Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 203
1. Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
2. Najwyższa Izba Kontroli może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.
Źródło II
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnymRozdział 1 – Przepisy ogólne
Art. 1
1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2
1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Gmina posiada osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej. (…)
Rozdział 6 – Gminna gospodarka finansowa
Art. 51
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwały budżetowej gminy.
Źródło I
Ustawa z dnia 2 grudnia 1960 r. o Komitecie do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”Art. 1
1. Komitet do spraw Radiofonii „Polskie Radio” przekształca się w Komitet do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”, zwany w dalszym ciągu „Komitetem”.
2. Komitet działa przy Radzie Ministrów i jest centralnym organem administracji państwowej w sprawach radiofonii i telewizji dla powszechnego odbioru.
3. Komitet podlega nadzorowi Prezesa Rady Ministrów.
Art. 3
1. W skład Komitetu wchodzą: Przewodniczący, zastępcy Przewodniczącego oraz członkowie powoływani spośród pracowników Komitetu na stanowiskach kierowniczych oraz spośród przedstawicieli zainteresowanych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej określonych przez Radę Ministrów.
2. Przewodniczącego Komitetu powołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Zastępców Przewodniczącego oraz członków powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Komitetu.
Źródło II
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizjiRozdział 2 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Art. 5. Tworzy się Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, zwaną dalej „Krajową Radą”, jako organ państwowy właściwy w sprawach radiofonii i telewizji.
Art. 6.1. Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności dostawców usług medialnych i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.
Art. 7.1. W skład Krajowej Rady wchodzi pięciu członków powoływanych: 2 przez Sejm, 1 przez Senat i 2 przez Prezydenta, spośród osób wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków społecznego przekazu. (...)
2b. Przewodniczącego Krajowej Rady wybierają ze swojego grona i odwołują członkowie Krajowej Rady.
3. Krajowa Rada wybiera ze swego grona, na wniosek Przewodniczącego, zastępcę Przewodniczącego Krajowej Rady.
4. Kadencja członków Krajowej Rady trwa 6 lat, licząc od dnia powołania ostatniego członka. Członkowie Krajowej Rady pełnią swe funkcje do czasu powołania następców.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako przedmiot zainteresowania politykówObserwacje pogłębiających się zależności występujących pomiędzy instytucjami politycznymi i instytucjami medialnymi doprowadziły do ukucia kilku kluczowych terminów, takich jak: mediatyzacja polityki rozumiana jako „proces narzucania systemowi politycznemu reguł i logiki działania właściwej środkom komunikowania masowego” (...), polityzacja mediów traktowana jako „próby ich zdominowania przez sferę polityki i wykorzystywania dla realizacji własnych, nierzadko stricte partyjnych celów” (...), paralelizm polityczny, zwany również paralelizmem polityczno‑medialnym, czyli „stopień i charakter powiązań pomiędzy mediami i partiami politycznymi lub, w szerszym znaczeniu, stopień, w jakim dany system medialny odzwierciedla główne podziały polityczne w społeczeństwie” (...), a także powszechne już określanie mediów masowych jako tzw. „czwartej władzy”, w której swoje odbicie powinna znajdować jedna z funkcji przypisywana środkom masowego przekazu zwana funkcją kontrolą, czyli tzw. watchdog, która „polega na nagłaśnianiu wydarzeń, spraw, działań instytucji i członków elit rządzących, patrzeniu na ręce politykom i obserwowanie ich poczynań” (...).
Wszelkie przytoczone wyżej terminy jednoznacznie podkreślają coraz silniejszą pozycję zdobywaną przez media i instytucje medialne i coraz większe zainteresowanie polityków środkami masowego przekazu.
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
Informacja o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w roku 2016
Efekty
Sposób zakończenia postępowania
Liczba
Uzyskano rozwiązanie oczekiwane przez wnioskodawcę i Rzecznika Praw Obywatelskich
1
Razem (2+3)
1653
2
Zasadność zarzutów wobec wnioskodawcy
880
3
Uwzględnienie wystąpienia generalnego RPO
773
Odstąpiono od dalszego prowadzenia sprawy
4
Razem (5+6)
829
5
Toczące się postępowanie w sprawie (niewyczerpany tryb)
305
6
Rezygnacja RPO z dalszego prowadzenia sprawy (obiektywne przyczyny)
524
Nie uzyskano rozwiązania oczekiwanego przez wnioskodawcę
7
Razem (8+9+10)
4895
8
Niepotwierdzenie się zarzutów wnioskodawcy
4123
Przeanalizuj informację o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2016 r. i rozstrzygnij, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
W większości spraw zakończonych w 2016 r. uzyskano rozwiązanie oczekiwane przez wnioskodawcę. | □ | □ |
Główną przyczyną nieuzyskania rozwiązania oczekiwanego przez wnioskodawcę było w odniesieniu do spraw zakończonych w 2016 r. niepotwierdzenie się zarzutów wnioskodawcy. | □ | □ |
W ponad 4% spraw zakończonych w 2016 r. Rzecznik Praw Obywatelskich odstąpił od dalszego prowadzenia ze względu na niewyczerpanie trybu postępowania w sprawie. | □ | □ |
Dopasuj kryteria kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli do odpowiednich opisów.
Prowadzenie działalności zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (powszechnego i wewnętrznego)., Ocena, czy działania prowadzone przez kontrolowaną jednostkę mieściły się w celach określonych dla niej przez przepisy prawa i czy do osiągnięcia założonych celów zastosowano optymalne metody i środki oraz, przede wszystkim, czy założone cele zostały osiągnięte., Wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie, ocena zachowań pracowników instytucji publicznych., Oszczędność i wydajność wykorzystania środków finansowych, proporcjonalność poniesionych nakładów do uzyskanych efektów.
legalność | |
gospodarność | |
rzetelność | |
celowość |
Dopasuj kryteria kontroli prowadzonych przez NIK do odpowiednich grup podmiotów, względem których kontrola o określonym zakresie może być prowadzona, i do przykładu takiego podmiotu.
General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. w Gliwicach w zakresie wykorzystania środków publicznych na innowacje i prace badawczo-rozwojowe, Szkoła Mistrzostwa Sportowego przy Zespole Sportowych Szkół Ogólnokształcących w Gdyni w zakresie finansowania ze środków publicznych sportu wyczynowego, Minister Środowiska w zakresie ochrony przyrody i gospodarki leśnej w Puszczy Białowieskiej, legalność, gospodarność, rzetelność, celowość, legalność, gospodarność., legalność, gospodarność, rzetelność
Organy administracji rządowej, Narodowy Bank Polski, państwowe osoby prawne i inne państwowe jednostki organizacyjne | |
---|---|
Organy samorządu terytorialnego, komunalne osoby prawne i inne komunalne jednostki organizacyjne | |
Inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa |
Źródło I
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizjiArt. 33.1. Rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, z wyjątkiem programów publicznej radiofonii i telewizji, wymaga uzyskania koncesji (...).
Art. 36.2. Koncesji nie udziela się, jeżeli rozpowszechnianie programów przez wnioskodawcę mogłoby spowodować:
1) zagrożenie interesów kultury narodowej, dobrych obyczajów i wychowania, bezpieczeństwa i obronności państwa oraz zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji niejawnych;
2) osiągnięcie przez wnioskodawcę pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym terenie.
Źródło II
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako konstytucyjny organ ochrony wolności słowa i prawa do informacji w radiofonii i telewizjiKRRiT swoje konstytucyjne zadania wykonuje dzięki przyznaniu jej wielu uprawnień kontrolnych. Kontrola taka przyjmuje dwojaką postać: uprzednią lub następczą. Jeśli idzie o tę pierwszą, to do czynienia z nią mamy tylko w jednym przypadku – postępowania o wydanie koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej. Inny rodzaj kontroli uprzedniej, a w szczególności skierowanej przeciwko konkretnej audycji, byłby formą cenzury prewencyjnej, a ta (...) jest zakazana w stosunku do wszystkich środków społecznego przekazu.
Źródło III
Leksykon politologiiCenzura to kontrola wypowiedzi (także artystycznych) pod kątem ich zgodności z polityką władz państwowych i promowanymi przez nie wartościami (...). Wyróżniamy cenzurę prewencyjną, stosowaną przed upowszechnieniem wypowiedzi, oraz represyjną, stanowiącą formę kontroli wypowiedzi, które są już w obiegu publicznym. Cenzura prewencyjna jest charakterystyczną instytucją reżimu niedemokratycznego i stanowi wyraz ograniczenia swobody przekonań, poglądów oraz wolności słowa. W reżimach totalitarnych i autorytarnych polega ona na szczegółowym badaniu przez specjalne organy wszelkich wypowiedzi, tekstów, komunikatów pod kątem tego, czy nie zawierają treści, które mogłyby być uznane za wyraz protestu przeciwko systemowi politycznemu lub sprawującym władzę (...). W państwach demokratycznych obowiązuje zakaz ustanawiania cenzury. Niektóre ustawodawstwa dopuszczają jednakże wstępną kontrolę wypowiedzi pod kątem ochrony obyczajności lub interesu nieletnich.