Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ri4CZ7XTSPZFo1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R10WC6QQWY2QO1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Jerzy Opioła, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
1
Ćwiczenie 2
RcRSLHq1QcnVP
Chorobowe obumieranie tkanek roślinnych wywołane przez różne patogeny; choroba lokalna, widoczna jako nekrotyczne plamy, lub całkowita – obejmująca całą roślinę, powodująca, że obumarłe tkanki mają barwę brunatną lub czarną, wysychają i kruszą się to: Możliwe odpowiedzi: 1. Nekroza, 2. Chloroza, 3. Rdza, 4. Septorioza
RdjcoJ0JI6dFv1
Ćwiczenie 3
Makroelementy Możliwe odpowiedzi: 1. Tlen, 2. Miedź, 3. Mangan, 4. Wapń, 5. Chlor, 6. Cynk, 7. Molibden, 8. Fosfor, 9. Wodór, 10. Węgiel, 11. Magnez, 12. żelazo, 13. Potas, 14. Siarka, 15. Azot, 16. Bor Mikroelementy Możliwe odpowiedzi: 1. Tlen, 2. Miedź, 3. Mangan, 4. Wapń, 5. Chlor, 6. Cynk, 7. Molibden, 8. Fosfor, 9. Wodór, 10. Węgiel, 11. Magnez, 12. żelazo, 13. Potas, 14. Siarka, 15. Azot, 16. Bor
RDH9BpOF22Ia42
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.. Przez istotę białą przebiega kanał środkowy wypełniony płynem mózgowo-rdzeniowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rdzeń, tak jak kresomózgowie, tworzą istoty szara i biała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po obu stronach rdzenia kręgowego rozmieszczone są korzenie nerwowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pasma istoty białej tworzą rogi grzbietowe i rogi brzuszne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R100UMddYNjSo1
Ćwiczenie 5
Niedobór makro- i mikroelementów prowadzi do wielu zaburzeń metabolicznych, a nawet obumierania roślin. 1. Cynk, 2. Magnez, 3. chelatów, 4. żelaza, 5. enzymów i białek, 6. Potas, 7. jonów i chelatów, 8. chlorofilu, 9. jonów należy do makroelementów. Rośliny pobierają go z roztworu glebowego w postaci 1. Cynk, 2. Magnez, 3. chelatów, 4. żelaza, 5. enzymów i białek, 6. Potas, 7. jonów i chelatów, 8. chlorofilu, 9. jonów. Pierwiastek ten jest składnikiem 1. Cynk, 2. Magnez, 3. chelatów, 4. żelaza, 5. enzymów i białek, 6. Potas, 7. jonów i chelatów, 8. chlorofilu, 9. jonów i bierze udział w procesie fotosyntezy. Jego niedobór powoduje chlorozę i zaburzenia procesu fotosyntezy. Podobne objawy powoduje niedobór 1. Cynk, 2. Magnez, 3. chelatów, 4. żelaza, 5. enzymów i białek, 6. Potas, 7. jonów i chelatów, 8. chlorofilu, 9. jonów, zaliczanego do mikroelementów. Pierwiastek ten pobierany jest formie 1. Cynk, 2. Magnez, 3. chelatów, 4. żelaza, 5. enzymów i białek, 6. Potas, 7. jonów i chelatów, 8. chlorofilu, 9. jonów. Stanowi on składnik 1. Cynk, 2. Magnez, 3. chelatów, 4. żelaza, 5. enzymów i białek, 6. Potas, 7. jonów i chelatów, 8. chlorofilu, 9. jonów oraz katalizuje syntezę chlorofilu.
RDCWlUn7W3f4w2
Ćwiczenie 6
Zaznacz twierdzenie fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Potas pobierany jest z roztworu glebowego w postaci jednowartościowych jonów., 2. Magnez pobierany jest z roztworu glebowego w postaci trójwartościowych kationów., 3. Siarka pobierana jest w postaci dwuwartościowych jonów z roztworów wodnych., 4. Wapń pobierany jest z roztworu glebowego w postaci dwuwartościowych kationów i chelatów.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z cytatem, a następnie rozwiąż polecenie.

Rośliny uprawne pobierają składniki mineralne z gleby i akumulują je w swoich tkankach. Gatunki roślin, a nawet odmiany, różnią się ilościowym zapotrzebowaniem na wymienione składniki odżywcze.

Indeks górny Źródło: Arkadiusz Piwowar, Zarys problematyki nawożenia w zrównoważonym rozwoju rolnictwa w Polsce, Ekonomia i Środowisko, 2013, 1 (44)) Indeks górny koniec

R1eIFbEMx1FUN
Wyjaśnij, dlaczego co roku sadząc ten sam gatunek rośliny należy nawozić glebę. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RXd9jAVwwKsL1
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R18CyfD81KHRE
Na powyższym zdjęciu przedstawiono liść rośliny, z widocznymi objawami niedoboru makro- i mikroelementów. Podaj nazwę przedstawionego objawu oraz wyjaśnij, co jest jego przyczyną. (Uzupełnij).