Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RyE7el9qkqljx1
Ćwiczenie 1
Wskaż źródło, z którego czerpane są treści socjalizacyjne w ramach socjalizacji pierwotnej i wtórnej. Możliwe odpowiedzi: 1. kultura, 2. szkoła, 3. przedszkole, 4. uniwersytet, 5. rodzina, 6. krąg towarzyski, 7. prasa, radio, telewizja, 8. internet
1
Ćwiczenie 2
RkVcocdUQDFHK
Wskaż wśród wymienionych niżej podmiotów te, które zaliczamy do czynników socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Onet.pl, 2. Telewizja Polska Program 1, 3. Urząd Normalizacji Miar i Wag, 4. Rodzina państwa Kowalskich, zamieszkała w Kutnie przy placu Wolności 1/3, 5. Domy Towarowe Centrum sp. z o.o., 6. Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej
R13EIK5NQ3hFP21
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Grupy tworzone na portalach społecznościowych mają charakter grup rówieśniczych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Socjalizacja zawsze przebiega według schematu: starszy nauczyciel – młodszy wychowanek. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Socjalizacja w grupach rówieśniczych jest prowadzona tylko do 5. roku życia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Im starszy jest wychowanek, tym liczniejsze są podmioty wyposażające go w umiejętności i wiedzę niezbędną w dobrym funkcjonowaniu w różnych wymiarach społecznego życia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby niespokrewnione z dzieckiem mogą brać udział w socjalizacji dziecka na etapie socjalizacji pierwotnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prasę i blogi internetowe zaliczamy do tej samej grupy czynników socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
RtrOIUeFPMX0N2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Aby stać się pełnowartościowym, dojrzałym członkiem społeczeństwa, muszą się tego nauczyć. Nie chodzi przy tym tylko o naukę w sensie 1. socjalizacji, 2. szkolnym, 3. życiowym, 4. kodeksie prawnym, 5. resocjalizacji, 6. kulturze, zamierzonym i zorganizowanym, ale wszelkie wpływy, poprzez które społeczeństwo przekazuje i wpaja jednostce wzory i reguły życia zawarte w 1. socjalizacji, 2. szkolnym, 3. życiowym, 4. kodeksie prawnym, 5. resocjalizacji, 6. kulturze. To właśnie rozumiemy przez proces 1. socjalizacji, 2. szkolnym, 3. życiowym, 4. kodeksie prawnym, 5. resocjalizacji, 6. kulturze.
Źródło: Piotr Sztompka, Socjologia, Warszawa 2002, s. 391.
31
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj wykres i wykonaj ćwiczenie.

Riy7rpOtNgsGi
Wykres kolumnowy. Kto przede wszystkim powinien nauczyć dziecko wzorów dobrego zachowania (proszę wskazać najwyżej dwie instytucje)? Dane w %.. Lista elementów: 1. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: rodzice%: 992. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: szkoła%: 563. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: dziadkowie%: 104. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: Kościół%: 45. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: telewizja; prasa%: 16. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: koleżanki i koledzy%: 17. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: nikt%: 18. zestaw danych:grupa społeczna/instytucja: internet%: 0
Źródło: oprac. na podst. CBOS, Opinie Polaków o wychowaniu i roli szkół w procesie wychowawczym, Komunikat z badań, BS/121/2009, cbos.pl [online, dostęp: 10.07.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aq898oaPl9l
Rozstrzygnij, czy na podstawie opinii Polaków można powiedzieć, że poszczególne czynniki socjalizacji powinny mieć takie samo znaczenie w przekazywaniu norm postępowania składających się na tzw. dobre zachowanie. Swoją odpowiedź uzasadnij. Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem artykułu i wykonaj ćwiczenie.

1
Mateusz Albin Obowiązek szkolny można spełnić w domu. Coraz więcej rodziców decyduje się na edukację domową

Czym jest edukacja domowa? System znany w USA jako „homeschooling” najczęściej polega na przejęciu przez rodzica obowiązku kształcenia dziecka, oraz edukacji w miejscu zamieszkania. Zwolennicy tej metody powołują się na art. 48 Konstytucji RP, który pozwala na wychowanie dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. W Polsce nauczanie dziecka w domu jest możliwe od 1991 roku, zgodnie z ustawą o systemie oświaty, która pozwoliła na edukację dziecka poza instytucjonalną szkołą. Zgodnie z przepisami opiekunowie zgodnie z własnymi przekonaniami mogą wyznaczyć cele kształcenia. Aby jednak było to możliwe konieczna jest zgoda dyrektora placówki, do której zapisany jest uczeń, a on sam ma obowiązek zdawania egzaminów klasyfikacyjnych po każdym roku nauki. (…) Podobnie jak jego koledzy uczący się w szkolnych ławkach, dziecko edukowane w domu otrzymuje po klasyfikacji świadectwo ukończenia danej klasy. Oczywiście nie zamyka to mu drogi do uczestniczenia w zajęciach, które odbywają się w szkole. Jedyny stopień, który na jego świadectwie się nie pojawia to ocena z zachowania.

2 Źródło: Mateusz Albin, Obowiązek szkolny można spełnić w domu. Coraz więcej rodziców decyduje się na edukację domową, 18.02.2015 r., dostępny w internecie: serwisy.gazetaprawna.pl [dostęp 14.07.2020 r.].
R1e6qPoyki9E1
Oceń, przy założeniu, że kompetencje edukacyjne rodziców są porównywalne z kompetencjami nauczycieli, identyczność sposobu oddziaływania socjalizacyjnego w ramach nauki w szkole i w domu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z grafikami i wykonaj polecenie.

RP8SeWcZkO9lN
Wskaż, do czego nawiązują przedstawione grafiki. Wyjaśnij, dlaczego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.

1
Peter L. Berger, Thomas Luckmann Społeczne tworzenie rzeczywistości

Każda jednostka, rodząc się, wchodzi do obiektywnej struktury społecznej, w której napotyka innych, decydujących o jej socjalizacji. (…) Tak więc rodząc się, wchodzi ona nie tylko do obiektywnej struktury społecznej, ale także do obiektywnego społecznego świata. Znaczący inni, którzy pośredniczą w przekazaniu tego świata, podczas tej mediacji zmieniają go. Wybierają pewne aspekty stosownie do własnego umiejscowienia w strukturze społecznej, a także ze względu na własną jednostkową szczególność, wynikającą z biografii. Do jednostki dociera świat społeczny przefiltrowany przez ten podwójny wybór. Tak więc dziecko klasy niższej nie tylko przyswaja sobie spojrzenie na świat społeczny typowy dla tej klasy, ale także szczególny koloryt tego świata, przekazany mu przez rodziców (czy inne osoby, które decydowały o jego socjalizacji pierwotnej).

1 Źródło: Thomas Luckmann, Peter L. Berger, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, s. 204.
R1biU0KWOl4XR
Na podstawie tekstu uzasadnij twierdzenie, że uniwersalny charakter socjalizacji rozumianej jako proces uspołecznienia człowieka może być zindywidualizowany w przypadku różnych osobników. (Uzupełnij).