Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RocumM8hcUUam1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie – odpowiedź wybierz spośród podanych. Obraz Ferdinand Georg Waldmüller, "Adopcja" jest charakterystyczny dla stylu: Możliwe odpowiedzi: 1. romantyzmu, 2. nazarenizmu, 3. romanizmu, 4. naturalizmu
11
Ćwiczenie 2

Dopasuj nazwisko twórcy do tytułu dzieła.

Rv8NHHp3VSTWM
1. Walc a-moll. Autor: a. Stanisław Moniuszko, b. Robert Schumann, c. Fryderyk Chopin, d. Franz Peter Schubert. 2. Straszny dwór. Autor: a. Stanisław Moniuszko, b. Robert Schumann, c. Fryderyk Chopin, d. Franz Peter Schubert. 3. Ave Maria. Autor: a. Stanisław Moniuszko, b. Robert Schumann, c. Fryderyk Chopin, d. Franz Peter Schubert.
1
Ćwiczenie 3

Każdemu malarzowi przyporządkuj tytuł dzieła, którego jest twórcą.

R1390kyqF3Yk3
1. Eugène Delacroix. Obraz: a. Rzeź na wyspie Chios, b. Szarża w wąwozie Somosierra, c. Fallen Monarchs. 2. Piotr Michałowski. Obraz: a. Rzeź na wyspie Chios, b. Szarża w wąwozie Somosierra, c. Fallen Monarchs. 3. William Bliss Bake. Obraz: a. Rzeź na wyspie Chios, b. Szarża w wąwozie Somosierra, c. Fallen Monarchs.
1
Ćwiczenie 4

Połącz opis z właściwą nazwą kierunku artystycznego z I połowy XIX w.

RfNX8K0Yo2CAV
Kategoria 1. Bogactwo barw, kontrastowość światłocienie i dynamiczną kompozycję. Możliwe odpowiedzi: 1. naturalizm, 2. nazarenizm, 3. romantyzm. Kategoria 2. Statyczność kompozycji, ascetyczność ujęcia, idealizacja. Możliwe odpowiedzi: 1. naturalizm, 2. nazarenizm, 3. romantyzm. Kategoria 3. Sceny prawdopodobne, oddawanie rzeczywistości bez jej upiększania czy selekcji. Możliwe odpowiedzi: 1. naturalizm, 2. nazarenizm, 3. romantyzm.
21
Ćwiczenie 5

Wskaż, które z podanych stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.

R1BUPxdRihUow
Prekursorem romantyzmu w malarstwie był Robert Schumann. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Utwory okresu romantyzmu oddawały idee epoki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nazarenizm nawiązywał do tematyki powstań narodowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
211
Ćwiczenie 6

Rozstrzygnij, czy oba źródła należą do tego samego kierunku artystycznego, czy do dwóch różnych. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści obu źródeł.

Źródło 1.

R179Mvwj3FUOK
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło 2.

RzDzT7lsXzQqH
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RNlaGgrRkAWr6
1. Do tego samego. 2. Do dwóch różnych grup.
R1dyYJCbCafLO
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się ze zdjęciami i wykonaj polecenia:

Źródło 1.

RJs7TntTmcqxJ
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło 2.

R1477rHFNbPVk
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SdryCvUL7NR
Rozstrzygnij, która z rzeźb – zaprezentowana w źródle 1 czy w źródle 2 jest reprezentatywna dla cech rzeźby okresu romantyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Źródło 1, 2. Źródło 2
RBJUvLXtu2pGO
Uzasadnij odpowiedź wskazując odczytane w rzeźbie cechy. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z obrazem i wykonaj polecenia.

R16GFbZoWzjYr
Szarża w wąwozie Somosierra
Źródło: P. Michałowski, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RV4QC5JzAt7Gr
Zaznacz cechy charakterystyczne dla malarstwa romantycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. statyczność., 2. żywa kompozycja, 3. gwałtowność uczuć, 4. racjonalizm, 5. empiryzm., 6. bohaterem bojownik o wolność
RrAThkrt6zqSW
Rozstrzygnij, czy zaprezentowany w źródle obraz prezentuje wskazane przez Ciebie wyżej cechy. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
RFUONauBI7zhI
Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści źródła. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentem i wykonaj polecenie.

Muzyka miała koić, wprawiać w niezwykły nastrój albo dodawać podniety, jakby służąc rekompensatą za brak mocniejszych wrażeń w ustabilizowanym, codziennym życiu. [...] Ideałem słuchacza obwołano uczuciowego entuzjastę i postawiono go ponad wnikliwym i krytycznym znawcą. Zalecano poddawać się dźwiękom i zatracać w muzyce, nie dociekając jej sensu. Wykonanie, a jeszcze bardziej słuchanie muzyki, stało się mistyczną celebracją, źródłem przeżyć nieomal metafizycznych. […]

A Cytat za: Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki 2, Kraków PWM 2006, s. 214.
Rb1YodobGATU7
Uzasadnij, że w tekście opisana została muzyka okresu romantyzmu. (Uzupełnij).