Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1FadFFdLUnNF1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary artystów i charakterystyczne dla nich cechy malarstwa bądź rodzaje przedstawień malarskich. Michelangelo Merisi da Caravaggio Możliwe odpowiedzi: 1. światłocień, 2. statyczne sceny rodzajowe we wnętrzach, 3. tenebryzm, 4. vanitas, 5. tematyka mitologiczna i religijna Peter Paul Rubens Możliwe odpowiedzi: 1. światłocień, 2. statyczne sceny rodzajowe we wnętrzach, 3. tenebryzm, 4. vanitas, 5. tematyka mitologiczna i religijna Jan Vermeer van Delft Możliwe odpowiedzi: 1. światłocień, 2. statyczne sceny rodzajowe we wnętrzach, 3. tenebryzm, 4. vanitas, 5. tematyka mitologiczna i religijna Pieter Claesz Możliwe odpowiedzi: 1. światłocień, 2. statyczne sceny rodzajowe we wnętrzach, 3. tenebryzm, 4. vanitas, 5. tematyka mitologiczna i religijna Rembrandt van Rijn Możliwe odpowiedzi: 1. światłocień, 2. statyczne sceny rodzajowe we wnętrzach, 3. tenebryzm, 4. vanitas, 5. tematyka mitologiczna i religijna
RBFyl4LVVFuCB1
Ćwiczenie 2
Do jakich typów przedstawień malarskich nawiązuje utwór Adama Zagajewskiego Malarze Holandii? Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. portret, 2. akt, 3. marina, 4. martwa natura, 5. pejzaż, 6. scena rodzajowa, 7. weduta
RdvB9fJHmadmQ11
Ćwiczenie 3
Obraz przedstawia młodego mężczyznę w siedemnastowiecznym, arystokratycznym stroju i kapeluszu z piórami. Mężczyzna siedzi w fotelu. Podpiera głowę na lewym ramieniu i drzemie. Przed mężczyzną znajduje się duży stół pokryty obrusem. Są na min liczne przedmioty: złote monety, kosztowne naszyjniki i złote łańcuchy, zegar, kartki z nutami, otwarta książka, ludzkie czaszki, fragmenty zbroi, globus, korona królewska i berło, papieska tiara, bukiet kolorowych kwiatów w wazonie. Z boku, nieco za mężczyzną stoi anioł o postaci młodej kobiety ze skrzydłami. Trzyma w dłoniach szarfę z obcojęzycznym napisem.
Antonio da Pereda, Sen szlachcica, ok. 1655
Źródło: domena publiczna.
1
Ćwiczenie 3
Rp8Ds5CwiGcJp
Opis obrazu: Obraz przedstawia młodego mężczyznę w siedemnastowiecznym, arystokratycznym stroju i kapeluszu z piórami. Mężczyzna siedzi w fotelu. Podpiera głowę na lewym ramieniu i drzemie. Przed mężczyzną znajduje się duży stół pokryty obrusem. Są na min liczne przedmioty: złote monety, kosztowne naszyjniki i złote łańcuchy, zegar, kartki z nutami, otwarta książka, ludzkie czaszki, fragmenty zbroi, globus, korona królewska i berło, papieska tiara, bukiet kolorowych kwiatów w wazonie. Z boku, nieco za mężczyzną stoi anioł o postaci młodej kobiety ze skrzydłami. Trzyma w dłoniach szarfę z obcojęzycznym napisem. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij krótko, dlaczego według ciebie wymienione w ćwiczeniu 3 motywy wiążą się z tematyką przemijania.
Wyjaśnij krótko, dlaczego według ciebie wymienione w ćwiczeniu 3 motywy wiążą się z tematyką przemijania.
R11prElHRZeUp
Symbol (Uzupełnij). Wyjaśnienie (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Które fragmenty wiersza Adama Zagajewskiego odnoszą się do scen rodzajowych?

R1JBPvPFaR6W8
Fragment (Uzupełnij). Do jakiej sceny się odnosi? (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6
Czym charakteryzuje się malarstwo holenderskie. Wymień znanych malarzy. 
Czym charakteryzuje się malarstwo holenderskie. Wymień znanych malarzy. 
R1CcIitS3cxQt
Autor i tytuł obrazu (Uzupełnij). Fragment (Uzupełnij). Uzasadnienie (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytania dotyczące wiersza Adama Zagajewskiego Malarze Holandii.

RTq9aQ1S3QGJn
Który fragment utworu nawiązuje do malarskich przedstawień życia codziennego w siedemnastowiecznych Niderlandach? Zapisz odpowiedni cytat. (Uzupełnij). Wskaż elementy wiersza mające związek z moralnością. Wyjaśnij ten związek. (Uzupełnij). Wskaż fragmenty wiersza odwołujące się do przemijania, nietrwałości. Zapisz odpowiednie cytaty. (Uzupełnij). Co oznacza fragment: „Tajemnica? Nie ma tajemnicy, jest tylko błękit, niespokojny i gościnny jak krzyk mewy"? (Uzupełnij). Na czym polega odmienność Rembrandta? (Uzupełnij).
RlW4W0WjquaSh2
Ćwiczenie 8
Wskaż w tekście wiersza Wisławy Szymborskiej: wyrażenia i obrazy odnoszące się do dynamiki, ruchu, wyrażenia odnoszące się do zmysłowości i do zjawisk akustycznych. Jaką funkcję pełnią środki stylistyczne nagromadzone w takiej ilości? Waligórzanki, żeńska fauna, jak łoskot beczek nagie. Gnieżdżą się w stratowanych łożach, śpią z otwartymi do piania ustami. Źrenice ich uciekły w głąb i penetrują do wnętrza gruczołów, z których się drożdże sączą w krew. Córy baroku. Tyje ciasto w dzieży, parują łaźnie, rumienią się wina, cwałują niebem prosięta obłoków, rżą trąby na fizyczny alarm. O rozdynione, o nadmierne i podwojone odrzuceniem szaty, i potrojone gwałtownością pozy tłuste dania miłosne! [...] Albowiem nawet niebo jest wypukłe, wypukli aniołowie i wypukły bóg – Febus wąsaty, który na spoconym rumaku wjeżdża do wrzącej alkowy.
2
Ćwiczenie 8
R19wrDN2vjLlk
Waligórzanki, żeńska fauna, jak łoskot beczek nagie. Gnieżdżą się w stratowanych łożach, śpią z otwartymi do piania ustami. Źrenice ich uciekły w głąb i penetrują do wnętrza gruczołów, z których się drożdże sączą w krew. Córy baroku. Tyje ciasto w dzieży, parują łaźnie, rumienią się wina, cwałują niebem prosięta obłoków, rżą trąby na fizyczny alarm. O rozdynione, o nadmierne i podwojone odrzuceniem szaty, i potrojone gwałtownością pozy tłuste dania miłosne! [...] Albowiem nawet niebo jest wypukłe, wypukli aniołowie i wypukły bóg – Febus wąsaty, który na spoconym rumaku wjeżdża do wrzącej alkowy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zastanów się i powiedz, na czym polega zawarta w wierszu Wisławy Szymborskiej ironia. Zapisz swoje wnioski poniżej.

R8WleweZLcXIZ
(Uzupełnij).
1
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami obrazów, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisami obrazów, a następnie wykonaj ćwiczenie.
R1KhaVBXYXT7C2
Ćwiczenie 10
Uzupełnij definicję. Tenebryzm to sposób budowania 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem malarskiej. Polega on na zastosowaniu ciemnych, mrocznych 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem i punktowego źródła 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem. To umożliwia ostry modelunek 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem, dzięki któremu 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem i przedmioty będące 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem obrazu zostają wydobyte z ciemnego 1. światła, 2. tła, 3. kolorów, 4. postaci, 5. techniki, 6. światłocieniowy, 7. barw, 8. planu, 9. mroku, 10. kompozycji, 11. tematem, 12. motywem za pomocą ostrego światłocienia.