Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RUnpRuoQfZtmj
Dokończ zdania.

Organem nadzoru nad samorządem terytorialnym nie jest… Możliwe odpowiedzi: 1. Samorządowe Kolegium Odwoławcze., 2. Prezes Rady Ministrów., 3. wojewoda.
R1CkcLeg9hjZ2
Wojewoda może stwierdzić nieważność uchwały rady powiatu w ciągu… Możliwe odpowiedzi: 1. roku od dnia jej doręczenia., 2. 60 dni od dnia jej doręczenia., 3. 30 dni od dnia jej doręczenia.
R1LjmDnplVXMz1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. Nadzór nad organami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych sprawują 1. Prezydenta, 2. odziały NBP, 3. Prezesa Rady Ministrów, 4. uchwały, 5. regionalne izby obrachunkowe, 6. sugestie. Władze samorządowe zobowiązane są dostarczać im m. in. 1. Prezydenta, 2. odziały NBP, 3. Prezesa Rady Ministrów, 4. uchwały, 5. regionalne izby obrachunkowe, 6. sugestie budżetowe oraz wyrażające absolutorium dla organów wykonawczych. Te organy nadzorcze znajdują się w każdym województwie i kierowane są przez kolegia, powoływane przez 1. Prezydenta, 2. odziały NBP, 3. Prezesa Rady Ministrów, 4. uchwały, 5. regionalne izby obrachunkowe, 6. sugestie.
1
Ćwiczenie 3
R1BBzMZPasOqd
Poniżej przedstawiono cztery etapy działania wojewody w przypadku naruszeń prawa przez organ wykonawczy jednostek samorządu terytorialnego. Uporządkuj je we właściwej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. wyznaczenie osoby pełniącej funkcję organu do czasu wyboru nowego organu, 2. stwierdzenie powtarzających się naruszeń prawa przez organ (wykonawczy), 3. nieskuteczne wezwanie organu do zaprzestania naruszeń lub do zastosowania niezbędnych środków, 4. wystąpienie z wnioskiem o odwołanie albo rozwiązanie organu
21
Ćwiczenie 4
R8J0S9ViCX9IJ
Przeczytaj tekst i podaj nazwę organu, która została w nim pominięta. Wszystkie trzy ustawy samorządowe (…) przewidują szczególny środek nadzoru wprowadzony Ustawą z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Chodzi mianowicie o zarządzenia zastępcze wydawane w przypadku bezczynności właściwych organów w zakresie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego gminy, powiatu lub województwa, obsadzenia mandatu ww. radnych, wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a także odwołania albo rozwiązania umowy o pracę z określonymi osobami. Ze względu na specyfikę omawianej instytucji i dla odróżnienia od pozostałych sytuacji, w których ustawy przewidywały wydanie zarządzenia zastępczego przez Tu uzupełnij, P. Chmielnicki zaproponował termin „zarządzenie zastępcze w sprawach personalnych”. (...) Jeżeli wbrew wymienionym wyżej obowiązkom właściwy organ nie podejmuje uchwały, nie odwołuje ze stanowiska lub nie rozwiązuje umowy o pracę, Tu uzupełnij wzywa ten organ do podjęcia wymaganego aktu w terminie 30 dni. W razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu, Tu uzupełnij, po powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie zastępcze. Źródło: Jacek Ronowicz, (...), PWSZ, IPiA, „Studia Lubuskie”, t. VI, Sulechów 2010, bibliotekacyfrowa.pl [online, dostęp: 25.05.2020].
2
Ćwiczenie 5
Raj1NX76DjvC7
Połącz w pary przypadki działań organów jednostek z właściwymi dla nich środkami nadzoru. rażące naruszanie konstytucji lub ustawy Możliwe odpowiedzi: 1. rozwiązanie przez sejm – na wniosek Prezesa RM, 2. orzeczenie wojewody o nieważności uchwały lub zarządzenia, 3. odwołanie albo rozwiązanie przez Prezesa RM na wniosek wojewody, 4. wydanie przez wojewodę zarządzenia zastępczego, 5. zawieszenie przez Prezesa RM na wniosek właściwego ministra i ustanowienie zarządu komisarycznego, 6. wskazanie przez wojewodę, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa powtarzające się naruszenia prawa Możliwe odpowiedzi: 1. rozwiązanie przez sejm – na wniosek Prezesa RM, 2. orzeczenie wojewody o nieważności uchwały lub zarządzenia, 3. odwołanie albo rozwiązanie przez Prezesa RM na wniosek wojewody, 4. wydanie przez wojewodę zarządzenia zastępczego, 5. zawieszenie przez Prezesa RM na wniosek właściwego ministra i ustanowienie zarządu komisarycznego, 6. wskazanie przez wojewodę, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa brak skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych Możliwe odpowiedzi: 1. rozwiązanie przez sejm – na wniosek Prezesa RM, 2. orzeczenie wojewody o nieważności uchwały lub zarządzenia, 3. odwołanie albo rozwiązanie przez Prezesa RM na wniosek wojewody, 4. wydanie przez wojewodę zarządzenia zastępczego, 5. zawieszenie przez Prezesa RM na wniosek właściwego ministra i ustanowienie zarządu komisarycznego, 6. wskazanie przez wojewodę, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa podjęcie nieważnej uchwały lub zarządzenia Możliwe odpowiedzi: 1. rozwiązanie przez sejm – na wniosek Prezesa RM, 2. orzeczenie wojewody o nieważności uchwały lub zarządzenia, 3. odwołanie albo rozwiązanie przez Prezesa RM na wniosek wojewody, 4. wydanie przez wojewodę zarządzenia zastępczego, 5. zawieszenie przez Prezesa RM na wniosek właściwego ministra i ustanowienie zarządu komisarycznego, 6. wskazanie przez wojewodę, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa nieistotne naruszenie prawa Możliwe odpowiedzi: 1. rozwiązanie przez sejm – na wniosek Prezesa RM, 2. orzeczenie wojewody o nieważności uchwały lub zarządzenia, 3. odwołanie albo rozwiązanie przez Prezesa RM na wniosek wojewody, 4. wydanie przez wojewodę zarządzenia zastępczego, 5. zawieszenie przez Prezesa RM na wniosek właściwego ministra i ustanowienie zarządu komisarycznego, 6. wskazanie przez wojewodę, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa bezczynność organu (niepodjęcie uchwały o wygaśnięciu mandatu) Możliwe odpowiedzi: 1. rozwiązanie przez sejm – na wniosek Prezesa RM, 2. orzeczenie wojewody o nieważności uchwały lub zarządzenia, 3. odwołanie albo rozwiązanie przez Prezesa RM na wniosek wojewody, 4. wydanie przez wojewodę zarządzenia zastępczego, 5. zawieszenie przez Prezesa RM na wniosek właściwego ministra i ustanowienie zarządu komisarycznego, 6. wskazanie przez wojewodę, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Ustawa z dnia 7 października 1992 r. (...)

Inspektor do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwany dalej «inspektorem», podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on lub członkowie jego rodziny pozostają w takich stosunkach prawnych z jednostką kontrolowaną lub osobistych z jej pracownikami, które nasuwają wątpliwości co do bezstronności inspektora. Wyłączenie następuje z urzędu, na wniosek inspektora lub na wniosek zgłoszony przez kierownika jednostki kontrolowanej odpowiednio uzasadniony.

cyt1 Źródło: Ustawa z dnia 7 października 1992 r. (...), dostępny w internecie: sip.lex.pl [dostęp 11.12.2019 r.].
R1TP5uEs4MiZP
Wskaż, jakiej jednostki pracownikiem jest inspektor, o którym mowa w tekście. (Uzupełnij).
R1S7pk65H8Z3L
Wskaż swoją odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. urzędu wojewódzkiego, 2. regionalnej izby obrachunkowej, 3. starostwa powiatowego
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Ustawa z dn. 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa

Art. 84.
1. W razie powtarzającego się naruszenia przez sejmik województwa Konstytucji lub ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może w drodze uchwały rozwiązać sejmik województwa. Rozwiązanie sejmiku województwa równoznaczne jest z rozwiązaniem wszystkich organów samorządu województwa. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej wyznacza wówczas osobę, która do czasu wyborów nowych organów samorządu województwa pełni funkcję tych organów.

2. Jeżeli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się zarząd województwa, wojewoda wzywa sejmik województwa do zastosowania niezbędnych środków, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku – za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej – występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o rozwiązanie zarządu województwa. W razie rozwiązania zarządu, do czasu wyboru nowego zarządu, funkcje zarządu pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

Art. 85.
1. W razie nierokującego szybkiej poprawy i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy samorządu województwa Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy samorządu województwa i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do 2 lat, nie dłużej jednak niż do wyboru zarządu województwa przez sejmik województwa nowej kadencji.

2. Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom samorządu województwa i wezwaniu ich do niezwłocznego przedstawienia programu poprawy sytuacji województwa.

3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencje organów samorządu województwa z dniem powołania.

3 Źródło: Ustawa z dn. 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 20.04.2020 r.].
RkDRHItE4438T
Wskaż dwie sytuacje, w których osoba wskazana przez Prezesa Rady Ministrów przejmuje zadania sejmiku wojewódzkiego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Małgorzata Solecka Samorząd ma prawo preferować szczepione dzieci

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję wojewody śląskiego, który unieważnił uchwałę radnych Częstochowy, uzależniającą przyjęcie dziecka do przedszkola od wypełnienia obowiązku szczepień. – Prawo nie może chronić tych, którzy łamią prawo – głosi orzeczenie sądu.

Rozprawa w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach odbyła się we wtorek. WSA zajął się uchwałą, w której radni Częstochowy postanowili przy rekrutacji do samorządowych placówek przyznawać dodatkowe punkty dzieciom, które mają komplet obowiązkowych szczepień. Wojewoda uchwałę uchylił, uznając m.in., że dyskryminuje dzieci, których rodzice nie zaszczepili, narusza ich prawo do nauki, a wymagane od rodziców oświadczenie, że dziecko było szczepione, zawiera dane wrażliwe.

cyt2 Źródło: Małgorzata Solecka, Samorząd ma prawo preferować szczepione dzieci, dostępny w internecie: mp.pl [dostęp 11.12.2019 r.].
R1TReFW7LYGmU
Wskaż ustawowe uprawnienia, z których w opisanej sytuacji skorzystali wojewoda śląski oraz Rada Miasta Częstochowa. (Uzupełnij).