Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R934GI5Da8Iwg1
Ćwiczenie 1
Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Bitwa pod Termopilami, 2. Bitwa u przylądka Artemizjon, 3. Bitwa pod Maratonem, 4. Utworzenie Związku Hellenów, 5. Budowa floty ateńskiej z zysków z nowo odkrytej kopalni srebra, 6. Śmierć Dariusza I Wielkiego
RywOmDia6RCsh1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. 1.Kserkses prawdopodobnie zebrał na wyprawę na Grecję największą armię, jaką do jego czasów oglądał świat. 2. Przygotowania Kserksesa do wojny obejmowały przekopywanie kanałów i budowę mostów pontonowych. 3.Grecy, na wieść o planach Kserksesa względem Grecji, natychmiast rozpoczęli przygotowania do odparcia inwazji. 4.Związek Hellenów objął większość poleis greckich. 5.Bitwa pod Termopilami zakończyła się zwycięstwem Greków. 6.Flota grecka równała się siłą z flotą perską. 7.Bitwa pod Termopilami odbyła się w tym samym czasie co bitwa u przylądka Artemizjon. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
21
Ćwiczenie 3

Odwołując się do tekstu źródłowego, wyjaśnij, dlaczego historyk Aleksander Wolicki określił Ateńczyków ludem dojrzałym politycznie.

Wojny perskie

Fragment opracowania historycznego

Zgromadzeni zaprzysięgli sojusz zwany Związkiem Hellenów […]. Ateńczycy okazali polityczną dojrzałość, podporządkowując się spartańskiemu dowództwu zarówno na lądzie, jak i na morzu.

1A. Wolicki, Wojny perskie, w: Maraton. 2500 lat od wielkiej bitwy. Grecja i Grecy epoki klasycznej, czyli korzenie Europy, „Pomocnik Historyczny Polityki” 10, 2010, s. 119
Herodot Dzieje

Fragment tekstu źródłowego

Ateńczycy dostarczyli 127 okrętów […]. Korytyjczycy dostarczyli 40 okrętów; Megarejczycy 20; Chalkidyjczycy zaś zaopatrzyli w załogę 20 okrętów, które im dostawili Ateńczycy; Egineci dali 18; Sikyończycy 12; Lacedemończycy [Spartanie] 10; Epidauryjczycy 8; Eretrejczycy 7; Trojzeńczycy 5; Styrejczycy 2, a Kejczycy 2 […]. Ogólna liczba zgromadzonych pod Artemisjon okrętów […] wynosiła 271.

2 Źródło: Herodot, Dzieje, t. ks. 8, rozdz. 1–2, tłum. S. Hammer.
RMTB101DXUAGX
Wyjaśnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie analizy tekstu źródłowego podaj argument potwierdzający tezę zawartą w opracowaniu historycznym.

Ryszard Kulesza Sparta w V–IV w. p.n.e.

Fragment opracowania historycznego

Sposób, w jaki Leonidas wybrał żołnierzy, dowodzi, że zdawał sobie sprawę z samobójczego charakteru misji, albo przynajmniej brał pod uwagę możliwość, że cały oddział zginie.

3 Źródło: Ryszard Kulesza, Sparta w V–IV w. p.n.e., Warszawa 2003, s. 189.
Herodot Dzieje

Fragment tekstu źródłowego

On ruszył wtedy do Termopil, dobrawszy sobie trzystu […] mężów, którzy mieli już synów.

4 Źródło: Herodot, Dzieje, t. ks. 7, rozdz. 205, tłum. S. Hammer.
RLB9LuQo0fWX5
Argument: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W 2006 r. do kin wszedł film poświęcony bitwie pod Termopilami zatytułowany 300 w reżyserii Zacka Snydera (na podstawie komiksu Franka Millera pod tym samym tytułem). Porównaj wyposażenie wojowników na obu ilustracjach, oceniając wiarygodność przekazu filmowego.

W 2006 r. do kin wszedł film poświęcony bitwie pod Termopilami zatytułowany 300 w reżyserii Zacka Snydera (na podstawie komiksu Franka Millera pod tym samym tytułem). Porównaj opis wyposażenia wojowników na obu ilustracjach, oceniając wiarygodność przekazu filmowego.W 2006 r. do kin wszedł film poświęcony bitwie pod Termopilami zatytułowany

Źródło A

RqSrL0vU8iTiX
Wyposażenie spartańskiego hoplity z filmu 300.
Źródło: Urko Dorronsoro, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Źródło B

REq1xQwAg5vkU
Rekonstrukcja wyposażenia spartańskiego hoplity (przełom XIX i XX w.).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło C

Ustrój polityczny Sparty, księga 11, rozdział 3

Odnośnie do walki hoplickiej, [Likurg, mityczny prawodawca spartański] postanowił, aby nosili ubiór w kolorze purpurowym, ponieważ uważał, że taki najmniej ma wspólnego ze strojem kobiecym, a najbardziej będzie odpowiedni do walki, oraz tarczę z brązu, bowiem najszybciej się da ją wyczyścić i najwolniej się ona brudzi.

5Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty, księga 11, rozdział 3, tłum. pod kier. R. Kuleszy
R1Vv22QRhLcRO
Odpowiedź: (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Porównaj przekazy na temat Teban pod Termopilami u Herodota i Diodora Sycylijskiego. Na podstawie analizy fragmentów z Diodora i sprzeczności w przekazie Herodota zakwestionuj tezę stawianą przez Herodota.

Źródło 1

Herodot Dzieje

Herodot o Tebanach (fragment 1)

Śpieszno było Leonidasowi ściągnąć ich tylko spośród Hellenów, [ponieważ] Teban podejrzewano mocno o sprzyjanie Medom. Wezwał ich więc na wojnę, chcąc się przekonać, czy otwarcie wyrzekną się związku z Hellenami. Oni jednak posłali pomoc, choć ich zamysły były inne”.

4 Źródło: Herodot, Dzieje, t. ks. 7, rozdz. 205, tłum. S. Hammer.

Źródło 2

Herodot Dzieje

Herodot o Tebanach (fragment 2)

[Po naradzie zwołanej na wieść o zbliżaniu się Persów prowadzonych przez Efialtesa] odprawieni sprzymierzeńcy odeszli i usłuchali Leonidasa, a przy Lacedemończykach pozostali jedynie Tespijczycy i Tebanie. Z tych Tebanie zostali wbrew woli i niechętnie (zatrzymał ich bowiem Leonidas, uważając za zakładników), Tespijczycy zaś z największą chęcią, bo mówili, że nie opuszczą Leonidasa i jego ludzi.

6 Źródło: Herodot, Dzieje, t. ks. 7, rozdz. 222, tłum. S. Hammer.

Źródło 3

Diodor Sycylijski Biblioteka historyczna

Diodor o Tebanach (fragment 1)

Barbarzyńców zaczęli też popierać Ftioci achajscy, Lokrowie, Tesalowie i większość Beotów.

7 Źródło: Diodor Sycylijski, Biblioteka historyczna, t. ks. 11, rozdz. 3, ust. 2, tłum. I. Ptaszek.

Źródło 4

Diodor Sycylijski Biblioteka historyczna

Diodor o Tebanach (fragment 2)

Do Termopil przybyło więc […] około czterystu Tebańczyków z opozycyjnego stronnictwa. Wśród mieszkańców Teb bowiem, w kwestii zawarcia sojuszu z Persami, doszło do wzajemnych waśni i rozłamu.

8 Źródło: Diodor Sycylijski, Biblioteka historyczna, t. ks. 11, rozdz. 4, ust. 7, tłum. I. Ptaszek.
RQvOIDNCrAZRu
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Oceń wiarygodność przekazu Diodora Sycylijskiego na temat nocnej wyprawy Leonidasa do obozu perskiego. Odwołaj się do przebiegu bitwy znanego z multimedium bazowego.

Diodor Sycylijski Biblioteka historyczna

Zgodnie z rozkazem, nocą [z drugiego na trzeci dzień walk], zaatakowali oni obóz Persów. Natarciem kierował Leonidas. […] Zamieszanie, które ogarnęło cały obóz, przyczyniło się do ogromnej rzezi. […] Gdyby tylko król pozostał w swoim namiocie królewskim, bez wątpienia i on zostałby przez Greków zgładzony […]. Kserkses jednak wybiegł z namiotu i wmieszał się w tłum […]. Korzystając z faktu, że nastała już noc, Grecy buszowali po całym obozie – jak można przypuszczać – w poszukiwaniu Kserksesa. Jednakże gdy nastał dzień i sytuacja stała się klarowna, Persowie zorientowali się, że Greków jest niewielu.

9 Źródło: Diodor Sycylijski, Biblioteka historyczna, t. ks.11, rozdz. 10, ust. 1–4, tłum. I. Ptaszek.
R3Xff5QNphYL8
Odpowiedź: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, na jakiej podstawie Herodot mógł wysuwać przypuszczenie, które zostało pogrubione w tekście źródłowym. Przy formułowaniu odpowiedzi wykorzystaj drugi tekst źródłowy.

[1] Fragment z Herodota

Herodot Dzieje

Opowiadają, że dwaj z owych trzystu, Eurytos i Aristodemos, gdyby zgodnie działali, byliby mogli albo razem ujść cało do Sparty, bo odprawieni z obozu przez Leonidasa leżeli w Alpenoj, cierpiąc na gwałtowny ból oczu, albo jeśliby nie chcieli wrócić do domu, wraz z innymi umrzeć. Chociaż więc wolno im było jedno z dwojga uczynić, przecież nie chcieli obmyślić wspólnego planu, lecz różnili się w swych poglądach: Eurytos, dowiedziawszy się o obejściu góry przez Persów, zażądał zbroi i, wdziawszy ją, kazał się zaprowadzić przez helotę do walczących. Ten zaprowadził go i uciekł, a Eurytos wpadł w tłum nieprzyjaciół i zginął. Aristodemos zaś, któremu brakło odwagi, pozostał przy życiu. Otóż gdyby albo sam Aristodemos, jako chory na oczy, był wrócił do Sparty, albo też powrót obu razem był nastąpił, to zdaje mi się, że Spartiaci nie byliby do nich żywili żadnego gniewu. […] Kiedy zaś wrócił do Lacedemonu, zyskał tylko wstyd i hańbę. Zniesławiony, tego zaznał: żaden ze Spartiatów nie rozniecił mu ognia ani z nim nie rozmawiał, a dla hańby nazywano go tchórzem Aristodemosem.

11 Źródło: Herodot, Dzieje, t. księga 7, rozdział 229, tłum. S. Hammer.

[2] Ksenofont (IV w. p.n.e.) o losie tchórzy w Sparcie

Ksenofont Ustrój polityczny Sparty

W Lacedemonie [Sparcie] natomiast każdy wstydziłby się wziąć tchórza za towarzysza stołu czy za współzawodnika w zapasach. Często też przy wybieraniu drużyn do gry w piłkę pozostaje taki bez przydziału, w chórach jest spychany na najgorsze miejsca, nawet najmłodszym musi ustępować na drodze i wstawać przed nimi.

10 Źródło: Ksenofont, Ustrój polityczny Sparty , t. ks. 9, rozdz. 4–5, tłum. pod kier. R. Kuleszy.
R1azVG3bZ4W4O
Wyjaśnienie: (Uzupełnij).