Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R145o5huNDTV61
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłową odpowiedź. W różnych układach odniesienia prędkość ciała może mieć: różną wartość PRAWDA/FAŁSZ
różny zwrot PRAWDA/FAŁSZ
różny kierunek PRAWDA/FAŁSZ
1
Ćwiczenie 2

Rysunek przedstawia pewną sytuację na drodze. Wszystkie wartości prędkości podane są w układzie odniesienia związanym z drzewem.

R1PS5o6FWA7ZH
R164y4AiX32y2
W układzie odniesienia związanym z autobusem: Rowerzysta porusza się w prawo PRAWDA/FAŁSZ
Wartość prędkości samochodu wynosi 90 kmh PRAWDA/FAŁSZ
Drzewo porusza się z prędkością o wartości 40 kmh PRAWDA/FAŁSZ
2
Ćwiczenie 3

Rysunek przedstawia pewne skrzyżowanie, na którym drogi krzyżują się pod kątem prostym. Wszystkie wartości prędkości podane są względem powierzchni Ziemi.

RKW0g3CSzwH3d
R1drn6m4yz7gr
Wartość prędkości samochodu (1) względem samochodu (2) jest większa niż wartość prędkości samochodu (1) względem powierzchni ziemi. PRAWDA/FAŁSZ

Prędkość samochodu (1) względem samochodu (2) jest taka sama jak prędkość samochodu (2) względem samochodu (1). PRAWDA/FAŁSZ

Prędkość samochodu (3) względem samochodu (2) ma wartość równą 50 kmh. PRAWDA/FAŁSZ
2
Ćwiczenie 4

Wykres przedstawia zależność drogi od czasu dla dwóch samochodów jadących ulicą w tym samym kierunku.

R1YcKk94i28T9
RpO7Asj5XEw7v
Wartość prędkości samochodu (1) względem (2) w czasie ruchu: Możliwe odpowiedzi: 1. rosła, 2. malała, 3. nie zmieniała się, 4. nie da się tego stwierdzić, bo wykres przedstawia zależność drogi, a nie położenia od czasu
3
Ćwiczenie 5

Henryk jechał pociągiem. W pewnym momencie postanowił pójść do wagonu restauracyjnego i kupić sobie coś do picia. Nie zauważył, że wstając, przypadkowo włączył w swoim telefonie aplikację rejestrującą jego ruch. Ponieważ wagonu restauracyjnego – jak się okazało – w pociągu nie było, Henryk doszedł tylko do końca pociągu i zawrócił. Po powrocie do przedziału wyjął telefon i zobaczył następujący wykres:

RQQ48rrjAHune
RrbjHbcf82Etw
Zakładając, że w obie strony Henryk szedł z taką samą prędkością, wyznacz prędkość, z jaką jechał pociąg. Pociąg jechał z prędkością Tu uzupełnij ms
3
Ćwiczenie 6

Motorówka względem wody może płynąć z prędkością 8 m/s. Prąd wody względem brzegu ma prędkość 4 m/s. Motorówka startuje z punktu A i płynie na drugi brzeg rzeki.

RZUARXvVHohyM
RYI2lAKb38vUU
Pod jakim kątem do brzegu - 300, 450 czy 600 powinna wystartować, żeby wylądować możliwie najbliżej punktu B. Motorówka powinna płynąć pod kątem Tu uzupełnij0 do brzegu.
RvxOTSslBnLIH
Ćwiczenie 7
Z lecącego poziomo samolotu wyskoczył spadochroniarz i po pewnym czasie opadał pionowo w dół ze stałą prędkością. W pewnym momencie samolot przyspieszył.
W układzie odniesienia związanym z samolotem: Spadochroniarz również przyspieszył. PRAWDA/FAŁSZ
Spadochroniarz zmienił kierunek lotu. PRAWDA/FAŁSZ
Spadochroniarz nie wylądował w tym samym miejscu na powierzchni ziemi, w którym wylądowałby, gdyby samolot nie przyspieszył. PRAWDA/FAŁSZ
Droga, jaką przebył spadochroniarz do momentu wylądowania była dłuższa niż gdyby samolot nie przyspieszył. PRAWDA/FAŁSZ
Czas lotu się skrócił. PRAWDA/FAŁSZ
3
Ćwiczenie 8

Od pociągu, jadącego ze stałą prędkością, odłączył się wagon i po pewnym czasie zatrzymał się. Wykres przestawia zależność prędkości wagonu od czasu w układzie odniesienia związanym z powierzchnią Ziemi.

RdVyi6DFhbebR

Narysuj w zeszycie ten wykres w układzie odniesienia związanym z pociągiem.

uzupełnij treść
RO6bueyR9BlJz
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie alternatywne: Od pociągu, jadącego ze stałą prędkością, odłączył się wagon i po pewnym czasie zatrzymał się. Wykres przestawia zależność prędkości wagonu od czasu w układzie odniesienia związanym z powierzchnią ziemi. Na ilustracji widoczny jest układ współrzędnych narysowany czarnymi liniami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje czas mała litera t. na osi prędkości zaznaczono dodatnią wartość mała litera v z indeksem dolnym zero, która oznacza wartość prędkości początkowej. Na osi czasu zaznaczono wartość dodatnią mała litera t z indeksem dolnym zero, oraz mała litera t z indeksem dolnym jeden większą od mała litera t z indeksem dolnym zero. W układzie widoczna jest funkcja narysowana niebieską linią. Zaczyna się ona w punkcie na osi prędkości mała litera v z indeksem dolnym zero i maleje do zera w punkcie na osi czasu mała litera t z indeksem dolnym zero. Następnie funkcja przyjmuje wartość stałą równą zero w przedziale czasu od mała litera t z indeksem dolnym zero do mała litera t z indeksem dolnym jeden. Zaznacz zdanie prawdziwe. Gdyby za punkt odniesienia uznano pociąg, to ... Możliwe odpowiedzi: 1. prędkość względna pociągu względem oddzielonego wagonu początkowo równa byłaby mała litera v z indeksem dolnym zero i malałaby do chwili zatrzymania się wagonu. Po zatrzymaniu się wagonu wartość prędkości względnej pociągu względem wagonu byłaby równa zero., 2. prędkość względna pociągu względem wagonu byłaby równa zero niezależnie od czasu., 3. prędkość względna pociągu względem oddzielonego wagonu początkowo równa byłaby zero i rosłaby do chwili zatrzymania się wagonu. Po zatrzymaniu się wagonu wartość prędkości względnej pociągu względem wagonu byłaby równa prędkości małą litera v z indeksem dolnym zero.