Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1ZlQsvdKLdXK1
Ćwiczenie 1
Wskaż cechy wyborów do senatu. Możliwe odpowiedzi: 1. równe, 2. pośrednie, 3. powszechne, 4. proporcjonalne, 5. bezpośrednie, 6. w głosowaniu tajnym
R12tmjc6PSL3z1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie.
Konstytucyjnymi organami władzy ustawodawczej jest/są… Możliwe odpowiedzi: 1. Sejm RP i Senat RP., 2. Sejm RP, Senat RP, Prezydent RP., 3. Zgromadzenie Narodowe.
RXus0As5jicx02
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawne dokończenia zdania:
Organem Sejmu RP jest… Możliwe odpowiedzi: 1. Marszałek Sejmu RP, 2. Konwent Seniorów, 3. komisja stała, 4. Prezydium Sejmu RP, 5. komisja nadzwyczajna, 6. Kancelaria Sejmu RP, 7. klub poselski
21
Ćwiczenie 4
R1bHqGtYaNOfU
1. Etap prac nad ustawą w sejmie. 2. Etap prac nad ustawą w senacie (zakładając, że senat wniósł poprawki). 3. (Uzupełnij) 4. Rozpatrzenie ustawy przez Prezydenta RP (zakładając, że nie skorzystał z prawa weta ani nie skierował ustawy do Trybunału Konstytucyjnego). 5. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 5–6.

1
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 235

1. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów, Senat lub Prezydent Rzeczypospolitej.

2. Zmiana Konstytucji następuje w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym niż 60 dni przez Senat.

3. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie Konstytucji może odbyć się nie wcześniej niż trzydziestego dnia od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy.

4. Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz Senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

5. Uchwalenie przez Sejm ustawy zmieniającej przepisy rozdziałów I, II lub XII Konstytucji może odbyć się nie wcześniej niż sześćdziesiątego dnia po pierwszym czytaniu projektu tej ustawy.

6. Jeżeli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy przepisów rozdziału I, II lub XII, podmioty określone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, przeprowadzenia referendum zatwierdzającego. Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwracają się do Marszałka Sejmu, który zarządza niezwłocznie przeprowadzenie referendum w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Konstytucji zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opowiedziała się większość głosujących.

7. Po zakończeniu postępowania określonego w ust. 4 i 6 Marszałek Sejmu przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej uchwaloną ustawę do podpisu. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

kons Źródło: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 17.01.2020 r.].
RhtEiesalfrTH3
Ćwiczenie 5
Przyjmij, że projekt ustawy o zmianie Konstytucji RP został wniesiony 1 marca. Określ terminy następujących prac sejmowych. Wniesienie projektu. Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca). Pierwsze czytanie projektu w sejmie. Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca). Głosowanie w sejmie nad przyjęciem ustawy o zmianie konstytucji:
1. w przedmiocie przepisów spoza rozdziałów I, II i XII;
2. w przedmiocie przepisów z rozdziałów I, II i XII. Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca). Głosowanie w senacie nad przyjęciem ustawy o zmianie konstytucji:
1. w przedmiocie przepisów spoza rozdziałów I, II i XII;
2. w przedmiocie przepisów z rozdziałów I, II i XII. Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca). Wniesienie do marszałka sejmu wniosku o przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego (w przedmiocie zmian przepisów z rozdziałów I, II i XII). Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca). Referendum (w przedmiocie zmian przepisów z rozdziałów I, II, XII). Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca). Podpisanie ustawy o zmianie konstytucji przez Prezydenta RP. Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu 21 dni od przedłożenia przez marszałka sejmu. W przypadku 2 – po ewentualnym ogłoszeniu wyników referendum., 2. W ciągu 60 dni od złożenia wniosku (w przypadku 2 – do 16 listopada)., 3. W ciągu 45 dni (w przypadku 2 – np. do 16 września)., 4. 1 marca, 5. Nie później niż w ciągu 60 dni od uchwalenia projektu przez sejm (w przypadku 2 – do 8 sierpnia)., 6. Nie wcześniej niż 30 dni od przedłożenia, np. 1 kwietnia., 7. 1. W dowolnym terminie.
2. Nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu (np. jeżeli zakończyło się ono głosowaniem 7 kwietnia, ostateczne głosowanie w sejmie możliwe było 8 czerwca).
R1GXA037hpjS13
Ćwiczenie 6
Wskaż, które z wymienionych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe odnośnie różnić procedur uchwalania zmiany konstytucji od zwykłej drogi legislacyjnej. Ograniczenie podmiotów uprawnionych do inicjatywy ustawodawczej – nie ma jej: Rada Ministrów, grupa co najmniej 100 tysięcy wyborców, a liczba posłów, wymagana do ważności wniosku, to co najmniej 1/5 składu sejmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podniesienie większości wymaganej dla zmian w sejmie do wysokości 2/3 głosów i kworum do wysokości połowy ustawowej liczby posłów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podniesienie większości wymaganej w senacie do 2/3 większości głosów i kworum 2/3 ustawowej liczby senatorów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykluczenie wnoszenia poprawek przez senat; w przypadku braku akceptacji zmian przyjętych przez sejm projekt upada. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.

1
Mandat imperatywny

Mandat imperatywny – rodzaj mandatu przedstawiciela, który zakłada, że przedstawiciel reprezentuje swoich wyborców i powinien wykonywać ich zalecenia.

mandat Źródło: Mandat imperatywny, dostępny w internecie: pl.glosbe.com [dostęp 1.05.2020 r.].
1
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 104

1. Posłowie są przedstawicielami Narodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców.

kons Źródło: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 17.01.2020 r.].
R1bjrmmkLvPG8
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Elżbieta Mamos Zasada dyskontynuacji (…)

Do końca tej kadencji Sejmu przewidziane są jeszcze trzy posiedzenia, dwa we wrześniu i jedno w październiku, a to oznacza, że posłowie mogą nie zdążyć z uchwaleniem wszystkich ustaw, które do Sejmu wpłynęły. Co się będzie z nimi dalej działo – o tym stanowi zasada dyskontynuacji.

cw Źródło: Elżbieta Mamos, Zasada dyskontynuacji (…), dostępny w internecie: polskieradio.pl [dostęp 2.05.2020 r.].
RUmvFOv1WXFnx3
Wyjaśnij, co stanie się z projektami ustaw, które nie zostaną uchwalone przez sejm do końca kadencji. (Uzupełnij).