Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1ATmJ0gYwqO41
Ćwiczenie 1
Zaznacz sposób, w jaki osoba wyciąga wnioski dotyczące siebie lub innych ludzi na podstawie obrazu, jaki na ich temat w sobie wytworzyła. Możliwe odpowiedzi: 1. postrzeganie społeczne, 2. tożsamość, 3. wybiórczość zachowania, 4. sprawczość
R1SD3FfzY1lS01
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie czynniki mają wpływ na postrzeganie innych ludzi. Możliwe odpowiedzi: 1. kultura, 2. atrybucja, 3. psychologia społeczna, 4. analiza diagnostyczna
RO4w3Crg177WQ2
Ćwiczenie 3
Dopasuj definicje do pojęć. sprawczość Możliwe odpowiedzi: 1. przypisywanie sobie lub innym określonych cech, 2. wizja siebie, treść, jaka charakteryzuje danego człowieka i odróżnia go od innych, 3. zdolność oddziaływania na innych; czyny podejmowane z inicjatywy i przez daną osobę, 4. kontrola, świadoma albo nieświadoma, wpływu, jaki dana osoba wywiera na innych, 5. żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia tożsamość Możliwe odpowiedzi: 1. przypisywanie sobie lub innym określonych cech, 2. wizja siebie, treść, jaka charakteryzuje danego człowieka i odróżnia go od innych, 3. zdolność oddziaływania na innych; czyny podejmowane z inicjatywy i przez daną osobę, 4. kontrola, świadoma albo nieświadoma, wpływu, jaki dana osoba wywiera na innych, 5. żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia atrybucja Możliwe odpowiedzi: 1. przypisywanie sobie lub innym określonych cech, 2. wizja siebie, treść, jaka charakteryzuje danego człowieka i odróżnia go od innych, 3. zdolność oddziaływania na innych; czyny podejmowane z inicjatywy i przez daną osobę, 4. kontrola, świadoma albo nieświadoma, wpływu, jaki dana osoba wywiera na innych, 5. żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia autoprezentacja Możliwe odpowiedzi: 1. przypisywanie sobie lub innym określonych cech, 2. wizja siebie, treść, jaka charakteryzuje danego człowieka i odróżnia go od innych, 3. zdolność oddziaływania na innych; czyny podejmowane z inicjatywy i przez daną osobę, 4. kontrola, świadoma albo nieświadoma, wpływu, jaki dana osoba wywiera na innych, 5. żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia samorealizacja Możliwe odpowiedzi: 1. przypisywanie sobie lub innym określonych cech, 2. wizja siebie, treść, jaka charakteryzuje danego człowieka i odróżnia go od innych, 3. zdolność oddziaływania na innych; czyny podejmowane z inicjatywy i przez daną osobę, 4. kontrola, świadoma albo nieświadoma, wpływu, jaki dana osoba wywiera na innych, 5. żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia
R1PEJ1pAVeGkx2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij luki w zdaniach. Postrzeganiu innych ludzi zawsze towarzyszy ich 1. intuicji, 2. ocenianie, 3. iluzję, 4. pierwszego wrażenia, 5. wewnętrzne, 6. zewnętrzne, 7. negatywniej, 8. obraz, 9. pozytywniej, 10. lubienie. Człowiek tworzy w sobie 1. intuicji, 2. ocenianie, 3. iluzję, 4. pierwszego wrażenia, 5. wewnętrzne, 6. zewnętrzne, 7. negatywniej, 8. obraz, 9. pozytywniej, 10. lubienie zarówno siebie, jak i innych ludzi już na podstawie efektu 1. intuicji, 2. ocenianie, 3. iluzję, 4. pierwszego wrażenia, 5. wewnętrzne, 6. zewnętrzne, 7. negatywniej, 8. obraz, 9. pozytywniej, 10. lubienie. Jednocześnie siebie ocenia 1. intuicji, 2. ocenianie, 3. iluzję, 4. pierwszego wrażenia, 5. wewnętrzne, 6. zewnętrzne, 7. negatywniej, 8. obraz, 9. pozytywniej, 10. lubienie niż innych, ponieważ bierze pod uwagę częściej czynniki 1. intuicji, 2. ocenianie, 3. iluzję, 4. pierwszego wrażenia, 5. wewnętrzne, 6. zewnętrzne, 7. negatywniej, 8. obraz, 9. pozytywniej, 10. lubienie niż 1. intuicji, 2. ocenianie, 3. iluzję, 4. pierwszego wrażenia, 5. wewnętrzne, 6. zewnętrzne, 7. negatywniej, 8. obraz, 9. pozytywniej, 10. lubienie.
31
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
1
Alina Gutek Przejmij kontrolę nad swoim życiem – wskazówki

Co zrobić, żeby ktoś uwierzył, że ma moc sprawczą?

Przede wszystkim spowodować, żeby uwierzył w związek swojego działania z realnymi efektami tego działania w jego życiu. Najprościej powołać się na jakieś doświadczenia z przeszłości, kiedy zaangażował się w jakąś pracę i coś osiągnął. Zobacz: biegałeś codziennie i schudłeś. Jeśli nie mamy do czego się odwołać, to zaplanujmy aktywności, zajęcia, które pokazywałyby związek działania z efektami. Tę zależność trzeba odczuć, niektórzy ludzie naprawdę nie potrafią sami dostrzec na przykład związku między swoją sytuacją materialną a decyzjami, jakie w życiu podjęli. Narzekają, że mało zarabiają, a nie dokształcają się, nie mają odwagi założyć własnej firmy czy nawet poprosić o podwyżkę. Oczywiście, pamiętajmy, by nadmiernie nie konfrontować, nie krytykować takich ludzi, bo to ich do działania nie zmobilizuje. Jeśli ktoś ma przekonanie, że jego życiem kieruje los albo ktokolwiek inny poza nimi samymi, i jeśli nie chce się wyzbyć tego przekonania, zawsze znajdzie milion tłumaczeń na to, że mu się coś nie udało. Raczej warto zauważać i doceniać: jak zdecydowałeś, żeby wyremontować mieszkanie, to sprawnie sobie z tym poradziłeś i dzięki temu mieszkasz wygodniej. Ważne, aby nieustannie podnosić u tych ludzi poczucie kontroli i co za tym idzie – poczucie skuteczności działania.

1 Źródło: Alina Gutek, Przejmij kontrolę nad swoim życiem – wskazówki, 26.04.2017 r., dostępny w internecie: zwierciadlo.pl [dostęp 17.02.2020 r.].
RY04mintIPhXW
1. Wyjaśnij, jak postrzegają siebie osoby, o których mowa w tekście. (Uzupełnij) 2. Podaj błędy, które popełniają osoby opisane w tekście. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem przedstawionego gestu i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem przedstawionego gestu i wykonaj polecenia.
R1DQZBEvxVsyF
Źródło: domena publiczna.
R1J1Z7nbYwPRJ
1. Napisz, co oznacza powyższy gest w Polsce. (Uzupełnij) 2. Podaj, w jaki sposób postrzegają ten gest Francuzi, a w jaki Turcy. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadanie.

1
Paweł Zalewski Pułapki oceny – atrybucje i błędy atrybucji

Udowodniono, że człowiek ma naturalną tendencję do oceny własnego zachowania i cudzego zachowania. Obserwacja innych daje nam podstawy do wnioskowania o jakimś stanie obiektów w rzeczywistości. Przykładowo: często – nawet nie do końca świadomie – przy wyborze restauracji zwracamy uwagę na to, czy aktualnie przebywa w niej dużo osób. Jeżeli tak, to zakładamy, że jedzenie podawane w restauracji jest dobrej jakości. Jeżeli restauracja jest pusta, to w naturalny sposób możemy zacząć podejrzewać, że nie jest to najlepsze miejsce do zjedzenia posiłku. Podobnie w ocenie zachowań własnych oraz zachowań innych ludzi kierujemy się pewnymi wskazówkami, które mogą, ale nie muszą być dla nas świadome.

2 Źródło: Paweł Zalewski, Pułapki oceny – atrybucje i błędy atrybucji, 10.10.2018 r., dostępny w internecie: twojczas-psychoterapia.pl [dostęp 17.02.2020 r.].
Ra6e5uv98OnyT
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Postrzeganie innych osób wpływa na ocenę danej sytuacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mechanizmy, które wpływają na naszą ocenę innych osób, zawsze są dla nas świadome. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek z natury potrafi wnioskować na temat innych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W powyższym tekście mowa o błędach, jakie popełniamy, oceniając innych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

1
Tomasz Nęcki Introspekcja: na czym polega i jak dokonać introspekcji?

Celem dokonywania introspekcji jest przyjrzenie się bliżej różnym sferom naszej psychiki, o których na co dzień niekoniecznie w ogóle nawet myślimy. Podczas wglądu we własną psychikę powinniśmy rozważyć, jakie emocje nami targają i dlaczego. Przykładowo, czując wyjątkowego stopnia złość na najbliższą osobę, możemy się zastanowić, skąd się wzięły u nas aż takiego stopnia uczucia – czy wynika to z naszej nadwrażliwości, czy jednak rzeczywiście bliski nas wyjątkowo zawiódł?

W trakcie introspekcji analizowane mogą być różnego typu aspekty psychologiczne, takie jak:

  • uczucia, które nami targają;

  • decyzje, które podjęliśmy lub które planujemy podjąć;

  • nasze zachowania i różne czynniki, które sprawiają, że postępujemy w taki, a nie inny sposób;

  • nasze potrzeby;

  • relacje z innymi ludźmi – zarówno z najbliższymi nam osobami, jak i ze współpracownikami czy z całkiem innymi ludźmi.

3 Źródło: Tomasz Nęcki, Introspekcja: na czym polega i jak dokonać introspekcji?, 23.11.2017 r., dostępny w internecie: poradnikzdrowie.pl [dostęp 31.03.2020 r.].
RUzR1agBc1788
1. Wyjaśnij, czym jest introspekcja. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, co daje człowiekowi introspekcja. (Uzupełnij).