Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RY43KnaMGa5Zv1
Ćwiczenie 1
Tekst alternatywny w opracowaniu.

Zależność wartości siły tarcia T od wartości siły nacisku N przedstawia wykres:
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RaSLGILzgmLEJ1
Ćwiczenie 2
Książkę o masie m=0,2kg przesunięto ruchem jednostajnym, używając siły F=0,196kg. Oblicz współczynnik tarcia poślizgowego. Odpowiedź: f = 1. 0,3, 2. 0,1, 3. 0,2
1
Ćwiczenie 3

Na wykresie zależności wartości siły tarcia od wartości siły nacisku kąt nachylenia prostej względem osi odciętych wynosi 30 ° . Jednostki i skala na obu osiach są jednakowe. Oblicz współczynnik tarcia poślizgowego.

R1NjxJJUn4lsE
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R1bX7zUVJbiva
wybierz odpowiedź: f = [podaj wynik]
a. 0,33
b. 0,30
c. 0,58
d. 0,50
Ćwiczenie 4
REDC6GHiBOMMd1
Tata ciągnął sanki, na których siedziało dwoje dzieci. Ciągnąc sanki, szedł ze stałą prędkością. Oznacza to, że sytuacja ta jest opisana ...

Możliwe odpowiedzi:
pierwsza odpowiedź: tylko I zasadą dynamiki,
druga odpowiedź: tylko II zasadą dynamiki,
trzecia odpowiedź: tylko III zasadą dynamiki,
czwarta odpowiedź: I i II zasadą dynamiki,
piąta odpowiedź: I i III zasadą dynamiki.
R1DIgrevomkpP2
Ćwiczenie 5
Tata ciągnął sanki ze stałą prędkością z dwójką dzieci. W pewnej chwili poczuł, że znacznie lżej mu się idzie, bo musi ciągnąć sanki z mniejszą siłą niż do tej pory.
Co mogło być przyczyną? Możliwe odpowiedzi: 1. wszedł na śnieg o większym współczynniku tarcia, 2. zgubił jedno dziecko, 3. wszedł na zlodowaciały fragment ścieżki, 4. ktoś się dosiadł do sanek, 5. ktoś zaczął popychać sanki (np. mama)
R1W6V1gCbN5kU2
Ćwiczenie 6
Tata, który ciągnął sanki z dwójką dzieci, nagle poczuł, że musi działać mniejszą siłą, by utrzymać ruch jednostajny. Taka sytuacja mogła być wynikiem którejkolwiek z przyczyn wymienionych niżej, oznaczonych cyframi arabskimi. Jednocześnie przyczyny tej zmiany zostały wyrażone w języku fizyki i oznaczone dużymi literami. Spróbuj te dwie kategorie połączyć w pary. 1. wypadnięcie z sanek jednego dziecka Możliwe odpowiedzi: 1. C. dodatkowa siła o kierunku i zwrocie zgodnym z kierunkiem i zwrotem siły taty, 2. A. zmniejszenie wartości siły nacisku, 3. B. zmniejszenie wartości współczynnika tarcia 3. pomoc mamy popychającej sanki Możliwe odpowiedzi: 1. C. dodatkowa siła o kierunku i zwrocie zgodnym z kierunkiem i zwrotem siły taty, 2. A. zmniejszenie wartości siły nacisku, 3. B. zmniejszenie wartości współczynnika tarcia 2. zlodowaciały fragment ścieżki Możliwe odpowiedzi: 1. C. dodatkowa siła o kierunku i zwrocie zgodnym z kierunkiem i zwrotem siły taty, 2. A. zmniejszenie wartości siły nacisku, 3. B. zmniejszenie wartości współczynnika tarcia
R1LkQSItJDoBc2
Ćwiczenie 7
Próbujesz przesunąć ciężar po poziomym podłożu i nie możesz tego zrobić, bo „nie masz siły”. Czy w świetle praw fizyki możesz tę sytuację opisać zależnością T > F, gdzie F – wartość siły Twoich mięśni, T – wartość siły tarcia? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, bo dysponuję zbyt małą siłą, aby zrównoważyć większą., 2. Nie, bo oznaczałoby to istnienie niezrównoważonej siły zgodnej ze zwrotem siły tarcia. Ciało poruszałby się pod jej działaniem z przyspieszeniem.
3
Ćwiczenie 8

Wykres przedstawia zależność wartości siły tarcia od siły nacisku, uzyskaną w wyniku pomiaru przez grupę uczniów. Obie wielkości wyrażone są w niutonach. Wskaż najbardziej trafny komentarz do tego wykresu.

RY2zKdZPCKUs43
Tekst alternatywny w opracowaniu.

Wykres przedstawia zależność wartości siły tarcia od siły nacisku, uzyskaną w wyniku pomiaru przez grupę uczniów. Obie wielkości wyrażone są w niutonach. Wskaż najbardziej trafny komentarz do tego wykresu. Na wykresie jest oś pionowa T i oś pozioma N jest to zależność wartości siły tarcia od wartości siły nacisku. Wykres przedstawia niebieską linię w punktach na osi poziomej N od 1 do 4 i na osi pionowej T od 0,1 do 0,4, linia zmienia kierunek i jej wartości wynoszą na osi poziomej N od 4 do 8 i na osi pionowej T od 0,4 do 0,6.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.