Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
11
Ćwiczenie 1

Rozpoznaj postaci ważne dla procesu integracji Polski z Unią Europejską.

R40pEG2upTZmS
Zaprezentowane są zdjęcia: Danuty Hübner, Jana Kułakowski, Jaceka Saryusza-Wolskiego
Ćwiczenie 1
RiRVmhtprGslZ
(Uzupełnij).
R1RX9qlaaWuce11
Ćwiczenie 2
Uporządkuj wydarzenia składające się na proces integracji Polski z Unią Europejską w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. podpisanie traktatu akcesyjnego, 2. rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych, 3. podpisanie układu stowarzyszeniowego, 4. przeprowadzenie referendum w sprawie wejścia do Unii Europejskiej, 5. złożenie wniosku o członkostwo w Unii Europejskiej
RSR8XUZKH7BKF21
Ćwiczenie 3
Do definicji dopasuj pojęcia związane z integracją Polski z Unią Europejską. grupa wyłoniona podczas szczytu Rady Europejskiej w grudniu 1997 r. jako państwa kandydujące najlepiej przygotowane do rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych do Unii Europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. grupa luksemburska, 2. ten opis nie pasuje do żadnego z wymienionych pojęć, 3. fundusze przedakcesyjne, 4. kryteria kopenhaskie, 5. Biała Księga, 6. klauzula europejska polityczne i ekonomiczne warunki, jakie musi przed przystąpieniem do Unii Europejskiej spełnić państwo kandydujące, ustalone podczas spotkania Rady Europejskiej w 1993 r. Możliwe odpowiedzi: 1. grupa luksemburska, 2. ten opis nie pasuje do żadnego z wymienionych pojęć, 3. fundusze przedakcesyjne, 4. kryteria kopenhaskie, 5. Biała Księga, 6. klauzula europejska opracowany przez Komisję Europejską dokument określający stan przygotowań i dopasowania aktów prawnych państwa kandydującego do standardów prawa wspólnotowego i wymagań jednolitego rynku europejskiego Możliwe odpowiedzi: 1. grupa luksemburska, 2. ten opis nie pasuje do żadnego z wymienionych pojęć, 3. fundusze przedakcesyjne, 4. kryteria kopenhaskie, 5. Biała Księga, 6. klauzula europejska środki finansowe przyznane przez Unię Europejską państwom kandydującym, których celem było wsparcie działań przygotowujących do członkostwa Możliwe odpowiedzi: 1. grupa luksemburska, 2. ten opis nie pasuje do żadnego z wymienionych pojęć, 3. fundusze przedakcesyjne, 4. kryteria kopenhaskie, 5. Biała Księga, 6. klauzula europejska artykuł Konstytucji RP z 1997 r. umożliwiający polskim władzom przekazanie części kompetencji organów władzy państwowej organizacji międzynarodowej lub jej organom Możliwe odpowiedzi: 1. grupa luksemburska, 2. ten opis nie pasuje do żadnego z wymienionych pojęć, 3. fundusze przedakcesyjne, 4. kryteria kopenhaskie, 5. Biała Księga, 6. klauzula europejska opinia Komisji Europejskiej na temat złożonego przez państwo kandydujące wniosku o członkostwo w Unii Europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. grupa luksemburska, 2. ten opis nie pasuje do żadnego z wymienionych pojęć, 3. fundusze przedakcesyjne, 4. kryteria kopenhaskie, 5. Biała Księga, 6. klauzula europejska
R10OnDP9S1fFt21
Ćwiczenie 4
Uzupełnij brakujące określenia. Fundusze 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej to środki 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej pomocy finansowej skierowane do przyszłych członków Unii Europejskiej poprzez specjalne 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej. Ich najważniejszym celem było wsparcie przygotowania państw kandydujących do członkostwa w Unii Europejskiej i pomoc w wyrównywaniu 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej ekonomicznych. Najstarszym z tych funduszy był program 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej, poprzez który wspierano m.in. sektor 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej przedsiębiorstw, ochronę zdrowia czy rozwój 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej ludzkiego. Ze środków ISPA finansowano rozbudowę infrastruktury transportowej oraz 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej, program 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej natomiast służył rozwojowi obszarów 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej. Po przystąpieniu do Unii Europejskiej Polska utraciła prawo do korzystania z tych funduszy, stała się jednak 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej funduszy europejskich w ramach unijnej polityki 1. wiejskich, 2. SAPARD, 3. regionalnej, 4. państwowych, 5. niedoboru, 6. programy, 7. międzynarodowej, 8. zwrotnej, 9. ochronę środowiska, 10. prywatnych, 11. różnic, 12. dyrektywy, 13. uchwały, 14. EFRR, 15. kapitału, 16. miejskich, 17. beneficjentem, 18. PHARE, 19. nadwyżek, 20. przedakcesyjne, 21. bezzwrotnej i strukturalnej.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z fragmentem artykułu, a następnie rozwiąż zadanie.1
Zapoznaj się z fragmentem artykułu, a następnie rozwiąż zadanie.
Tak głosowała Polska

Opinie

Prof. Jacek Kurczewski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego: Analizując frekwencję podczas referendum, dochodzę do trzech wniosków. Po pierwsze, więcej osób wzięło w nim udział niż zwykle chodzi do wyborów. W naszej rzeczywistości należy się cieszyć z każdego wyniku przekraczającego 47‑48 proc., bo generalnie Polacy charakteryzują się brakiem więzi z państwem. Nie lubimy również decydować, gdy stoimy przed wyborem kłopotliwym, kontrowersyjnym, a opowiedzenie się za lub przeciw Unii dla wielu z nas jest tego rodzaju problemem.

Po drugie, fakt, że ponad 40 proc. osób uprawnionych do głosowania nie poszło do referendum, musi martwić, gdy zważy się na rangę, jaką miało ono dla naszej przyszłości.

Po trzecie, wynik referendum jest znakomity, jeśli pamięta się, że do głosowania namawiał premier, którego absolutna większość narodu - mówiąc najdelikatniej - nie lubi. Na szczęście, namawiał nie tylko on, bo w przeciwnym wypadku do urn poszłoby najwyżej kilka procent.

Twierdzę, że o wygranej zwolenników Unii zdecydował głos papieża, wystąpienia aktorów czy innych znanych i popularnych osób, nasze wielowiekowe już utożsamianie się z zachodnią Europą. Gdyby agitację prounijną prowadził tylko rząd, to wynik byłby odwrotny.

Jeśli chodzi o proporcje między głosami na „tak” i „nie”, to - moim zdaniem - dobrze się stało, że prawie co czwarty wyborca był przeciwny. Zachód byłby bardziej zdziwiony, gdyby okazało się, że np. ponad 90 proc. tak dużego narodu jest „za”. Obcokrajowcy mogliby odnieść wrażenie, że cechuje nas owczy pęd, że jak barany chcemy iść w nieznane.

Prof. Antoni Podraza, historyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego: Miłym zaskoczeniem była dla mnie frekwencja podczas referendum. Z drugiej strony - gdy popatrzymy, jak głosowano w poszczególnych regionach - frekwencja oraz stosunek zwolenników i przeciwników wejście do Unii pokazuje wyraźne pęknięcie na Polskę „A” i Polskę „B”, czyli na bogatych i biednych, pełnych nadziei i przepełnionych lękiem przed Brukselą.

Jan Kubik, poseł PSL: Mój komentarz jest bardzo krótki: społeczeństwo okazało się mądrzejsze niż wszystkie siły polityczne. Na szczęście, mamy jeszcze autorytet, jakim jest Ojciec Święty.

art Źródło: Tak głosowała Polska, 10.06.2003 r., dostępny w internecie: dziennikpolski24.pl.
RIa5eikPjhUMc
Na podstawie tekstu oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe, czy fałszywe. Prof. Jacek Kurczewski uważa, że znakomity wynik zwolenników integracji z Unią Europejską w referendum jest wynikiem prounijnej agitacji prowadzonej przez polskie władze. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Zdaniem prof. Jacka Kurczewskiego niemal 25% głosów przeciwnych integracji europejskiej w referendum świadczy o tym, że dokonany przez Polaków wybór jest wyborem świadomym i przemyślanym. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Prof. Antoni Podraza spodziewał się wyższej frekwencji w referendum, zwłaszcza wśród mieszkańców tzw. Polski „B”, którzy obawiali się przystąpienia do Unii Europejskiej bardziej niż mieszkańcy zachodniej części Polski. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poseł Jan Kubik zgadza się z prof. Jackiem Kurczewskim w ocenie wpływu polskiego rządu na wynik referendum. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
311
Ćwiczenie 6

Na podstawie danych z wykresu przeanalizuj, jak zmieniała się ocena respondentów dotycząca międzynarodowej sytuacji Polski od chwili wejścia do Unii Europejskiej. Następnie odpowiedz na pytania.

Pytanie do respondentów: Jaka jest obecnie, Pana(i) zdaniem, międzynarodowa sytuacja Polski?

RQd2CJcPyAfMz
Źródło: Bezpieczeństwo Polski na arenie międzynarodowej, Komunikat z badań CBOS BS/98/2009
R3FJBk2CXtZKM
a) Jak zmieniła się ocena respondentów dotycząca międzynarodowej sytuacji Polski w ciągu roku po jej wejściu do Unii Europejskiej? (Uzupełnij) b) Jakie mogą być przyczyny zmiany sposobu postrzegania międzynarodowej sytuacji Polski po jej akcesji do Unii Europejskiej? (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wykresami 1–4 przedstawiającymi opinie polskich respondentów (dane przedstawiono w procentach) na temat cech typowego Polaka i typowego Europejczyka. Następnie wykonaj polecenia.

RVrX2fpeadsxD
Opracowano na podstawie: www.cbos.pl
R1eHkSoCYbcXU
Wskaż cechę, w odniesieniu do której respondenci dostrzegają największe różnice między typowym Polakiem a Europejczykiem. Możliwe odpowiedzi: 1. religijny, 2. patriotyczny, 3. ważniejsza jest dla niego rodzina, 4. pomaga innym
R1QPaa701OhdI
Którą cechę wskazuje najmniejszy odsetek respondentów jako charakterystyczną zarówno dla typowego Polaka, jak i typowego Europejczyka? Możliwe odpowiedzi: 1. religijny, 2. patriotyczny, 3. ważniejsza jest dla niego rodzina, 4. pomaga innym
R1JgCKAwJSMZl
Wskaż cechę, którą w badanym okresie respondenci coraz rzadziej wymieniają jako cechę typowego Polaka. Możliwe odpowiedzi: 1. religijny, 2. patriotyczny, 3. ważniejsza jest dla niego rodzina, 4. pomaga innym
RPLssDAtzMFFo
Określ, który obraz – Polaka czy Europejczyka – silniej eksponuje orientację wspólnotową, który zaś indywidualistyczną. (uzupełnij) Odpowiedź uzasadnij.
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

OBWIESZCZENIE PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 21 lipca 2003 r.
o skorygowanym wyniku ogólnokrajowego referendum w sprawie wyrażenia zgody na ratyfikację Traktatu dotyczącego przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej

Uwzględniając wyniki głosowania przeprowadzonego w 25 163 obwodach głosowania, Państwowa Komisja Wyborcza ustaliła następujące wyniki głosowania:
liczba osób uprawnionych do głosowania 29 864 969
liczba osób, którym wydano karty do głosowania 17 584 085
liczba kart nieważnych wyjętych z urn 1 257
liczba kart ważnych wyjętych z urn 17 576 714

Państwowa Komisja Wyborcza stwierdza, iż w głosowaniu oddano:
głosów nieważnych 126 187
głosów ważnych 17 450 527

Na postawione w referendum pytanie: „Czy wyraża Pani/Pan zgodę na przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej?”, liczba oddanych głosów ważnych z odpowiedziami:
pozytywnymi „TAK” wyniosła 13 514 872
negatywnymi „NIE” wyniosła 3 935 655

R44zoycMrVVBl
a) Na podstawie przytoczonego materiału źródłowego rozstrzygnij, czy wynik referendum w sprawie polskiej akcesji do Unii Europejskiej jest wiążący. Swoją odpowiedź uzasadnij, powołując się na odpowiednie regulacje prawne w tej kwestii. Wynik referendum jest wiążący (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij) b) Na podstawie przytoczonego materiału źródłowego rozstrzygnij, czy w wyniku przeprowadzonego referendum Prezydent RP uzyskał zgodę na ratyfikację Traktatu dotyczącego przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Swoją odpowiedź uzasadnij powołując się na odpowiednie regulacje prawne w tej kwestii. Czy Prezydent RP uzyskał zgodę na ratyfikację Traktatu dotyczącego przystąpienia Polski do Unii Europejskiej? (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).