Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Na podstawie wiedzy z poprzednich lekcji zaznacz, w których zaborach w XIX w. istniał obowiązek szkolny. Uzasadnij, że mapa analfabetyzmu w II RP może być wykorzystana jako argument za wprowadzeniem i egzekwowaniem powszechnego obowiązku szkolnego.

R1OelX8aI0KV4
Analfabeci w wieku 10 lat i więcej jako procent ludności w poszczególnych województwach. Dane według spisu powszechnego z 1931 r.
Źródło: Contentplus.pl na podstawie dzieje.pl oraz "Historii Polski w liczbach", licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TXWLrCtrioW
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Rok: 1921 r.
    • ogółem w Polsce: 33.1%; Podpis osi wartości: %
    • w miastach: 18.7%; Podpis osi wartości: %
    • we wsiach: 38.1%; Podpis osi wartości: %
  • 2. zestaw danych:
    • Rok: 1931 r.
    • ogółem w Polsce: 23.1%; Podpis osi wartości: %
    • w miastach: 12.2%; Podpis osi wartości: %
    • we wsiach: 27.6%; Podpis osi wartości: %
Źródło: ContentPlus na podstawie danych dostępnych online: dzieje.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RVNS7kt6kztKx
W których zaborach w XIX wieku istniał obowiązek szkolny? Możliwe odpowiedzi: 1. zabór pruski, 2. zabór austriacki, 3. zabór rosyjski
RGSQRP6PiJVTc
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa szkoły powszechne miały za zadanie organizację wychowania i kształcenia ogółu na świadomych swych obowiązków i twórczych obywateli Rzeczpospolitej, a obywatelom tym zapewnić jak najszybsze wyrobienie religijne, moralne, umysłowe i fizyczne oraz jak najlepsze przygotowanie do życia, zdolnym zaś i dzielniejszym jednostkom ze wszelkich środowisk umożliwić osiągnięcie najwyższych szczebli naukowego i zawodowego wykształcenia.

RLxpzZ0xLm0Fj
Oznacza to, że reforma oświaty kładła nacisk na Możliwe odpowiedzi: 1. Wychowanie państwowe, 2. Wychowanie narodowe
111
Ćwiczenie 3

Na podstawie poniższych danych wykonaj polecenie.

Tabela 1. Ludność w wieku 10 lat i więcej oraz w niewiadomym według umiejętności czytania i pisania oraz według wyznania i płci w latach 1921 i 1931 (w %).

Wyszczególnienie

1931

1921

Osoby, które:

Umiejętność czytania i pisania niewiadoma

Osoby, które nie umiały czytać

Umiejętność czytania niewiadoma

Umiały czytać i pisać

Umiały tylko czytać

Nie umiały czytać ani pisać

Ogółem:

72,4

4,2

23,1

0,3

33,1

4,5

W tym wyznanie:

rzymskokatolickie

76,8

5,8

17,2

0,2

24,7

3,9

greckokatolickie

59,9

0,7

38,5

0,9

48,8

10,0

prawosławne

46,3

1,1

52,5

0,2

72,0

1,4

ewangelickie

86,8

3,1

9,9

0,2

12,5

4,4

mojżeszowe

82,8

1,4

15,4

0,3

28,3

4,7

Mężczyźni:

79,9

2,1

17,8

0,2

30,0

3,8

W tym wyznanie:

rzymskokatolickie

82,8

2,6

14,4

0,2

23,1

3,2

greckokatolickie

68,2

0,5

30,5

0,7

44,2

8,5

prawosławne

65,8

0,9

33,1

0,1

59,1

1,1

ewangelickie

89,5

1,9

8,4

0,1

12,0

3,7

mojżeszowe

86,8

1,4

11,6

0,3

25,2

4,0

Kobiety:

65,6

6,1

27,9

0,4

35,7

5,7

W tym wyznanie:

rzymskokatolickie

71,3

8,6

19,8

0,3

26,3

4,5

greckokatolickie

52,2

0,8

45,9

1,1

53,1

11,3

prawosławne

28,3

1,2

70,2

0,2

84,3

1,8

ewangelickie

84,4

4,2

11,3

0,2

13,0

5,0

mojżeszowe

79,3

1,5

18,8

0,4

31,0

5,3

Tabela 2. Ludność w wieku 15 lat i więcej według wykształcenia oraz płci i dzielnic w 1921 r.

Wyszczególnienie

Osoby z wykształceniem:

Osoby, które nie umiały czytać, a także, których umiejętność czytania była niewiadoma

wyższym

średnim

początkowym

domowym

niewiadomym

w %

Ogółem:

0,7

4,3

37,7

12,7

7,0

37,7

centrala

0,7

5,4

25,7

21,3

9,3

37,7

wschodnia

0,2

2,0

10,6

16,6

7,2

63,3

południowa

0,9

3,3

50,9

3,5

2,8

38,6

zachodnia

0,6

4,9

74,9

0,8

9,7

9,1

Mężczyźni:

1,2

4,8

41,1

13,2

7,0

32,7

centrala

1,2

5,7

29,6

21,0

9,1

33,5

wschodnia

0,4

2,3

16,2

20,5

9,3

51,3

południowa

1,7

3,8

52,8

3,7

2,9

35,1

zachodnia

1,2

5,6

75,3

0,8

9,4

7,7

Kobiety:

0,2

3,8

34,6

12,3

6,9

42,1

centrala

0,3

5,1

22,4

21,5

9,5

41,2

wschodnia

0,1

1,8

5,6

13,1

5,3

74,1

południowa

0,2

2,8

49,4

3,3

2,7

41,7

zachodnia

0,2

4,2

74,5

0,8

9,9

10,3

tabelki Źródło: Piotr Stańczyk, Wykształcenie ludności II Rzeczypospolitej w świetle badań GUS, „Społeczeństwo i Ekonomia” 2016, nr 1 (5).

RP8f8KlKMkquu
Zdobądź informacje, która grupa była lepiej wykształcona – kobiety czy mężczyźni? Uzasadnij swoją odpowiedź podając co najmniej dwa argumenty. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie tabel z ćwiczenia 3 oraz poniższej mapy oceń wykształcenie poszczególnych grup ludności według wyznania religijnego.

RU0dYHdY3LIf5
Wyznania w II Rzeczypospolitej.
Źródło: Contentplus.pl na podstawie Atlas II Rzeczpospolita 1918–1939 [2018] – seria TYFLOGRAFIA POLSKA NR 6 / 8., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dspexAwUwhB
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Porównaj zdjęcia i odpowiedz na pytania.

R1cgFkJRVAAzL
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R1UfOUanGZtUE
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R1Vfh8T556FRR
Z jakimi trudnościami spotykały się dzieci wiejskie podczas edukacji?
21
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się zdjęciom klas. Wymień przedmioty, które były obowiązkowym wyposażeniem w szkole w okresie międzywojennym. Jakie zauważasz różnice i podobieństwa w porównaniu z obecnym wyposażeniem klas?

Rp4sjLc0tEeW3
Czym różniły się klasy w szkołach wiejskich od szkół w miastach?
311
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższy fragment wspomnień i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z poniższym fragmentem wspomnień i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Maria L. Ekiel-Jeżewska Nasi dziadkowie jako uczniowie i nauczyciele

W okresie międzywojennym ludzie rozumieli, że główna potrzeba państwa to likwidacja odziedziczonego po czasach carskich analfabetyzmu i kształcenie lekarzy, nauczycieli, inżynierów, budowniczych, ekonomistów oraz innych specjalistów potrzebnych do rozwoju gospodarczego kraju. Początki były trudne. Pamiętam opowiadania wieczorne, kiedy rodzice myśleli, że ich dzieci śpią. Mama cichym głosem, niemal z płaczem mówiła o wszawicy, o absencji... Dużo dzieci nie chodziło do szkoły zimą, bo nie miały ubrania albo za daleko było do szkoły…

uczniowie Źródło: Maria L. Ekiel-Jeżewska, Nasi dziadkowie jako uczniowie i nauczyciele, t. 21, „Rocznik Mińsko-Mazowiecki” 2013.
R1M7N4cCTAbn0
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Najistotniejsze problemy, z którymi borykali się uczniowie (uzupełnij) Po czym można rozpoznać, że relacje te zostały spisane po latach? Czy zostały sporządzone na użytek prywatny czy publiczny? (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 8
REH17vir5QZpt
Wskaż które z podanych stwierdzeń są prawdziwe: 1.Uczeń po 7 klasie szkoły powszechnej mógł zakończyć edukację. 2. Po ukończeniu 4 klas szkoły powszechnej uczeń mógł przejść do gimnazjum ogólnokształcącego. 3. Aby dostać się na studia uczeń musiał zdać tzw. dużą maturę. 4. Po gimnazjum ogólnokształcącym uczeń mógł wybrać wyłącznie liceum o takim samym profilu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz