Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rd9GxYcV9hMxP1
Ćwiczenie 1
Połącz we właściwe pary postawy i odpowiadający im złoty środek, czyli etyczną cnotę. zarozumiałość + zbyt duża samokrytyka Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie własnej wartości, 2. dowcipność, 3. uprzejmość, 4. łagodność porywczość + uległość Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie własnej wartości, 2. dowcipność, 3. uprzejmość, 4. łagodność szyderstwo + posępność Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie własnej wartości, 2. dowcipność, 3. uprzejmość, 4. łagodność służalczość + bezczelność Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie własnej wartości, 2. dowcipność, 3. uprzejmość, 4. łagodność
R1WCL3vgAr02j1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wybierając właściwe pojęcia z listy poniżej Otóż – jeśli funkcją swoistą człowieka jest działanie duszy zgodne z (tu wybierz) 1. niższy, 2. dobrze, 3. niepowtarzalnie, 4. wyższy, 5. sercem, 6. intuicją, 7. rozumem, 8. wolą bogów, 9. dzielnego lub nie bez rozumu; i jeśli swoista funkcja człowieka i człowieka etycznie wysoko stojącego jest identyczna co do swego rodzaju, tak jak funkcja cytrzysty i cytrzysty wybitnego, i tak w ogóle we wszystkich przypadkach, ponieważ do funkcji w ogóle przyłącza się tylko ów (tu wybierz) 1. niższy, 2. dobrze, 3. niepowtarzalnie, 4. wyższy, 5. sercem, 6. intuicją, 7. rozumem, 8. wolą bogów, 9. dzielnego stopień spowodowany dzielnością (jest bowiem funkcją cytrzysty grać na cytrze, funkcją dobrego cytrzysty grać (tu wybierz) 1. niższy, 2. dobrze, 3. niepowtarzalnie, 4. wyższy, 5. sercem, 6. intuicją, 7. rozumem, 8. wolą bogów, 9. dzielnego); jeśli więc i tak, i jeśli dalej za swoistą funkcję człowieka uważamy pewien rodzaj życia, a mianowicie działanie duszy i postępowanie zgodne z rozumem, za swoistą zaś funkcję człowieka (tu wybierz) 1. niższy, 2. dobrze, 3. niepowtarzalnie, 4. wyższy, 5. sercem, 6. intuicją, 7. rozumem, 8. wolą bogów, 9. dzielnego to samo działanie wykonywane w sposób szczególnie dobry (...).

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska,
R1AjwMGQXf4aU1
Ćwiczenie 3
Zaznacz cechy, które Arystoteles uznałby za cnoty. Możliwe odpowiedzi: 1. męstwo, 2. sprawiedliwość, 3. roztropność, 4. spostrzegawczość, 5. wrażliwość
Rqu1YEKs4euDS1
Ćwiczenie 4
Jose Ortega y Gasset napisał: „Dopiero w samotności człowiek jest naprawdę sobą”. Jak sądzisz, czy Arystoteles zgodziłby się z nim, że w samotności ujawnia się i kształtuje charakter człowieka? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie, bo Arystoteles uważał człowieka za istotę społeczną, która kształtuje swoją osobowość, w tym moralność, poprzez działania wobec innych ludzi., 2. Tak, bo Arystoteles uważał, że w samotności człowiek staje się moralny., 3. Tak, bo Arystoteles uważał, że o dobrym charakterze człowieka decyduje wyłącznie samodyscyplina i samoograniczenie.
211
Ćwiczenie 5

Przeczytaj fragment Ludzi bezdomnych – wypowiedź inżyniera Korzeckiego. Następnie odpowiedz Korzeckiemu z perspektywy etyki cnót (przyznaj mu rację i uzasadnij to lub podaj argument na to, że się myli).

Zapoznaj się z fragmentem Ludzi bezdomnych – wypowiedzią inżyniera Korzeckiego. Następnie odpowiedz Korzeckiemu z perspektywy etyki cnót (przyznaj mu rację i uzasadnij to lub podaj argument na to, że się myli).

Duch ludzki jest niezbadany jak ocean. Spojrzyjcie w siebie… Czy nie zobaczycie tam ciemnej otchłani, w której nikt nie był? O której nikt nic nie wie? Siłą przymusu ani żadną inną nie może być wytrzebione to, co nazywamy zbrodnią. Wierzę mocno, że w tym duchu nieogarniętym sto tysięcy razy więcej jest dobra — ależ co mówię! — w nim wszystko, prawie wszystko jest dobre. Niech tylko będzie wyzwolone! Wtedy okaże się, że złe zginie…

RYjArDnwblXzK
(Uzupełnij).
Rieva6GpuHnDT2
Ćwiczenie 6
Zaznacz zdanie, którego nie mógłby wypowiedzieć zwolennik etyki cnót. Możliwe odpowiedzi: 1. Ludzie dobrzy to ludzie szczęśliwi., 2. Człowiek dojrzewa moralnie podobnie jak nasiono zmienia się w kwiat., 3. Najważniejsze w życiu to uważać, by nie czynić niepotrzebnych krzywd innym ludziom.
311
Ćwiczenie 7

Odsłuchaj utwór, a następnie ułóż mowę oskarżycielską lub mowę obrończą w sprawie prawdziwych mężczyzn, w której poddasz ocenie ich stosunek do cnoty.

Zapoznaj się z utworem, a następnie ułóż mowę oskarżycielską lub mowę obrończą w sprawie prawdziwych mężczyzn, w której poddasz ocenie ich stosunek do cnoty.

R5Hu42EnUSr5z
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Zbigniew Herbert. Pan Cogito o cnocie.
RaHA9grm7vEpv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Opisz trzy różne postaci, które w różnych momentach historii określały kulturowy i moralny ideał Polaków i reprezentowały, w powszechnym mniemaniu, cnoty etyczne.

Alasdair MacIntyre Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności

Postać jest przedmiotem szacunku ze strony członków danej kultury jako całości lub ze strony jakiejś znaczącej jej części. Postać dostarcza im określonego kulturowego i moralnego ideału

studium Źródło: Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum. Adam Chmielewski, Warszawa 1996, s. 71.
RudiO3wzQ8JUh
(Uzupełnij).