Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Rdq4PCGwdbTN2
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi w tekście. Hedonizm rozumiany jako stanowisko filozoficzne/dyscyplina filozoficzna stworzył Arystyp z Cyreny/Zenon z Kition. Przedstawicieli jego szkoły nazywano stoikami/cyrenaikami.
11
Ćwiczenie 2
RbkaXqJlFtVjU
Wskaż nazwę szkoły Epikura, a następnie objaśnij jej genezę. Możliwe odpowiedzi: 1. Stoa, 2. Ogród, 3. Akademia, 4. Agora
R16CDNDMkoPzt
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3
R6t8tWGbC63LR
Wskaż zdania prawdziwe. Epikur twierdził, że... Możliwe odpowiedzi: 1. celem filozofii jest rozważenie i opracowanie sposobu życia umożliwiającego osiągnięcie ludziom stanu szczęścia., 2. celem ludzkiej egzystencji jest maksymalizacja sumy pojedynczych przyjemności cielesnych., 3. celem ludzkiej egzystencji jest przyjemność rozumiana jako brak cielesnego bólu oraz niepokojów duszy., 4. celem ludzkiej egzystencji jest realizacja rozumności, czyli życia w zgodzie z prawami logosu.
1
Ćwiczenie 4
R1X3we3dUj2Da
Źródło: Christos Koudounis, licencja: CC BY-SA 4.0.
R17cJcub5UNZZ
Wskaż prawidłową odpowiedź dotyczącą ilustracji. 1. Ilustracja przedstawia portyk, budowlę kolumnową, zamkniętą z jednej strony ścianą, którą często zdobiono malowidłami. Grecka nazwa tego rodzaju konstrukcji to stoa, a swoje wykłady prowadził w niej Zenon z Kition, stąd jego uczniów nazywano stoikami. 2. Ilustracja przedstawia agorę, budowlę kolumnową zamkniętą z jednej strony ścianą, którą często zdobiono malowidłami. Grecka nazwa tego rodzaju konstrukcji to stoa, a swoje wykłady prowadził w niej Epikur, stąd jego uczniów nazywano stoikami. 3. Ilustracja przedstawia Partenon, budowlę kolumnową zamkniętą z jednej strony ścianą, którą często zdobiono malowidłami. Grecka nazwa tego rodzaju konstrukcji to stoa, a swoje wykłady prowadził w niej Zenon z Kition, stąd jego uczniów nazywano stoikami.
21
Ćwiczenie 5

Do podanych stanowisk etycznych dopasuj po dwa poprawne elementy. Możesz wykorzystać takie sformułowania jak:

  • stoicyzm;

  • materializm;

  • normy i powinności;

  • idealizm;

  • skutki;

  • epikureizm;

  • dowodzenie pierwszej zasady;

  • określenie zasad poznania.

RJEmGQVzkFqtP
Deontologia. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Konsekwencjalizm. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem wpisu pt. Stoicki poradnik klimatyczny autorstwa współczesnego praktyka filozofii stoickiej, Tomasza Mazura. Posługując się zdobytą wiedzą na temat epikureizmu i stoicyzmu, oceń aktualność tych nurtów w kontekście współczesnych problemów globalnych, takich jak: katastrofa klimatyczna, nierówności społeczne, nieograniczona produkcja i nieetyczna dystrybucja żywności itp. Swoją odpowiedź zapisz w formie krótkiej notatki.

Tomasz Mazur Stoicki poradnik klimatyczny

Antyczni stoicy często wyrażali się krytycznie o postępie cywilizacyjnym. Już wtedy, u zarania dziejów cywilizacji zachodniej, zwracali uwagę na to, że ludzie mają niebezpieczną skłonność, by traktować postęp, wszelkie techniczne nowinki, jako wartość samą w sobie, cel sam w sobie. [...]

Poniżej przedstawiam szereg zaleceń, obliczonych na to, by jednocześnie wyrażać stoicki model myślenia i ratować świat. Opierają się one na jednej prostej zasadzie: zmieniać swoje postępowanie i przekonywać do tej zmiany innych. Nie wystarczy dzisiaj bowiem działać tylko na jednym z tych frontów. Zalecenia składają się z dwóch głównych reguł oraz ich uszczegółowień praktycznych.

REGUŁA PIERWSZA: Jesteśmy odpowiedzialni za pozyskanie rzetelnej wiedzy na temat zagrożenia środowiska oraz za edukowanie naszego bezpośredniego otoczenia.

  1. Wiedzę o zagrożeniu środowiska czerp z wiarygodnych źródeł, rekomendowanych przez gremia naukowe.

[Pamiętaj, że w większości kluczowych obszarów świat nauki jest zgodny.]

  1. Udostępniaj zdobyte przez siebie informacje rodzinie i znajomym, zwłaszcza jeśli wiesz, że te osoby nie stosują się do zaleceń organizacji ekologicznych. [Zaakceptuj, że narazisz się na śmieszność, niechęć, irytację, a może nawet jakąś formę agresji słownej. Jednak stawką jest przecież przetrwanie ludzkości i naszą powinnością jest zmierzenie się z tymi przykrościami.]

  2. Środowisko i klimat to bardzo złożone struktury, wobec czego w wielu kwestiach nie potrafimy sformułować tez odznaczających się matematyczną stuprocentową pewnością. Musimy się opierać na tym, co się naukowcom wydaje najbardziej prawdopodobne.

[Wiele osób stosuje wymówki dla swoich nieekologicznych zachowań, wyjaśniając, że naukowcy nie są całkowicie pewni co do zakresu ludzkiego wpływu na klimat. Taka argumentacja to demagogia, którą trzeba zwalczać. Oczekiwanie pewności tam, gdzie ona jest niemożliwa, jest manipulacją i barbarzyństwem, które służą naszym egoistycznym nawykom. Poza tym większość zachowań, których redukcję w imię klimatu się zaleca, i tak jest szkodliwa dla środowiska, co najmniej lokalnie. Zważywszy skalę zanieczyszczenia środowiska jest to wystarczająca przesłanka, żeby ich zaprzestać.]

  1. Tak w sobie, jak i w innych stanowczo zwalczaj przeświadczenie, że od jednostki nic nie zależy. Sama zmiana nawyków konsumenckich, choćby zapoczątkowana lokalnie, może doprowadzić do radykalnych zmian w gospodarce.

[Pamiętaj, że każdy twój nawyk i wypowiedź wpływają na twoje otoczenie. Jeśli czynisz źle, stanowisk usprawiedliwienie dla innych, którzy też chcą tak czynić. Ludzie dostosowują się do obyczajów otoczenia. Ty jesteś otoczeniem dla rodziny i znajomych.]

fil1 Źródło: Tomasz Mazur, Stoicki poradnik klimatyczny, dostępny w internecie: https://stoicway.net/blog/stoicki-poradnik-klimatyczny/ [dostęp 24.02.2020 r.].
R12kHOiVY83go
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zarówno dla Epikura, jak i Zenona z Kition szczęście było wartością najwyższą. Zastanów się nad własną koncepcją szczęścia. Czym może być szczęście? Czy szczęście stanowi wartość uniwersalną?

R1Dcp1VOLOSKA
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższy tekst. Zastanów się i wskaż, do której ze szkół filozoficznych – stoików, epikurejczyków czy cyrenaików – można przypisać zaprezentowane poglądy, a następnie zinterpretuj przedstawione zagadnienie.

Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Przyjemność cielesna nie potęguje się już więcej, gdy ból wywołany potrzebą został usunięty, może się tylko urozmaicać. Prawdziwą rozkosz duchową odczuwa się badając i rozumiejąc rzeczy, które wywołują największe niepokoje, i im pokrewne.

DioL654 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1984, s. 654.
R1Um4PoCngpNQ
(Uzupełnij).