Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się zdjęciu, a następnie odpowiedz na pytanie.

R1UXFYQxkgAvm
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego.
R1E3tmC6oy9wW
(Uzupełnij).
RaK1kqFlBDjKX
Sprawdź, jakie czynniki wskazują na to, że obie osoby powinny popracować nad swoją inteligencją emocjonalną? Możliwe odpowiedzi: 1. dziewczyna jest zwrócona do rozmówcy plecami, 2. osoby rozmawiają ze sobą, 3. osoby są życzliwie do siebie nastawione, 4. jedna z osób odcina się od rozmowy – nie patrzy rozmówcy w oczy i nie słucha, 5. z twarzy i gestów chłopaka można odczytać, że rozumie zaistniałą sytuację, 6. osoby nawiązują kontakt wzrokowy

Tekst do ćwiczeń 2 i 3

Moja przyjaciółka, z którą się przyjaźniłam od wielu lat, bardzo się ostatnio zmieniła. Poznała chłopaka i inne osoby – oprócz niego – przestały się dla niej liczyć. Nie ma czasu, żeby się ze mną spotkać, choć kiedyś byłyśmy nierozłączne. Gdy próbuję się z nią umówić na kawę, mówi, że nie ma czasu, bo jest bardzo zapracowana. A ja i tak wiem, że to chodzi nie o pracę, a o faceta! Moja przyjaciółka jest zapatrzona w niego jak w obrazek, wierzy w każde jego słowo, chociaż ja złapałam go kilka razy na kłamstewkach. Mówi, że czuje się przy nim szczęśliwa i bezpieczna, a ja wiem, że niezłe z niego ziółko. On traktuje ją z wyższością, podważa wszystko, co ona mówi, aby się dowartościować. Stara się ją odseparować od rodziny i znajomych. Nie wiem, co jeszcze mogłabym zrobić w tej sytuacji, aby przywrócić naszą przyjaźń. Tyle dla mnie znaczy i nie chciałabym jej stracić... Jednak z drugiej strony czy powinnam się wtrącać?

R1NeWouiqOGv81
Ćwiczenie 2
Na podstawie powyższego tekstu zaznacz emocje narratorki wobec przyjaciółki, które można odczytać z jej wypowiedzi. Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. sympatia i troska, 2. złość, smutek i rozczarowanie, 3. radość, wdzięczność i zadowolenie, 4. entuzjazm i niepewność, 5. nienawiść
R1Tzz6JriXsBf1
Ćwiczenie 3
Na podstawie powyższego tekstu zaznacz emocje narratorki wobec chłopaka przyjaciółki, które można odczytać z jej wypowiedzi. Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. irytacja, wrogość, poczucie wyższości, 2. zadowolenie, sympatia, 3. niepewność i bezradność, 4. złość, podenerwowanie, agresja
RxrYfm0HgvWKb2
Ćwiczenie 4
Jednym ze sposobów na zwiększenie poziomu inteligencji emocjonalnej jest poszerzanie własnego słownika pojęć określających nastroje oraz stany emocjonalne. Przyporządkuj wymienione określenia do poszczególnych emocji. gniew Możliwe odpowiedzi: 1. ukontentowanie, ekstaza, błogostan, 2. szczęście, zadowolenie, uniesienie, 3. zachwyt, euforia, 4. poirytowanie, podrażnienie, pasja, biała gorączka, 5. lęk, niepokój, napięcie, obawa, 6. rozwścieczenie, zdenerwowanie, furia, 7. bezczynność, stabilizacja, 8. opanowanie, zimna krew, 9. przerażenie, trema, trwoga, 10. beztroska, harmonia, relaks, wyciszenie, 11. irytacja, wzburzenie, amok, szewska pasja, 12. wściekłość, podenerwowanie, złość, 13. zaniepokojenie, panika, histeria strach Możliwe odpowiedzi: 1. ukontentowanie, ekstaza, błogostan, 2. szczęście, zadowolenie, uniesienie, 3. zachwyt, euforia, 4. poirytowanie, podrażnienie, pasja, biała gorączka, 5. lęk, niepokój, napięcie, obawa, 6. rozwścieczenie, zdenerwowanie, furia, 7. bezczynność, stabilizacja, 8. opanowanie, zimna krew, 9. przerażenie, trema, trwoga, 10. beztroska, harmonia, relaks, wyciszenie, 11. irytacja, wzburzenie, amok, szewska pasja, 12. wściekłość, podenerwowanie, złość, 13. zaniepokojenie, panika, histeria radość Możliwe odpowiedzi: 1. ukontentowanie, ekstaza, błogostan, 2. szczęście, zadowolenie, uniesienie, 3. zachwyt, euforia, 4. poirytowanie, podrażnienie, pasja, biała gorączka, 5. lęk, niepokój, napięcie, obawa, 6. rozwścieczenie, zdenerwowanie, furia, 7. bezczynność, stabilizacja, 8. opanowanie, zimna krew, 9. przerażenie, trema, trwoga, 10. beztroska, harmonia, relaks, wyciszenie, 11. irytacja, wzburzenie, amok, szewska pasja, 12. wściekłość, podenerwowanie, złość, 13. zaniepokojenie, panika, histeria spokój Możliwe odpowiedzi: 1. ukontentowanie, ekstaza, błogostan, 2. szczęście, zadowolenie, uniesienie, 3. zachwyt, euforia, 4. poirytowanie, podrażnienie, pasja, biała gorączka, 5. lęk, niepokój, napięcie, obawa, 6. rozwścieczenie, zdenerwowanie, furia, 7. bezczynność, stabilizacja, 8. opanowanie, zimna krew, 9. przerażenie, trema, trwoga, 10. beztroska, harmonia, relaks, wyciszenie, 11. irytacja, wzburzenie, amok, szewska pasja, 12. wściekłość, podenerwowanie, złość, 13. zaniepokojenie, panika, histeria
RfGecQyNs6DSP21
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj każdą z podstawowych kompetencji sugerowanych przez Daniela Golemana do ich definicji. obiektywne ocenianie własnej sytuacji, wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami, czyli samokontrola, zdolność kierowania emocjami, utrzymywanie norm uczciwości i prawości, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm, sztuka podporządkowania emocji obranym celom Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, zdolność do wczuwania się w uczucia i potrzeby innych Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja umiejętność wzbudzania u innych oczekiwanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, łatwość nawiązywania i podtrzymywania związków ze światem Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja do tego pojęcia nie pasuje żadna z wymienionych definicji Możliwe odpowiedzi: 1. umiejętności społeczne, 2. samoregulacja, 3. samoświadomość, 4. asertywność, 5. empatia, 6. motywacja
RtnqrYPxsuh9B31
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj w tabeli zdania świadczące o niskim lub wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej wypowiadającej je osoby. Jesteś prawdziwym głuptasem i kłamczuszkiem, ale i tak cię lubię. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Nie zgadzam się z twoim punktem widzenia, ale go akceptuję. Pozwolisz, że powiem, jak ja to widzę, a potem zastanowimy się nad tą sprawą wspólnie?. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Ale jestem głupia! To wszystko moja wina, nic dziwnego, że tak mnie potraktowano. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Czy to naprawdę tak trudne pojąć? Każdy inteligentny człowiek to zrozumie w sekundę. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Mam wrażenie, że bardzo stresujesz się tym wystąpieniem. Mogę ci jakoś pomóc? Potrzebujesz czegoś?. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Zachowała się jak prawdziwa blondynka – wjechała mi przed maskę, chociaż widziała, że mi się spieszy. Możliwe odpowiedzi: Niski poziom inteligencji emocjonalnej, Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej
311
Ćwiczenie 7

Assessment Systems Polska w latach 2012 – 2017 przebadał osobowość ponad 3,5 tys. polskich menedżerów obu płci pod kątem inteligencji emocjonalnej. Respondentów pytano o ważne dla nich motywacje do działania. Na wykresie przedstawiono wyniki tych badań. Przeanalizuj je i odpowiedz na pytania.

RZjPfhG8SiDwK
RCNE6TIQRqc2S
Podaj, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe? Możliwe odpowiedzi: 1. Kobiety cechują się wyższą wrażliwością emocjonalną., 2. Mężczyzn motywuje przede wszystkim dążenie do przestrzegania zasad i poczucie obowiązku., 3. Odsetek kobiet i mężczyzn, dla których liczy się status społeczny i wykazywanie się osiągnięciami, różni się kilkoma procentami., 4. Bardziej intuicyjny sposób podejmowania decyzji mają kobiety.
R1Z4AWJITwUUZ
Opisz, jakie czynniki mogą mieć wpływ na takie wyniki badań? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Oto fragment utworu Williama Szekspira, w którym tytułowy bohater zwraca się do swojego przyjaciela Horacja. Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania i uzasadnij swoje zdanie.
Oto fragment utworu Williama Szekspira, w którym tytułowy bohater zwraca się do swojego przyjaciela Horacja. Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania i uzasadnij swoje zdanie.
RORdqKCwU6iZN
Eugène Delacroix, Hamlet ścigający ducha ojca, 1835
Źródło: domena publiczna.

Hamlet

[...] boś ty, wiele cierpiąc,
 Takim był zawsze, jakbyś nic nie cierpiał;
 Boś ty Fortunie zarówno był wdzięczny
 Za jej umizgi i prześladowania [...];
O, daj mi człowieka,
Nie będącego żądz swych niewolnikiem,
 A w głębi mego serca go umieszczę.
 W sercu samegoż serca, tak jak ciebie.

/przeł. Józef Paszkowski/

R19eFqZx15Yen
Rozstrzygnij, czy Hamleta można nazwać „żądz swych niewolnikiem”. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij) Podaj dwie cechy inteligencji emocjonalnej, których Hamlet zazdrości przyjacielowi, i wyjaśnij, jakie są tego powody. (Uzupełnij).