daleko w przeszłość. W nazwach niektórych z nich można odczytać echa nazw plemion, które niegdyś żyły na tych ziemiach. Na przykład region Pomorza wziął swoją nazwę od plemienia Pomorzan.
Mieszkańcy niektórych regionów do dziś zachowali swoją odrębność. Są to specyficzne tradycje i obyczaje, tańce, stroje, a nawet potrawy, które nie są znane w innych częściach kraju. Poniżej przedstawiono przykłady charakterystycznych strojów ludowych z różnych regionów Polski.
Rny7RB2knTxpM1
R15DAlq6zWu771
RQMhkpYmWls501
R113Y6KrBrBg81
R4Cuu8913yJ5R1
Ubiór
Ubiór regionalny stanowił często jeden z głównych elementów identyfikacji kulturowej – odzwierciedlał przynależność do grupy etnograficznej, a także pozycję społeczną i ekonomiczną. Strój odświętny różnił się od codziennego gatunkiem tkaniny, krojem, zdobieniami.
Zobacz prezentacje odświętnych strojów ludowych – na przykładzie damskiego i męskiego stroju kujawskiego z 2 połowy XIX wieku. Strój pochodzi ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Toruniu.
Ry5jH0BobiiNA
RrsdmAfzK1fg71
Gwara
Do najbardziej charakterystycznych elementów odróżniających przedstawicieli jednych regionów od innych należy ich sposób mówienia, czyli gwara.
Zobacz także
Poszukaj w Internecie i wysłuchaj brzmienia różnych gwar, np.:
gwary podhalańskiej,
gwary śląskiej,
gwary kaszubskiej.
Zadania
Polecenie 1
R1IYarO3Kxo5c1
Powyżej umieszczono mapę regionów Polski. Zwróć uwagę, że oprócz wymienionych wcześniej głównych regionów znajduje się na niej wiele innych krain. Poza tym na mapie ukazano położenie różnych grup ludności, które tradycyjnie te krainy zamieszkiwały. Przyjrzyj się mapie i napisz:
W którym regionie mieszkasz?
RwhA4osGSubAY
Która grupa ludności występuje w Twojej bliższej lub dalszej okolicy?
R9zXydoALLpRv
Inna wersja zadania
Powiedz, w jakim regionie Polski mieszkasz?
Kolejna mapa pokazuje inny, współczesny podział kraju na regiony, które powstały wskutek podziału administracyjnegoPodział administracyjnypodziału administracyjnego. Regiony te nazywają się województwami. W Polsce obecnie jest 16 województw, które składają się z miast na prawach powiatu, powiatów i gmin. Na pewno w którejś z tych wielu miejscowości – miast i miasteczek oraz wsi – jest również Twój dom.
R1A8xfAY8qer41
R1UX9IqK0KL2B1
Rnhc1uXI0SARr1
RZeqOTCvgOjKF1
RF26GJ6Ai7QaQ1
R1QmYAd17Ltki1
RwfaENG2hl9cg1
Ćwiczenie 1
1
Polecenie 2
R1A8xfAY8qer4
Na powyższej mapie administracyjnej Polski znajdź województwo, w którym mieszkasz, i określ, które miasto jest jego stolicą. Napisz nazwę stolicy Twojego województwa.
RYtK7HSm6eODv
Inna wersja zadania
Określ województwo w którym mieszkasz i wskaż, które miasto jest jego stolicą.
Polecenie 3
Twórz tradycyjnie.
Zastanów się, co jest najbardziej rozpoznawalnym elementem Twojego województwa? Przedstaw ten element w dowolnej technice plastycznej.
R6VC5NWIZmiSQ1
R1X0m2Fm1OcZu1
R1ExZQ66Ov3aO1
R1GLgo9ZwNQWl1
R1MsI3GPY0uD11
Rv9GGklVojz2a1
Ćwiczenie 2
RtZTRKuhugyCV1
Ćwiczenie 3
Wykorzystaj określenia, żeby skończyć rozpoczęte zdania dotyczące sztuki regionalnej. Pamiętaj, że jedno określenie możesz wykorzystać kilka razy (w różnych zadaniach) Portrety oglądamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Pomnik stoi na: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Witraż podziwiamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Kościół znajduje się na: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Muzyki słuchamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Film oglądamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku
Wykorzystaj określenia, żeby skończyć rozpoczęte zdania dotyczące sztuki regionalnej. Pamiętaj, że jedno określenie możesz wykorzystać kilka razy (w różnych zadaniach) Portrety oglądamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Pomnik stoi na: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Witraż podziwiamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Kościół znajduje się na: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Muzyki słuchamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku Film oglądamy w: Możliwe odpowiedzi: 1. operze, 2. muzeum, 3. skwerze, 4. placu, 5. kościele, 6. rynku, 7. filharmonii, 8. kinie, 9. placu, 10. muzeum, 11. galerii, 12. rynku
Wykorzystaj poniższe określenia, żeby skończyć rozpoczęte zdania dotyczące sztuki regionalnej. W tym celu przeciągnij określenie do zdania. Pamiętaj, że jedno określenie możesz wykorzystać kilka razy (w różnych zadaniach)
Każdy region posiada cechy, po których możemy go rozpoznać. Charakterystyczne są np. melodie, nazywane hejnałami, które grane są w regularnych odstępach czasu z wież ratuszowych lub kościelnych w wielu miejscowościach w Polsce. Najbardziej znany jest Hejnał Mariacki grany co godzinę przez trębacza z wieży kościoła Najświętszej Marii Panny w Krakowie.
Hejnał Mariacki
RuZs9Q6Brq5oj1
Hejnał Płocka
R1bXUBmcSIPkI1
Hejnał Warszawy
R1ChF427wnyZZ1
Zobacz także
Poszukaj w Internecie oraz wysłuchaj poniższego utworu:
Hejnał Poznania
Polecenie 4
Twórz tradycyjnie
Wyobraź sobie, że tworzysz internetowy przewodnik po zabytkach i sztuce regionalnej miejscowości, w której mieszkasz.
W tym celu wykonaj trzy zdjęcia zabytków lub dzieł sztuki, które są najbardziej znane albo charakterystyczne dla Twojej miejscowości lub okolic. Zapisz je w komputerze, wprowadź do edytora tekstu i pod zdjęciami podaj podstawowe dane dotyczące obiektu uwidocznionego na zdjęciu: co przedstawia, kto był twórcą tego dzieła, rok jego powstania. Podaj swoje imię i nazwisko jako autora zdjęć.
Inna wersja zadania
Wyobraź sobie, że tworzysz internetowy przewodnik po zabytkach i sztuce regionalnej miejscowości, w której mieszkasz.
W tym celu wymień trzy zabytki lub dzieła sztuki, które są najbardziej znane albo charakterystyczne dla Twojej miejscowości lub okolic. Opowiedz: co przedstawiają, kto był twórcą tego dzieła, rok jego powstania.
Zapamiętaj!
Sztuka regionalna pomaga nam uzyskać poczucie ciągłości historii i bliskości z przeszłością. Wszak niegdyś tworzyli ją nasi przodkowie. Jest ona śladem ich dawnej, twórczej obecności.
Polecenie 5
Zastanów się, kto w Twojej miejscowości i okolicy był lub jest twórcą kultury i sztuki regionalnej. Napisz, kto to jest, podaj lata jego twórczości, krótko opisz jego wyjątkowość w dziedzinie kultury/sztuki regionalnej. W razie trudności skonsultuj się z nauczycielem.
RLAVxcypZ7isk
Inna wersja zadania
Zastanów się, kto w Twojej miejscowości i okolicy był lub jest twórcą kultury i sztuki regionalnej. Wymień, kto to jest, podaj lata jego twórczości, krótko opowiedz o jego wyjątkowości w dziedzinie kultury/sztuki regionalnej. W razie trudności skonsultuj się z nauczycielem.
Polecenie 6
Zrób selfie na tle zabytku lub dzieła sztuki w Twojej okolicy, które szczególnie lubisz. Następnie udostępnij i rozpropaguj to zdjęcie na portalu społecznościowym. Jeśli nie masz konta na portalu społecznościowym, zaprojektuj i wykonaj plakat, wykorzystując zrobione zdjęcie.
Zapoznaj się z polskimi legendami regionalnymi. Możesz odnaleźć je w książkach, przewodnikach lub na stronach internetowych. Podaj trzy wybrane tytuły polskich legend.
R8k3bOxoiqeUN
R1doVT4yuWOdy
Ćwiczenie 5
RoJafwObKUQCi1
Ćwiczenie 6
R1TgD254PhJH4
Ćwiczenie 7
Inna wersja zadania
Określ, w którym województwie mieszkasz i jakie miasto jest stolicą tego województwa.
Słownik pojęć
Kultura regionalna
Kultura regionalna
jest częścią kultury narodowej, jednak często rozwija się w skali znacznie mniejszej niż państwo. Odnosi się bowiem do lokalnej grupy społecznej, która zajmuje pewien wyróżniający się etnograficznie, geograficznie i historycznie obszar. I która prezentuje odmienność względem kultur innych regionów. W tym kontekście można np. mówić o specyficznej kulturze mieszkańców Kaszub. Ważnym elementem kultury regionalnej są określone normy, zasady, obyczaje, tradycje oraz sztuka regionalna, które tworzą lokalną tożsamość społeczności.
Podział administracyjny
Podział administracyjny
inaczej nazywany podziałem terytorialnym, oznacza podział terytorium państwa na mniejsze części. Głównym celem podziału jest usprawnienie pracy organów administracji publicznej.