Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1L8PtXh5Judh1
Ćwiczenie 1
Alegoryczność sztuki (i filmu) Przy zamkniętych drzwiach przejawia się w tym, że: Możliwe odpowiedzi: 1. piekło jest przedstawione jako hotel, 2. piekło nie jest dosłowne, 3. piekło odnosi się do życia bohaterów, 4. piekło jest karą bohaterów po śmierci
RGMMpbEYu6LU61
Ćwiczenie 2
Etyczny i egzystencjalny charakter piekła przedstawionego w dramacie i filmie oznacza dla bohaterów: Możliwe odpowiedzi: 1. ponoszenie odpowiedzialności za własne czyny, 2. konsekwencje ich decyzji i wyborów dla innych, 3. wzajemne relacje między nimi, 4. wieczna kara, która ich dotyka
RWPA9sn0SBLU71
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj każdej z poniżej wymienionych postaci, konstytuujące je, przypisane im przez innych, cechy: Garcin Możliwe odpowiedzi: 1. próżność, 2. zazdrość, 3. słabość Stella Możliwe odpowiedzi: 1. próżność, 2. zazdrość, 3. słabość Inez Możliwe odpowiedzi: 1. próżność, 2. zazdrość, 3. słabość
Rrp4bMLUO7rx21
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj bohaterom wartości, które stracili wskutek swego postępowania w życiu: Garcin Możliwe odpowiedzi: 1. czystość, 2. godność, 3. miłość Stella Możliwe odpowiedzi: 1. czystość, 2. godność, 3. miłość Inez Możliwe odpowiedzi: 1. czystość, 2. godność, 3. miłość
R1Af4JlyGIusY21
Ćwiczenie 5
Określ, czego – miłości czy podziwu – oczekują od siebie, a nie mogą uzyskać, bohaterowie dramatu. Przyporządkuj do odpowiedniej grupy: podziw Możliwe odpowiedzi: 1. Stella od Garcina, 2. Inez od Estelle, 3. Garcin od Stelli i Inez, 4. Inez od Garcina, 5. Stella od Inez miłość Możliwe odpowiedzi: 1. Stella od Garcina, 2. Inez od Estelle, 3. Garcin od Stelli i Inez, 4. Inez od Garcina, 5. Stella od Inez
Rd8KCs9XxsYFH2
Ćwiczenie 6
Określ, z jakiego powodu cierpią bohaterowie, widząc życie swych bliskich i nie mając już wpływu na swój wizerunek: Możliwe odpowiedzi: 1. brak poczucia wartości, 2. brak miłości, 3. zazdrość, 4. wyrzuty sumienia z powodu swych czynów
31
Ćwiczenie 7

W finale sztuki Sartre’a Garcin stwierdza: Piekło to inni. Zinterpretuj te słowa.

R1LPKEGeG3wld
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Określ związek niżej cytowanych słów J.P. Sartre’a z wymową jego sztuki Przy drzwiach zamkniętych.

1
Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Człowiek, który osiąga świadomość siebie samego wprost przez cogito, odkrywa również wszystkich innych ludzi i odkrywa ich jako warunek swego istnienia. Dochodzi do zrozumienia, że może być tylko takim (w znaczeniu, w jakim się mówi, że ktoś jest dowcipny, zły czy zazdrosny), jakim go inni ludzie poznają i uznają. Aby mógł znaleźć jakąkolwiek prawdę o sobie, konieczne jest, by przeszedł przez pojęcie drugiego człowieka. Drugi człowiek jest nieodzowny tak dla mego istnienia, jak i dla mego poznania siebie samego.

3 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. A. Rudzińska. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszawa 1988, s. 443–444.
R1DV9ivv2cbMB
(Uzupełnij).