Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rt6QoNQqx1taO11
Ćwiczenie 1
Wybierz i zaznacz w poniższym tekście jedno poprawne uzupełnienie z każdej pary. Anzelm z Canterbury/Compiegne żył w XI/XIII wieku. Był współtwórcą scholastyki/sceptycyzmu a jego najbardziej znanym tworem jest dowód na istnienie Boga/dowód na istnienie świata. Dowód ten znany jest pod nazwą dowodu ontologicznego/dowodu epistemologicznego. W konstrukcji dowodu widoczne są stanowiska przyjęte przez Anzelma w kwestii poznania, na przykład stanowisko apriorystyczne/aposteriorystyczne. Dowód Anzelma jest pomyślany raczej jako potwierdzenie/zastąpienie pewności istnienia Boga, której źródłem jest akt wiary.
R1Yo0BAVYr8cx1
Ćwiczenie 2
Anzelm z Canterbury w swoich rozważaniach stwierdza, że istnienie Boga: Możliwe odpowiedzi: 1. jest dowodliwe na podstawie doświadczenia., 2. jest dowodliwe na podstawie analizy pojęciowej., 3. nie jest dowodliwe.
RSTED6zYy4XR31
Ćwiczenie 3
Anzelm z Canterbury w swoich rozważaniach stwierdza, że: Możliwe odpowiedzi: 1. wiara poprzedza rozum., 2. rozum poprzedza wiarę., 3. wiara nie ma znaczenia dla rozumu.
Rc0NuNd1AvkXW1
Ćwiczenie 4
Anzelm z Canterbury był apriorystą, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. powoływał się na dane percepcyjne., 2. odwoływał się do aktu wiary., 3. wyprowadzał wnioski z analizy treści umysłu.
ReRFO4vLXIxwO21
Ćwiczenie 5
Oceń prawdziwość zdań. Dowód Anzelma powstał w XI wieku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dowód Anzelma ma charakter aposterioryczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dowód Tomasza jest późniejszy niż dowód Anzelma. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Anzelm oparł swój dowód na przesłankach, które czerpał z empirycznego oglądu świata stworzonego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Anzelm zakładał, że istnienie realne jest lepsze niż istnienie w intelekcie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
RM5znDsNvWgsR21
Ćwiczenie 6
Czy Anzelm z Aosty zgodziłby się z poniższymi sądami? Kto wie, co znaczy pojęcie Bóg, ten nie zaprzeczy jego istnieniu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie mamy możliwości pomyślenia Boga jako realnie istniejącego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozum powinien suwerennie rozstrzygać kwestie, które są dane w aktach wiary. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pewność istnienia Boga czerpiemy wyłącznie z analizy stworzonego przezeń świata. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiara powinna poszukiwać zrozumienia, ale rozum nie może zaprzeczyć prawdzie wiary. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z poniższymi argumentami na rzecz istnienia Boga. Odpowiedz na pytanie – jaka jest podstawowa różnica między tą argumentacją i argumentacją Anzelma?
Zapoznaj się z poniższymi argumentami na rzecz istnienia Boga. Odpowiedz na pytanie – jaka jest podstawowa różnica między tą argumentacją i argumentacją Anzelma?
RFSVa4GcgoYUD1
1. Stopień złożoności naszej planety wskazuje na świadomego Projektanta, który nie tylko stworzył nasz wszechświat, ale także obecnie go podtrzymuje. 2. Złożoność ludzkiego mózgu wskazuje na stojącą za nim wyższą inteligencję. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym tekstem i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z poniższym tekstem i odpowiedz na pytania.
Tomasz z Akwinu Suma teologiczna

Stwierdzamy bowiem w świecie zjawisk zmysłowych łańcuch podporządkowanych przyczyn sprawczych. Nigdzie jednak nie spotykamy, no i to niemożliwe, by coś było przyczyną sprawczą siebie samego; istniałoby przecież wcześniej od siebie samego, co jest niemożliwe. Ciąg zaś przyczyn sprawczych nie może iść w nieskończoność. W łańcuchu bowiem podporządkowanych przyczyn sprawczych, pierwsze ogniwo jest przyczyną sprawczą pośredniego, a pośrednie ostatniego: czy tych pośrednich będzie więcej, czy tylko jedno. Usunąwszy zaś przyczynę, ginie skutek. Jeśli przeto w łańcuchu przyczyn sprawczych nie istnieje pierwsze ogniwo, nie będzie i pośredniego, no i ostatniego; gdyby więc łańcuch przyczyn sprawczych szedł w nieskończoność, nie byłoby pierwszej przyczyny sprawczej, a co za tym idzie, nie byłoby i pośrednich przyczyn sprawczych, nie byłoby i skutku ostatniego: co jest jaskrawym fałszem. A więc musimy przyjąć istnienie jakiejś pierwszej przyczyny sprawczej, którą wszyscy nazywają: Bóg.

cw8 Źródło: Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, s. 48.
RuiK57xfgmBmS
Wyodrębnij z tekstu przesłanki oraz wniosek. (Uzupełnij) Odpowiedz na pytanie: czy przesłanki są wiedzą a priori, czy a posteriori? (Uzupełnij) Określ w jednym zdaniu różnicę między dowodem Anzelma i dowodem Tomasza. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Przeciwko dowodowi Anzelma niekiedy wyprowadza się argument mówiący, że skoro istnienie Boga zostało założone przed rozpoczęciem dowodu, to dowód nie ma sensu. Napisz w imieniu Anzelma kilkuzdaniową obronę przed tym argumentem.

RogdDskshcwuP
(Uzupełnij).