Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rsrxv1UiV4EQN1
Ćwiczenie 1
Zaznacz te cechy, które są charakterystyczne dla stadium występującego wyłącznie w rozwoju z przeobrażeniem zupełnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Przechodzi przepoczwarzenie., 2. Zrzuca okresowo oskórek., 3. Jest mało ruchliwa lub nie porusza się wcale., 4. Aktywnie poszukuje pokarmu., 5. Korzysta z substancji pokarmowych zgromadzonych przez poprzednie stadium rozwojowe.
RsinwqUBh2gSq1
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących budowy i fizjologii larwy i poczwarki. Od ilości pożywienia zgromadzonego przez larwę zależy wielkość poczwarki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Larwy umożliwiają rozprzestrzenianie się gatunków w przyrodzie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Im więcej typów larw w cyklu rozwojowym tym większa szansa na przetrwanie gatunku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie stadia pośrednie bytują w innych środowiskach niż postać dorosła. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R15Zu1VINqJ2i1
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Rozwój poczwarki związany jest z… Możliwe odpowiedzi: 1. zrzucaniem oskórka., 2. okresami periodycznego wzrostu., 3. przebudową układów wewnętrznych., 4. intensywnym żerowaniem.
1
Ćwiczenie 4

Cykl rozwojowy chrabąszcza majowego trwa cztery lata.

RB3YKH4ihNyus
Cykl rozwojowy chrabąszcza majowego.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1d3byxa91S2v
Przeanalizuj opis schematu i uzupełnij zdania. Chrabąszcz majowy przechodzi rozwój złożony prosty z przeobrażeniem niezupełnym zupełnym. Dorosłe osobniki żerują na liściach w korzeniach, a stadia przejściowe {zjadają liście} podgryzają korzenie roślin. W cyklu życiowym larwy przechodzą trzy linienia cztery linienia. Larwy i dorosłe chrząszcze Poczwarki i dorosłe chrząszcze zimują w glebie.
21
Ćwiczenie 5

Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy pluskwy zielonej.

R1DcjFev2lO1W
Cykl rozwojowy pluskwy zielonej.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwZlcU4fzZdBr
Na podstawie analizy schematu stwierdź, czy rozwój masy ciała i wielkości tego owada przebiega równomiernie czy może skokowo w perspektywie czasu? Swój wybór uzasadnij podając jeden argument.

Na podstawie analizy schematu stwierdź, czy rozwój masy ciała i wielkości tego owada przebiega równomiernie czy może skokowo w perspektywie czasu? Swój wybór uzasadnij podając jeden argument.

RS6kxVuoMggoG
(Uzupełnij).
R14vZoe05e3xp2
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Czynnikiem, który może decydować o pojawieniu się w cyklu rozwojowym organizmu stadium larwy może być… Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko życia., 2. ilość żółtka zgromadzonego w jaju., 3. typ rozwoju., 4. długość cyklu życiowego organizmu.
31
Ćwiczenie 7

Każdy młody organizm do prawidłowego rozwoju potrzebuje składników odżywczych, a larwy dzikich pszczół nie są wyjątkiem. Badania naukowe potwierdziły, że zjadany przez pszczołę nektar i pyłek stanowią pokarm dla rozwijających się larw. Wykazano, że dobrej jakości pyłek – zawierający wszystkie pierwiastki niezbędne do rozwoju larwy – produkują bób, koniczyna, jeżyna, dziurawiec i gorczyca polna. Rośliny produkujące pyłek nieodpowiedni dla dzikiej pszczoły to mak, lawenda, mniszek, słonecznik i rzepak.

R10Wrlvv3qsXg
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RmULkU1rxmCKC
Wyjaśnij, dlaczego niektóre rośliny „pyłkodajne” mogą ograniczać wzrost i rozwój pszczół. W odpowiedzi uwzględnij pierwiastki niezbędne do prawidłowego rozwoju larwy. (Uzupełnij) Określ, jak na liczebność populacji dzikiej pszczoły wpłynie tworzenie tzw. łąk kwietnych wyłącznie z nasion rzepaku. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na schemacie przedstawiono rozwój owadów z przeobrażeniem zupełnym.

R2Et8VAiRIxhp
Rozwój owadów z przeobrażeniem zupełnym.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CWyg4AvQtPU
Korzystając z informacji opisanych na wykresie, wykaż, że stadium poczwarki umożliwiło niezależną ewolucję i specjalizację postaci larwalnej oraz dorosłej. (Uzupełnij).