Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R66TetIyEBPv11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z sonetem Adama Mickiewicza Bakczysaraj i wskaż część opisową, a następnie ‒ refleksyjną. Oceń, czy poeta zachował w utworze charakterystyczny dla sonetu sposób podziału na te dwie części. Jeszcze wielka, już pusta Girajów dziedzina! Zmiatane czołem baszów ganki i przedsienia, Sofy, trony potęgi, miłości schronienia, Przeskakuje szarańcza, obwija gadzina. Skroś okien różnofarbnych powoju roślina, Wdzierając się na głuche ściany i sklepienia, Zajmuje dzieło ludzi w imię przyrodzenia I pisze Baltasara głoskami: RUINA. W środku sali wycięte z marmuru naczynie; To fontanna haremu, dotąd stoi cało I perłowe łzy sącząc, woła przez pustynie: Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało! Wy macie trwać na wieki, źródło szybko płynie, O hańbo! wyście przeszły, a źródło zostało.
1
Ćwiczenie 1
R1bODVx3kzOaW
Jeszcze wielka, już pusta Girajów dziedzina! Zmiatane czołem baszów ganki i przedsienia, Sofy, trony potęgi, miłości schronienia, Przeskakuje szarańcza, obwija gadzina. Skroś okien różnofarbnych powoju roślina, Wdzierając się na głuche ściany i sklepienia, Zajmuje dzieło ludzi w imię przyrodzenia I pisze Baltasara głoskami: RUINA. W środku sali wycięte z marmuru naczynie; To fontanna haremu, dotąd stoi cało I perłowe łzy sącząc, woła przez pustynie: Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało! Wy macie trwać na wieki, źródło szybko płynie, O hańbo! wyście przeszły, a źródło zostało. (Uzupełnij).
R1QCTmDP7eheg1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z sonetem Adama Mickiewicza Bakczysaraj w nocy, a następnie zaznacz poprawne ustalenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Wiersz składa się z 14 wersów., 2. Wiersz dzieli się na dwie kwartyny i dwie tercyny., 3. Wiersz dzieli się w klasyczny sposób na część opisową i refleksyjną., 4. Wiersz nie zawiera części opisowej.
Bakczysaraj w nocy

Rozchodzą się z dżamidówdżamidydżamidów pobożni mieszkańce,
Odgłos izanuizanizanu w cichym gubi się wieczorze,
Zawstydziło się licem rubinowym zorze,
Srebrny król nocy3Srebrny król nocy dąży spocząć przy kochance.

Błyszczą w haremie4haremie niebios wieczne gwiazd kagańce5kagańce,
Śród nich po safirowym żegluje przestworze
Jeden obłok, jak senny łabędź na jeziorze:
Pierś ma białą, a złotem malowane krańce.

Tu cień pada z menaru6menaru i wierzchu cyprysa,
Dalej czernią się kołem olbrzymy granitu,
Jak szatany siedzące w dywanie7dywanie Eblisa8Eblisa

Pod namiotem ciemności; niekiedy z ich szczytu
Budzi się błyskawica i pędem farysa9farysa
Przelatuje milczące pustynie błękitu.

adam1 Źródło: Bakczysaraj w nocy, [w:] Adam Mickiewicz, Sonety krymskie, Poznań 2012, s. 9.
dżamidy
izan
3
4
5
6
7
8
9
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z podanym fragmentem, a następnie wyjaśnij, na czym polega nowatorski charakter Sonetów krymskich zasygnalizowany w tekście. Wyjaśnij opisywany problem, odwołując się do treści wybranego utworu z cyklu Mickiewicza.

Dorota Staszewska O sonetach polskich romantyków

Sonet w świadomości romantyków, [...] dzięki utworom Petrarki, wiązał się ściśle z tematyką miłosną. Dowodzą tego artykuły, które pojawiały się po opublikowaniu Sonetów Mickiewicza. Maurycy Mochnacki, pisząc o Sonetach krymskich, zawarł taką uwagę: Ich osnowa nie ma w sobie nic wspólnego z erotycznym charakterem właściwym temu rodzajowi poezji lirycznej. Podobny sąd wyraził Kazimierz Brodziński: Treść tego rodzaju poezji stanowią miłosne, łagodne i moralne uczucia. Franciszek Salezy Dmochowski zastanawiał się: „Czyli [...] przedmiot Sonetów krymskich odpowiedni jest temu rodzajowi poezji?”. Z powodu zdobytej już sławy autora oraz istotnego nowatorstwa Sonety Mickiewicza stały się bardzo popularne.

abba3 Źródło: Dorota Staszewska, O sonetach polskich romantyków, [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, t. 7, nr 1, 2005, s. 248.
R11va8aGfxCWE
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z sonetem Adama Mickiewicza Widok gór ze stepów Kozłowa, a następnie podaj te elementy konstrukcyjne sonetu, które poeta zachował oraz te, które zmienił.
Zapoznaj się z sonetem Adama Mickiewicza Widok gór ze stepów Kozłowa, a następnie podaj te elementy konstrukcyjne sonetu, które poeta zachował oraz te, które zmienił.
Widok gór ze stepów Kozłowa

PIELGRZYM I MIRZA

PIELGRZYM
Tam? czy Allah postawił ścianą morze lodu?
Czy aniołom tron odlał z zamrożonej chmury?
Czy Diwy z ćwierci lądu dźwignęli te mury,
Aby gwiazd karawanę nie puszczać ze wschodu?

Na szczycie jaka łuna! Pożar Carogrodu
Czy Allah, gdy noc chylat rozciągnęła bury,
Dla światów żeglujących po morzu natury
Tę latarnię zawiesił śród niebios obwodu?

MIRZA Tam? – Byłem; zima siedzi, tam dzioby potoków
I gardła rzek widziałem pijące z jej gniazda.
Tchnąłem, z ust mych śnieg leciał; pomykałem kroków,

Gdzie orły dróg nie wiedzą, kończy się chmur jazda,
Minąłem grom drzemiący w kolebce z obłoków,
Aż tam, gdzie nad mój turban była tylko gwiazda.
To Czatyrdah

PIELGRZYM

Aa!!

adam2 Źródło: Widok gór ze stepów Kozłowa, [w:] Adam Mickiewicz, Sonety krymskie, Poznań 2012, s. 7.
R4Qh9t8LxtyFb
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Nowatorskim pomysłem jest wprowadzenie do sonetu kwestii dialogowych. Porównaj sposób mówienia Pielgrzyma i Mirzy w sonecie Widok gór ze stepów Kozłowa, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób wypowiedzi i język bohaterów charakteryzują ich emocje.

RQ6L9yO3xZ4kR
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak według ciebie można zinterpretować wykrzyknienie kończące sonet Widok gór ze stepów Kozłowa.

R172m3eCYr5ne
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z podanym fragmentem, a następie wykonaj polecenia. 1. Wyjaśnij, jak autorka uzasadnia obserwację, że forma sonetu tylko pozornie ogranicza twórcę.  2. Podaj przykład sonetu Mickiewicza, w którym wyraźnie widać szczególny charakter czternastego wersu utworu. Omów myśl, która wypływa z wybranego przez ciebie fragmentu.
Zapoznaj się z podanym fragmentem, a następie wykonaj polecenia. 1. Wyjaśnij, jak autorka uzasadnia obserwację, że forma sonetu tylko pozornie ogranicza twórcę.  2. Podaj przykład sonetu Mickiewicza, w którym wyraźnie widać szczególny charakter czternastego wersu utworu. Omów myśl, która wypływa z wybranego przez ciebie fragmentu.
Dorota Staszewska O sonetach polskich romantyków

Najprawdopodobniej [...] romantyków fascynowała w sonecie przede wszystkim specyfika budowy tego gatunku, pozornie tylko ograniczająca twórcę, faktycznie zaś otwierająca nowe horyzonty dla interpretacji. Sonet w dobrej realizacji jedynie formalnie bowiem kończy się na czternastym wersie, w rzeczywistości zaś owe fizycznie ostatnie wersy przenoszą refleksję w sferę niewypowiedzianych wprost znaczeń, są kwintesencją sensu wybrzmiewającą już po lekturze i w tym rozumieniu trwającą poza rzekomo finałowymi wersami, będącymi jednocześnie konkluzją i otwarciem horyzontów. Wynika to z charakteru ostatniego sonetowego wersu. Musi on wyrastać z trzynastu poprzednich, być z nimi ściśle związany, ale zarazem skupiać w sobie najważniejszą myśl z nich wypływającą. Taką otwierającą się dla interpretacji wymowę końcowego wersu ma praktycznie każdy sonet Mickiewicza

abba4 Źródło: Dorota Staszewska, O sonetach polskich romantyków, [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, t. 7, nr 1, 2005, s. 250.
R1YK0wctDA8fI
(Uzupełnij).
1
311
Ćwiczenie 8

Opracuj mapę myśli, w której wskażesz cechy świadczące o nowatorskim charakterze Sonetów krymskich.

RRfw7jZhSifZo
Znajdź przykłady cytatów wskazujących na ten charakter.
3
Ćwiczenie 8
R16KhHLsTtg2m
(Uzupełnij).