Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R10E3vNRojTLd1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie cechy charakterystyczne dla mszaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Dominującym pokoleniem jest sporofit., 2. Dominującym pokoleniem jest gametofit., 3. Nie wytwarzają typowych tkanek i organów., 4. Ich zapłodnienie jest uzależnione od wody., 5. Są wiatropylne., 6. Tworzą liście zarodnionośne.
RDAQiCgV4iQr21
Ćwiczenie 2
Ułóż w odpowiedniej kolejności etapy rozwoju mszaka, zaczynając od kiełkowania zarodnika. Elementy do uszeregowania: 1. Rozwój ulistnionej łodyżki., 2. Mejoza., 3. Kiełkowanie., 4. Zapłodnienie., 5. Wytworzenie splątka., 6. Wytwarzanie zarodników., 7. Rozwój bezlistnej łodyżki zakończonej puszką zarodnionośną.
RxWcjfgEj9Xjm1
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rlib6cafr8kEm2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. . Mszaki wykształciły chwytniki, które umożliwiają pobieranie wody z podłoża.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W cyklu życiowym mszaków dominuje samożywny sporofit.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gametofit mszaków rozmnaża się płciowo, natomiast sporofit - bezpłciowo.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do podziału mejotycznego dochodzi podczas rozwoju sporofitu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5
R1bDLGJvmx5E621
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Schemat przemiany pokoleń mszaków.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Omów przemianę pokoleń u mszaków.

RF3fEUayHJhMr
(Uzupełnij).
R1OT02kVgzlgk2
Ćwiczenie 6
W toku ewolucji kolejne grupy roślin zredukowały swój gametofit na rzecz dominującego sporofitu. Tylko u mszaków w cyklu życiowym dominuje gametofit. Wybierz dwa negatywne następstwa dominacji gametofitu u mszaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Brak możliwości maskowania cech recesywnych allelem dominującym., 2. Konieczność zajścia podziału redukcyjnego przed wytworzeniem gamet., 3. Brak możliwości rekombinacji genetycznej w cyklu życiowym rośliny., 4. Mniejsza (niż w przypadku roślin z dominującym sporofitem) odporność na warunki środowiska, wynikająca z ujawniania się każdej negatywnej cechy genotypu.
31
Ćwiczenie 7
RUXtuBvadcdwF
Wróć do schematu załączonego do zadania nr 5. Określ, czy przedstawiony mszak jest organizmem jednopiennym, czy dwupiennym. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1TVHb8FdcnrX
Uzasadnij prawdziwość stwierdzenia “Dominującym pokoleniem mszaków jest gametofit”. W odpowiedzi podaj 2 argumenty. (Uzupełnij).