Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R18htMbifQPe31
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj do każdego z rodzajów degradacji po dwa spośród podanych przykładów. Degradacja fizyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Zmiany składu mikroflory i fauny glebowej, 2. Zakwaszenie gleb, 3. Obecność drobnoustrojów chorobotwórczych, 4. Erozja wietrzna gleb, 5. Kumulacja metali ciężkich w glebie, 6. Zasklepienie gleb Degradacja chemiczna Możliwe odpowiedzi: 1. Zmiany składu mikroflory i fauny glebowej, 2. Zakwaszenie gleb, 3. Obecność drobnoustrojów chorobotwórczych, 4. Erozja wietrzna gleb, 5. Kumulacja metali ciężkich w glebie, 6. Zasklepienie gleb Degradacja biologiczna Możliwe odpowiedzi: 1. Zmiany składu mikroflory i fauny glebowej, 2. Zakwaszenie gleb, 3. Obecność drobnoustrojów chorobotwórczych, 4. Erozja wietrzna gleb, 5. Kumulacja metali ciężkich w glebie, 6. Zasklepienie gleb
1
Ćwiczenie 2
RiLO4ZRX6qiqI
Podaj w kolejności zdania, tak aby powstał ciąg przyczynowo-skutkowy zjawiska zmęczenia gleby. Zdania do wykorzystania: A. Zmniejszenie wielkości plonów w kolejnym roku., B. Pobieranie przez rośliny składników odżywczych z gleby., C. Wyjałowienie gleby., D. Zakładanie upraw plantacyjnych.
RgwkTNQznA6M5
Możliwe odpowiedzi: 1. A. Zmniejszenie wielkości plonów w kolejnym roku, B. Pobieranie przez rośliny składników odżywczych z gleby, C. Wyjałowienie gleby, D. Zakładanie upraw plantacyjnych, 2. D. Zakładanie upraw plantacyjnych, B. Pobieranie przez rośliny składników odżywczych z gleby, C. Wyjałowienie gleby, A. Zmniejszenie wielkości plonów w kolejnym roku, 3. B. Pobieranie przez rośliny składników odżywczych z gleby, C. Wyjałowienie gleby, A. Zmniejszenie wielkości plonów w kolejnym roku, D. Zakładanie upraw plantacyjnych
R1VUOoxEgaH301
Ćwiczenie 3
Wśród podanych działań i zabiegów agrotechnicznych zaznacz te, które przeciwdziałają zmęczeniu gleby: Możliwe odpowiedzi: 1. Zmianowanie roślin, 2. Stosowanie nawozów naturalnych, 3. Melioracja pól, 4. Stosowanie poplonów, 5. Orka wzdłuż poziomic
R4O6owlcglNnv2
Ćwiczenie 4
Do wymienionych form degradacji gleb przyporządkuj regiony, które są najbardziej narażone na dany rodzaj degradacji: Zasklepienie gleby Możliwe odpowiedzi: 1. Zagłębie Kuźnieckie, 2. Aglomeracja Warszawska, 3. Sahel Zasolenie gleby Możliwe odpowiedzi: 1. Zagłębie Kuźnieckie, 2. Aglomeracja Warszawska, 3. Sahel Degradacja geotechniczna Możliwe odpowiedzi: 1. Zagłębie Kuźnieckie, 2. Aglomeracja Warszawska, 3. Sahel
R1UF4Sh3rT93r2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj formom degradacji sposoby ich zapobiegania: Zakwaszenie gleby Możliwe odpowiedzi: 1. zmianowanie roślin, 2. wapnowanie pól, 3. kora ogrodowa z drzew sosnowych Alkalizacja gleby Możliwe odpowiedzi: 1. zmianowanie roślin, 2. wapnowanie pól, 3. kora ogrodowa z drzew sosnowych Zmęczenie gleby Możliwe odpowiedzi: 1. zmianowanie roślin, 2. wapnowanie pól, 3. kora ogrodowa z drzew sosnowych
Rld1pHKqp4Rhj2
Ćwiczenie 6
Mapa Polski przedstawia zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi. Na mapie wyróżnia się Górny Śląsk z rejonem wokół Katowic. Występuje tam silne zanieczyszczenie. Średnie zanieczyszczenie zaznaczono na zachodzie województwa małopolskiego oraz na północnym wschodzie województwa śląskiego. Słabe zanieczyszczenie to między innymi północne obszary województwa śląskiego i małopolskiego, południe województwa świętokrzyskiego, południe województwa mazowieckiego, południowy zachód województwa dolnośląskiego, obszary północno-zachodnie województwa kujawsko-pomorskiego, rejon Olsztyna w województwie warmińsko-mazurskim. Na podstawie opisu mapy wybierz podpunkt najlepiej wyjaśniający zróżnicowanie zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi. Możliwe odpowiedzi: 1. Stopień degradacji metalami ciężkimi związany jest ze stopniem intensyfikacji rolnictwa., 2. Stopień degradacji metalami ciężkimi związany jest z przebiegiem autostrad oraz głównych tras kolejowych., 3. Stopień degradacji metalami ciężkimi związany jest z rozmieszczeniem największych miast., 4. Stopień degradacji metalami ciężkimi związany jest ze stopniem rozwoju przemysłu ciężkiego.
31
Ćwiczenie 7

Uzasadnij tezę, że intensywne rolnictwo zwiększa zagrożenie degradacją gleb. Podaj przykłady potwierdzające twoją odpowiedź.

RRjoLI95TDzt2
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z artykułem opublikowanym przez Europejską Agencją Środowiska: Gleby i grunty a zmiany klimatu.

Wyjaśnij, w jaki sposób ochrona gleb może ograniczyć zmiany klimatu oraz jego następstwa.

R16bKNEg2dnJe
(Uzupełnij).