Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1bI0SgXdofMn1
Ćwiczenie 1
Dwa samochody poruszają się w tę samą stronę z prędkościami o wartościach v1 v2 . Uzupełnij wyrażenie tak, by poprawnie opisywało wartość prędkości v12 samochodu 1. w układzie odniesienia samochodu 2.

v12= [podaj wynik]

Możliwe odpowiedzi:
pierwszy. v1-v2
drugi. |v1-v2|
trzeci. v2-v1
czwarty. v1+v2
R5PIU5D5nHlKc1
Ćwiczenie 2
Samochód o prędkości v1 wyprzedza samochód jadący z prędkością o wartości v2. Co obserwuje kierowca w samochodzie 1. patrząc na samochód 2.?

Kierowca 1. widzi, że samochód 2. przesuwa się do [podaj uzupełnienie] ze [podaj uzupełnienie] prędkością.

Możliwe uzupełnienia:
1. zmienną
2. stałą
3. przodu
4. tyłu
R1bO4lL7S28oZ1
Ćwiczenie 3
Dwa samochody poruszają się ze stałymi prędkościami v1v2 i zbliżają się do siebie. W jakim przypadku zderzenie tych samochodów będzie najgroźniejsze?

Możliwe odpowiedzi:
1. gdy zwroty prędkości v1v2 są skierowane przeciwnie
2. gdy zwroty prędkości v1v2 są skierowane w tę samą stronę
3. gdy v1 jest prostopadłe do v2
4. gdy v1 jest nie jest ani prostopadłe ani równoległe do v2
RDpupcbSMCpLv2
Ćwiczenie 4
W pociągu jadącym z prędkością u1, z jednego przedziału do drugiego przechodzi pasażer poruszający się ze stałą prędkością v1 skierowaną zgodnie z prędkością pociągu.
Po sąsiednim torze jedzie pociąg z prędkością u2, zwróconą przeciwnie do u1.
Wstaw odpowiednie znaki do wyrażenia, by poprawnie opisywało ono wartość prędkości v idącego pasażera, w układzie odniesienia związanym z maszynistą drugiego pociągu.
Wstaw odpowiednie znaki do wyrażenia. Znaków możesz użyć wielokrotnie:

v= [podaj uzupełnienie] v1 [podaj uzupełnienie] u1 [podaj uzupełnienie] u2

Dostępne znaki do wyboru:
a. -
b. +
R17tC7TBgdd67
Ćwiczenie 4
W pociągu jadącym z prędkością u 1 , z jednego przedziału do drugiego przechodzi pasażer poruszający się ze stałą prędkością v 1 skierowaną zgodnie z prędkością pociągu.
Po sąsiednim torze jedzie pociąg z prędkością u 2 , zwróconą przeciwnie do u 1 .
Wybierz wyrażenie, które poprawnie opisuje wartość prędkości v idącego pasażera, w układzie odniesienia związanym z maszynistą drugiego pociągu. Możliwe odpowiedzi: 1. v=v1+u1+u2, 2. v=v1-u1+u2, 3. v=v1-u1-u2
2
Ćwiczenie 5
R1Wx1milzIr8n
Prędkość nurtu rzeki wynosi u. Wioślarz nadaje łódce stałą prędkość względem wody. Pod jakim kątem α do brzegu wioślarz powinien kierować łódź, aby jej ruch wypadkowo odbywał się dokładnie w poprzek rzeki? Wskaż właściwe rozwiązanie tego problemu.

Możliwe odpowiedzi:
pierwsza. cosα=uv druga. sinα=uv trzecia. sinα=vu czwarta. pod kątem prostym
Rozwiązanie zadania wymaga znajomości funkcji trygonometrycznych.
2
Ćwiczenie 6

Statek płynie rzeką pod prąd z prędkością względem wody o wartości 10 m/s. W pewnym momencie ze statku odczepiło się koło ratunkowe. Kapitan statku zauważył jego brak dopiero po jednej minucie. W tym momencie statek zawrócił i poruszając się z tą samą prędkością względem rzeki, dopłynął do koła ratunkowego po przebyciu względem brzegu drogi 720 m. Oblicz wartość prędkości nurtu rzeki.
Zapisz swoje rozumowanie w poniższym polu a następnie porównaj ze wzorcową odpowiedzią.

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 7

Przy bezwietrznej pogodzie krople deszczu spadają pionowo z prędkością o wartości u. Pasażer pociągu jadącego ze stałą prędkością o wartości v widzi jednak, że kierunek lotu kropel jest odchylony od pionu o kąt α = 30 ° .

R96yzVXYaZIsW
Uzupełnij wyrażenie opisujące relację pomiędzy wartościami uv.

vu= [podaj uzupełnienie]

Dostępne opcje do wyboru:
pierwsza. 33
druga. 3
trzecia. 12
czwarta. 32
3
Ćwiczenie 8

Grupa specjalistów planuje lot rakiety z Ziemi na Marsa. Zaczynają od zaplanowania właściwego momentu startu rakiety - wymaga to precyzyjnego opisu ruchu obu planet wokół Słońca. Wskaż układ odniesienia, w którym najwygodniej będzie dokonać takiego opisu. Uzasadnij pokrótce swój wybór. Zapisz swoje argumenty w przygotowanym polu i porównaj z odpowiedzią wzorcową.