Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

W trójkącie ABC poprowadzono odcinki KL, LMMK łączące odpowiednio środki K, L, M boków AC, BC, AB tego trójkąta. Połącz w pary wektory przeciwne.

RGYAKljXj8xlZ
W trójkącie ABC poprowadzono odcinki KL, LM i MK łączące odpowiednio środki K, L, M boków AC, BC, AB tego trójkąta. Połącz w pary wektory przeciwne. AM Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary BM Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary KC Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary CK Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary AC Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary BC Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary BL Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary MK Możliwe odpowiedzi: 1. CL, 2. LK, 3. Bez pary, 4. KL, 5. LB, 6. ML, 7. KA, 8. Bez pary
RPBmlzsK3O1Or
RgvRMoIy5XhSs
Mamy kwadrat ABCD, na którym zaznaczono przekątne. Zaznacz wektory przeciwne. Możliwe odpowiedzi: 1. ABCD, 2. ADBC, 3. ACBD
1
Ćwiczenie 2

Dany jest trapez ABCD zbudowany z pięciu przystających trójkątów ADE, EGF, FCB, GDE, CGF. Zaznacz, które z wektorów są przeciwne do wymienionego wektora.

R1K1qax6N9UKH
R195ZaVsVw5SJ
Łączenie par. Na rysunku powyżej dany jest trapez ABCD zbudowany z pięciu przystających trójkątów ADE, EGF, FCB, GDE, CGF. Zaznacz, które z wektorów są przeciwne do wymienionego wektora.. CG. Możliwe odpowiedzi: EG, GC, GE, FC. DC. Możliwe odpowiedzi: EG, GC, GE, FC. BA. Możliwe odpowiedzi: EG, GC, GE, FC. FG. Możliwe odpowiedzi: EG, GC, GE, FC
RCibv2Y7AAcSo
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 3

Na podstawie ilustracji połącz w pary wektory przeciwne.

R8blMx32pYmnc
RaHO6Kleu571O
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Rm7XfpxMe6hWo
Mamy kwadrat ABCD, na którego boku narysowano wektor AB. Jakie wektory narysowane na bokach tego kwadratu będą wektorami przeciwnymi do tego wektora? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. BA, 2. BC, 3. CB, 4. CD, 5. DC, 6. AD, 7. DA
2
Ćwiczenie 4

Jakie cechy mają niżej wymienione wektory? Siatka przedstawiona na rysunku zbudowana jest z sześciokątów foremnych.

RdHp3aM4mMrM3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QCEFdnb6tMO
Jakie cechy mają niżej wymienione wektory? Siatka przedstawiona na powyższym rysunku zbudowana jest z sześciokątów foremnych. Przeciągnij i upuść. DH i GB Możliwe odpowiedzi: 1. mają ten sam punkt przyłożenia, 2. mają ten sam kierunek, 3. są prostopadłe, 4. jeden z wektorów jest trzy razy dłuższy od drugiego, 5. mają ten sam punkt przyłożenia, 6. mają przeciwne zwroty, 7. mają ten sam kierunek, 8. mają ten sam kierunek, 9. mają przeciwne zwroty, 10. są równej długości, 11. jeden z wektorów jest dwa razy dłuższy od drugiego, 12. są równej długości, 13. mają ten sam zwrot, 14. są przeciwne LN i YO Możliwe odpowiedzi: 1. mają ten sam punkt przyłożenia, 2. mają ten sam kierunek, 3. są prostopadłe, 4. jeden z wektorów jest trzy razy dłuższy od drugiego, 5. mają ten sam punkt przyłożenia, 6. mają przeciwne zwroty, 7. mają ten sam kierunek, 8. mają ten sam kierunek, 9. mają przeciwne zwroty, 10. są równej długości, 11. jeden z wektorów jest dwa razy dłuższy od drugiego, 12. są równej długości, 13. mają ten sam zwrot, 14. są przeciwne YX i BD Możliwe odpowiedzi: 1. mają ten sam punkt przyłożenia, 2. mają ten sam kierunek, 3. są prostopadłe, 4. jeden z wektorów jest trzy razy dłuższy od drugiego, 5. mają ten sam punkt przyłożenia, 6. mają przeciwne zwroty, 7. mają ten sam kierunek, 8. mają ten sam kierunek, 9. mają przeciwne zwroty, 10. są równej długości, 11. jeden z wektorów jest dwa razy dłuższy od drugiego, 12. są równej długości, 13. mają ten sam zwrot, 14. są przeciwne KB i KW Możliwe odpowiedzi: 1. mają ten sam punkt przyłożenia, 2. mają ten sam kierunek, 3. są prostopadłe, 4. jeden z wektorów jest trzy razy dłuższy od drugiego, 5. mają ten sam punkt przyłożenia, 6. mają przeciwne zwroty, 7. mają ten sam kierunek, 8. mają ten sam kierunek, 9. mają przeciwne zwroty, 10. są równej długości, 11. jeden z wektorów jest dwa razy dłuższy od drugiego, 12. są równej długości, 13. mają ten sam zwrot, 14. są przeciwne MB i MN Możliwe odpowiedzi: 1. mają ten sam punkt przyłożenia, 2. mają ten sam kierunek, 3. są prostopadłe, 4. jeden z wektorów jest trzy razy dłuższy od drugiego, 5. mają ten sam punkt przyłożenia, 6. mają przeciwne zwroty, 7. mają ten sam kierunek, 8. mają ten sam kierunek, 9. mają przeciwne zwroty, 10. są równej długości, 11. jeden z wektorów jest dwa razy dłuższy od drugiego, 12. są równej długości, 13. mają ten sam zwrot, 14. są przeciwne
R1VDhzJhrTz7d
Niech ABCDEF będą kolejnymi wierzchołkami sześciokąta foremnego. Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wektor AB jest przeciwny do wektora FE, 2. Wektor AB jest przeciwny do wektora ED, 3. Wektora AB jest przeciwny do wektora DE, 4. Wektor AB jest przeciwny do wektora EF
R1NhKSbWlLKed2
Ćwiczenie 5
Dany jest sześciokąt foremny ABCDEF. Punkty K, L, M, N są środkami boków FE, DC, BC i AF (odpowiednio). Udowodnij, że wektory KLMN są przeciwne. Zauważmy, że łącząc punkty F i C otrzymujemy dwa przystające 1. równoległy, 2. połowie, 3. zwroty, 4. przeciwne, 5. trapezy równoramienne FCDE i FCBA. Odcinek KL jest linią średnią trapezu FCDE, zaś odcinek MN jest linią średnią trapezu ABCF. Wynika stąd, że każdy z odcinków KL i MN jest jest 1. równoległy, 2. połowie, 3. zwroty, 4. przeciwne, 5. trapezy do odcinka FC i jego długość każdego z odcinków KL i MN jest równa 1. równoległy, 2. połowie, 3. zwroty, 4. przeciwne, 5. trapezy długości odcinka FC. Oznacza to, że wektory KLMN mają ten sam kierunek i taką samą długość. Uporządkowanie końców i początków tych wektorów wskazuje na przeciwne 1. równoległy, 2. połowie, 3. zwroty, 4. przeciwne, 5. trapezy, zatem wektory są 1. równoległy, 2. połowie, 3. zwroty, 4. przeciwne, 5. trapezy
R9XJmgI9QoS3H2
Ćwiczenie 6
Dany jest sześciokąt foremny ABCDEF. Punkty K i L są odpowiednio środkami boków AF i AB tego czworokąta, zaś punkt M jest środkiem przekątnej EC. Uzasadnij, że wektory KL ME przeciwne. Uzupełnij brakujące słowa. Poprowadźmy przekątne FB i EC tego sześciokąta. Z własności sześciokąta foremnego wynika, że są one Tu uzupełnij i równej Tu uzupełnij,zatem odcinek ME ma długość równą Tu uzupełnij długości odcinka BF i jest do niego Tu uzupełnij. Odcinek KL łączy środki boków trójkąta ABF, zatem jest równoległy do BF i jego długość jest równa Tu uzupełnij długości BF. Z powyższego wynika, że wektory KLEM są Tu uzupełnij, zatem wektory KLME są Tu uzupełnij.
R1SqMNfwcmyqQ3
Ćwiczenie 7
Niech KL będą środkami odcinków odpowiednio ACBA trójkąta ABC, zaś przez O oznaczmy punkt przecięcia środkowych BKCL. MN to odpowiednio środki odcinków OCOB. Wykaż, że wektor KL jest przeciwny do wektora NM. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wyrazy.
R1NHZqKhE6l0Y3
Ćwiczenie 8
Dany jest równoległobok ABCD, w którym punkt E jest punktem przecięcia przekątnych. Wskaż zdania prawdziwe Możliwe odpowiedzi: 1. Wektory AECE są przeciwne i mają ten sam kierunek., 2. Wektory DE) i EB są równe, mają ten sam kierunek i tę samą długość., 3. Wektory DADB mają tę samą długość, ten sam zwrot i ten sam punkt zaczepienia., 4. Wektory ABDB mają ten sam zwrot i ten sam punkt zaczepienia.