Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Art. 14.

  1. Uczelnia jest uczelnią akademicką, jeżeli prowadzi działalność naukową i posiada kategorię naukową A+, A albo B+ w co najmniej 1 dyscyplinie naukowej albo artystycznej.

  2. Uczelnia akademicka prowadzi studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie.

  3. Uczelnia akademicka może prowadzić kształcenie doktorantów.

  4. Uczelnia prowadząca kształcenie specjalistyczne, która stała się uczelnią akademicką, prowadzi je na dotychczasowych zasadach, z tym że nie prowadzi przyjęć na to kształcenie.

uw Źródło: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 8.04.2020 r.].
R1cDQVulYV7K2
Wymień, jakie niezbędne warunki musi spełnić jednostka, by być uczelnią akademicką. (Uzupełnij).
RnN7Xh0Zak2Np
Zaznacz odpowiedzi najbliższe swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. prowadzenie działalności naukowej, 2. posiadanie kategorii A+, A, B+ w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej lub artystycznej, 3. prowadzenie studiów doktoranckich, 4. prowadzenie kształcenia specjalistycznego, 5. prowadzenie studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, 6. prowadzenie tylko studiów magisterskich
RS5OIYXfynjut1
Ćwiczenie 2
Wskaż, które z poniższych są szkołami wyróżnianymi wśród uczelni. Możliwe odpowiedzi: 1. uniwersytety, 2. akademiki, 3. politechniki, 4. szkoły policealne
R11uo2hfRK1Wx
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z poniższych są szkołami wyróżnianymi wśród uczelni. Możliwe odpowiedzi: 1. uniwersytety, 2. akademiki, 3. politechniki, 4. szkoły policealne
R6Duxs4CKyjsj2
Ćwiczenie 3
Uszereguj w odpowiedniej kolejności kroki, które należy zrobić, aby zostać przyjętym na studia. Elementy do uszeregowania: 1. Uzupełnienie elektronicznego formularza danymi, 2. Dołączenie zdjęcia, 3. Decyzja o przyjęciu, 4. Uiszczenie opłaty rekrutacyjnej, 5. Rejestracja elektroniczna, 6. Złożenie dokumentów w wersji papierowej, 7. Uzupełnienie brakujących informacji w systemie rekrutacyjnym, 8. Decyzja o kierunku studiów, 9. Uszeregowanie w odpowiedniej kolejności kierunku studiów (przy aplikacji na wiele kierunków)
RThn5DqjGilAQ2
Ćwiczenie 4
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Podstawowym dokumentem, który upoważnia do ubiegania się o przyjęcie na studia, jest świadectwo maturalne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do uczelni wyższych w Polsce zalicza się tylko uniwersytety i politechniki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kierunki na poszczególnych uczelniach oceniane są przez Polską Komisję Uwierzytelniającą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wyższe szkoły zawodowe mają za zadanie kształcić praktycznie, uwzględniając potrzeby środowiska lokalnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenie.

R1EHrzLAcEPmR
Mapa Polski. Liczba studentów w szkołach wyższych w 2015 r. w podziale na województwa: dolnośląskie 132 236kujawsko-pomorskie 61 801lubelskie 77 562lubuskie 15 134łódzkie 89 063małopolskie 175 596Mazowieckie 280 732opolskie 22 946podkarpackie 54 086podlaskie 36 249pomorskie 93 391śląskie 118 936świętokrzyskie 30 109warmińsko-mazurskie 31 952wielkopolskie 140 135zachodniopomorskie 45 205
Oprac. na podst.: Szkolnictwo wyższe. Studenci w szkołach wyższych. Rok 2015, swaid.stat.gov.pl [online, dostęp 11.03.2020 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., dostępny w internecie: http://swaid.stat.gov.pl [dostęp 11.03.2020 r.], licencja: CC BY-SA 3.0.
RZumjX4uukC0m
Na podstawie danych z mapy wymień cztery województwa, w których w roku 2015 znajdowały się największe ośrodki akademickie w Polsce. (Uzupełnij).
R57XK7tkq2ofM
Zaznacz odpowiedzi najbliższe swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. mazowieckie, 2. wielkopolskie, 3. dolnośląskie, 4. małopolskie, 5. lubuskie, 6. podkarpackie, 7. śląskie, 8. świętokrzyskie
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenie.

1
Monika Sewastianowicz NIK: Jakość kształcenia na uczelniach pod znakiem zapytania

Negatywna selekcja kandydatów

Pojęcie „jakość kształcenia” nie zostało zdefiniowane w żadnym akcie prawnym – zauważa NIK. Co więcej – jak punktuje Izba – instytucja odpowiedzialna za wydawanie ocen jakości kształcenia na kierunkach studiów (Polska Komisja Akredytacyjna) nie prowadzi spójnych i kompleksowych badań dotyczących jakości kształcenia. Przez to resort nauki ma za mało danych, by przeanalizować sytuację i podjąć działania w celu poprawy sytuacji.

Jak podkreśla NIK, jest to istotne zwłaszcza w czasach, gdy polskie uczelnie dotyka obecnie niż demograficzny (w roku akademickim 2016/2017 studiowało o jedną trzecią mniej osób niż dekadę wcześniej). Niż skłaniał uczelnie do zaniechania systemowego odsiewu mniej rokujących kandydatów na studia. Na I rok studiów przyjmowano kandydatów na podstawie wyników egzaminów maturalnych, ale bez stosowania minimalnych progów ocen maturalnych.

Funkcjonuje wiele kierunków, które boją się utraty dofinansowania związanego z liczbą studentów i przyjmują aż do wyczerpania limitu miejsc, co nie sprzyja konkurencyjności i powoduje obniżenie ogólnego poziomu nauczania, bo konieczne jest dostosowawcze równanie w dół.

nik Źródło: Monika Sewastianowicz, NIK: Jakość kształcenia na uczelniach pod znakiem zapytania, dostępny w internecie: prawo.pl [dostęp 24.02.2020 r.].
R1aivooqWmarq
Podaj, jakie problemy dostrzega NIK odnośnie do funkcjonowania wyższych uczelni. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższą tabelą i wykonaj polecenia.

1
Perspektywy Ranking Uczelni Akademickich 2019

Pozycja 2019

Nazwa uczelni

2018

2017

2016

WSK

1

Uniwersytet Warszawski

1

1

1

100

2

Uniwersytet Jagielloński

1

1

2

99,2

3

Politechnika Warszawska

3

3

4

80,1

4

Akademia Górniczo‑Hutnicza

5

6

6

78,4

5

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

4

4

3

77,2

6

Politechnika Wrocławska

6

4

5

73,2

7

Politechnika Gdańska

9

10

15

64,2

8 ex aequo

Uniwersytet Wrocławski

8

7

7

61,8

8 ex aequo

Gdański Uniwersytet Medyczny

7

8

9

61,7

8 ex aequo

Politechnika Łódzka

12

14

14

61,5

11

Politechnika Śląska

9

13

19

59,6

12

Uniwersytet Medyczny w Poznaniu

21

19

12

58,7

13 ex aequo

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

17

25

22

57,5

13 ex aequo

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu

12

15

18

57,3

15 ex aequo

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

12

12

11

56,9

15 ex aequo

Uniwersytet Mikołaja Kopernika

11

9

10

56,5

15 ex aequo

Warszawski Uniwersytet Medyczny

12

10

8

56,4

18 ex aequo

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

12

15

23

55,9

18 ex aequo

Pomorski Uniwersytet Medyczny

26

30

32

55,7

20 ex aequo

Politechnika Poznańska

17

20

17

55,3

20 ex aequo

Uniwersytet Łódzki

20

15

16

55,0

22

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

34

32

29

54,8

23 ex aequo

Uniwersytet Medyczny w Lublinie

21

24

24

53,8

23 ex aequo

Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

29

22

25

53,7

25 ex aequo

Uniwersytet Śląski

21

18

13

52,7

25 ex aequo

Uniwersytet Medyczny w Łodzi

19

20

20

52,5

27

Uniwersytet Gdański

24

22

21

51,9

28 ex aequo

Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

27

26

28

50,7

28 ex aequo

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

29

29

27

50,6

30

Śląski Uniwersytet Medyczny

24

30

30

50,2

31 ex aequo

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny

40

41

39

49,2

31 ex aequo

Uniwersytet Warmińsko‑Mazurski

27

32

35

48,9

33 ex aequo

Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej

29

27

26

47,5

33 ex aequo

Politechnika Lubelska

34

35

33

47,2

33 ex aequo

Politechnika Krakowska

38

43

41

47,0

36 ex aequo

SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą w Warszawie

32

39

42

46,1

36 ex aequo

Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

44

39

38

45,9

36 ex aequo

Politechnika Częstochowska

36

42

43

45,8

39 ex aequo

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

32

27

31

45,3

39 ex aequo

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

38

35

40

45,3

39 ex aequo

Uniwersytet w Białymstoku

46

45

37

45,3

42 ex aequo

Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

51‑60

49

47

44,3

42 ex aequo

Uniwersytet Zielonogórski

50

51‑60

51‑60

44,2

44

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

40

35

34

43,0

45

Wojskowa Akademia Techniczna

36

34

36

42,0

46

Politechnika Białostocka

42

51‑60

51‑60

41,3

47

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

50

51‑60

47

40,3

48 ex aequo

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

51‑60

51‑60

46

39,5

48 ex aequo

Politechnika Opolska

48

46

49

39,1

48 ex aequo

Uniwersytet Technologiczno‑Przyrodniczy w Bydgoszczy

51‑60

51‑60

51‑60

39,1

48 ex aequo

Uniwersytet Szczeciński

51‑60

48

51‑60

39,0

48 ex aequo

Uniwersytet Opolski

51‑60

51‑60

51‑60

39,0

tabela Źródło: Perspektywy, Ranking Uczelni Akademickich 2019, dostępny w internecie: ranking.perspektywy.pl [dostęp 24.02.2020 r.].
Rrbaqmwu6NHyS
1. Podaj, w którym województwie jest najwięcej uczelni w TOP 50 polskich szkół wyższych. (Uzupełnij) 2. Podaj, która uczelnia z grona 10 najlepszych najbardziej poprawiła w ciągu 4 lat (2016–2019) swoją pozycję. (Uzupełnij) 3. Wyjaśnij, dlaczego niektóre uniwersytety mają w nazwie „medyczny” czy „ekonomiczny”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Jakie studia wybrać w 2020 roku?

Studia to kwalifikacje, a kwalifikacje oznaczają możliwość znalezienia pracy w konkretnej branży. Dlatego warto uważnie wybierać nie tylko uczelnie, ale też określone typy studiów. Poniżej pokrótce przyjrzymy się temu, jakie możliwości na rynku pracy dają nam konkretne studia.

Zazwyczaj dzieli się studia na humanistyczne oraz ścisłe i jest w tym sporo racji. Czasami jednak trudno przyporządkować kierunek pod jedną z tych dwóch kategorii, ponieważ wiele wykładanych na uczelniach przedmiotów łączy w sobie cechy obu tych działów. Przykłady? Graficy komputerowi muszą być tak samo uzdolnieni informatycznie, jak artystycznie. Architekci łączą technikę budowlaną z wyobraźnią i kreatywnością. A studia morskie mogą równie dobrze oznaczać ratowanie zagrożonych gatunków, jak budowę statków. Jak więc wybrać studia, które przyniosą nam i satysfakcję, i pracę?

Ważne jest, by zachować równowagę między tym, co podpowiada nam serce, a tym, jakie są wymagania i oczekiwania rynku. Wiele osób decyduje się na studiowanie kierunku, który daje prawie stuprocentową pewność znalezienia pracy. To może być na przykład informatyka, logistyka albo finanse. Ta droga sprawdza się dla niektórych, ale często kończy się zmianą kierunku w trakcie nauki – należy pamiętać, że jest to pięć lat czasami bardzo intensywnego i czasochłonnego studiowania. Jeśli temat studiów nas nie interesuje i jest dla nas niezrozumiały, może się okazać, że upór i oczekiwania rynku to za mało.

Czy należy więc kierować się sercem? Tak, jeśli zależy nam na zdobyciu wyższego wykształcenia. Jednak jeśli postawimy na kierunek, który nie jest specjalnie poszukiwany na rynku pracy, musimy zdawać sobie sprawę, że znalezienie pracy w zawodzie będzie wymagało od nas więcej starań i wysiłku. Dotyczy to głównie studiów humanistycznych, np. socjologii czy psychologii (zbyt wielu absolwentów jest obecnie na rynku). Tutaj rozwiązaniem mogą być dodatkowe kursy i szkolenia, a także studia podyplomowe. Trudności zawodowe dotyczą także kierunków artystycznych, w których zaistniejemy nie tylko talentem, ale przede wszystkim przebojowością i aktywnością zawodową.

Warto również postarać się o jak najlepsze wyniki maturalne, które pozwolą dostać się na najbardziej renomowane uczelnie. Ich sława jest o tyle istotna, że są również lepiej finansowane od mniejszych uczelni i mogą pozwolić sobie na prowadzenie zajęć przez ekspertów, nowoczesny sprzęt czy wysyłanie studentów na praktyki za granicę. To wszystko procentuje w przyszłości.

Podsumowując, wybierając studia, należy zwracać uwagę na to, co nas interesuje, na zapotrzebowanie i prognozy rynku pracy oraz na ofertę wybranej przez nas uczelni. Te trzy elementy, połączone w odpowiedni sposób, zapewnią nam zawodowy sukces w przyszłości.

jakie Źródło: Jakie studia wybrać w 2020 roku?, dostępny w internecie: otouczelnie.pl [dostęp 24.02.2020 r.].
R10AtTjrRqRUQ
Wyjaśnij, dlaczego autor tekstu nie każe kierować się tylko rozumem przy wyborze studiów. (Uzupełnij).