Sprawdź się
Krosienka. W rodzaju pasterskimDarmo mi, matko! stawiasz krosienkakrosienka,
InszaInsza mnie teraz myśl wiedzie.
Ach, pozwól raczej wyjrzeć z okienka,
Czyli mój FilonFilon nie jedzie?Gdyśmy na siebie spójźrzeli mile,
Powiedział tylko dwa słowa.
Bez niego teraz przykre mi chwile:
On mojej duszy polowa!Cóż go tak długo tam zatrzymało?
DrogaćDrogać mu nie jest daleka.
Serce on moje zna jeszcze mało,
Które na niego tak czeka.Przez ten ma gaik jechać mój miły;
Kiedy twarz jego zaświeci?
Ptaki się stamtąd nagle ruszyły:
Zapewne on to już leci.I sroczka z płotu skrzeczy na niego:
Cóż to? nie widać go jeszcze.
Filonie! na blask wzroku twojego
W ręce z radości zaklaszczę.Otóż i widać — gość luby jedzie,
Sercu mojemu życzliwy!
Miłość w te strony wzrok jego wiedzie,
A pod nim igra koń siwy.Siędę w krosienkach na moment miły,
Abym te radość ukryła;
By nie zrozumiał Filon przybyły,
Że ja tu po nim tęskniła.
Określ, jaką funkcję w wierszu Krosienka. W rodzaju pasterskim pełnią elipsy.
Stwórz scenariusze zachowań bohaterów sielanki Krosienka. W rodzaju pasterskim. W tym celu przeanalizuj schemat.
Uzasadnij, że w wierszu Krosienka. W rodzaju pasterskim przedstawiono sentymentalną wizję miłości. Sformułuj trzy argumenty, zwracając uwagę na schemat argumentowania.
Na podstawie analizy fragmentu Dziadów części II odpowiedz na pytanie, w jaki sposób Adam Mickiewicz przekształcił motywy typowe dla literatury sentymentalnej. Czemu służy stopniowe odejście od wzorca miłości sentymentalnej w dramacie Mickiewicza?
Dziady część IIDZIEWCZYNA
Tu niegdyś w wiosny poranki
Najpiękniejsza z tego sioła,
Zosia pasając baranki
Skacze i śpiewa wesoła.
La la la laOleś za gołąbków parę
Chciał raz pocałować w usta;
Lecz i prośbę, i ofiarę
Wyśmiała dziewczyna pusta.
La la la laJózio dał wstążkę pasterce,
Antoś oddał swoje serce;
Lecz i z Józia, i z Antosia
Śmieje się pierzchliwie Zosia.
La la la laTak, Zosią byłam, dziewczyną z tej wioski.
Imię moje u was głośne,
Że chociaż piękna, nie chciałam zamęścia
I dziewiętnastą przeigrawszy wiosnę,
Umarłam nie znając troski
Ani prawdziwego szczęścia.
Żyłam na świecie; lecz, ach! nie dla świata!
Myśl moja, nazbyt skrzydlata,
Nigdy na ziemskiej nie spoczęła błoni.
Za lekkim zefirkiem goni,
Za muszką, za kraśnym wiankiem,
Za motylkiem, za barankiem;
Ale nigdy za kochankiem.
Pieśni i fletów słuchałam rada:
Często, kiedy sama pasę,
Do tych pasterzy goniłam stada,
Którzy mą wielbili krasę;
Lecz żadnego nie kochałam.
W trzech punktach udowodnij, że ludowa koncepcja moralności przedstawiona przez Adama Mickiewicza ma związek z wizją miłości znaną z utworów sentymentalnych.
Dziady część IIGUŚLARZ
Czego potrzebujesz, duszeczko,
Żeby się dostać do nieba?
Czy prosisz o chwałę Boga,
Czy o przysmaczek słodki?
Są tu pączki, ciasta, mleczko,
I owoce, i jagódki.
Czego potrzebujesz, duszeczko.
Żeby się dostać do nieba?DZIEWCZYNA
Nic mnie, nic mnie nie potrzeba!
Niechaj podbiegną młodzieńce,
Niech mię pochwycą za ręce,
Niechaj przyciągną do ziemi,
Niech poigram chwilkę z niemi.Bo słuchajcie i zważcie u siebie,
Że według bożego rozkazu:
Kto nie dotknął ziemi ni razu,
Ten nigdy nie może być w niebie.
Zgromadź dziesięć przykładów tekstów kultury (utwory literackie, dzieła plastyczne, filmy, teksty piosenek...), w których występuje motyw miłości.