Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rg6M5Ss9Hz9v51
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.

Etap postindustrialny rozpoczął się: Możliwe odpowiedzi: 1. w drugiej połowie XX w., 2. w pierwszej połowie XX w., 3. w pierwszej połowie XXI w., 4. w drugiej połowie XIX w.
R3gpRTdNS8OfR1
Ćwiczenie 2
Zaznacz rodzaj działalności gospodarczej, który nie odegrał znaczącej roli w etapie przedindustrialnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnictwo, 2. Rybołówstwo, 3. Zbieractwo, 4. Przemysł wydobywczy
R5bn1l3jwXocU1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary grupy krajów z ich charakterystyką w kontekście relacji człowiek-środowisko. kraje słabo rozwinięte, rolnicze i surowcowe Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji kraje średnio rozwinięte Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji kraje wysoko rozwinięte Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji
RXRrXF8baWSx72
Ćwiczenie 4
Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, przyporządkuj etapy rozwoju gospodarczego odpowiednim etapom rozwoju społecznego. wspólnota pierwotna Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł niewolnictwo i feudalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł kapitalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł
RntjQ6gTPNzpH2
Ćwiczenie 5
Pogrupuj podane cechy do odpowiednich etapów rozwoju społeczno-gospodarczego. etap przedindustrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia etap industrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia etap postindustrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia
R1GkmGEr31Zk92
Ćwiczenie 6
Połącz w pary przykłady działalności człowieka i ich skutki dla środowiska naturalnego. zbieractwo Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów myślistwo Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów udomowienie zwierząt Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów powiększanie obszarów rolniczych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów stosowanie nowych technologii w rolnictwie Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów wydobywanie węgla kamiennego Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów stosowanie systemów irygacyjnych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów rozwój ośrodków przemysłowych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów
21
Ćwiczenie 7

Sformułuj prawidłowość między poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego a rolą zasobów naturalnych oraz kwalifikacji i technologii w gospodarce.

R4JlahtZ5MGL0
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzasadnij, podając trzy argumenty, że w krajach wysoko rozwiniętych człowiek może przekraczać bariery przyrody.

R1CognlWBfn5M
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Korzystając z dostępnych źródeł, wyjaśnij, dlaczego karibu lubią zimą gromadzić się pod ropociągiem Trans‑Alaska. Wyjaśnij ponadto, dlaczego ekolodzy uznają to za wypaczenie natury.

R1QYBsnApb40f
Źródło: By Stan Shebs, CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=88711.
R1M4J4xpgIG89
(Uzupełnij).