Cykl rozwojowy chrabąszcza majowego trwa cztery lata.
RB3YKH4ihNyus
R1d3byxa91S2v
21
Ćwiczenie 5
Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy pluskwy zielonej.
R1DcjFev2lO1W
RwZlcU4fzZdBr
Na podstawie analizy schematu stwierdź, czy rozwój masy ciała i wielkości tego owada przebiega równomiernie czy może skokowo w perspektywie czasu? Swój wybór uzasadnij podając jeden argument.
RS6kxVuoMggoG
Przeanalizuj schemat cyklu rozwojowego pluskwy i zastanów się, który z wykresów przedstawia wzrost larwy.
Larwa pluskwy domowej rośnie skokowo. Przyrost masy związany ze wzrostem towarzyszy kolejnym okresom linienia.
R14vZoe05e3xp2
Ćwiczenie 6
31
Ćwiczenie 7
Każdy młody organizm do prawidłowego rozwoju potrzebuje składników odżywczych, a larwy dzikich pszczół nie są wyjątkiem. Badania naukowe potwierdziły, że zjadany przez pszczołę nektar i pyłek stanowią pokarm dla rozwijających się larw. Wykazano, że dobrej jakości pyłek – zawierający wszystkie pierwiastki niezbędne do rozwoju larwy – produkują bób, koniczyna, jeżyna, dziurawiec i gorczyca polna. Rośliny produkujące pyłek nieodpowiedni dla dzikiej pszczoły to mak, lawenda, mniszek, słonecznik i rzepak.
R10Wrlvv3qsXg
RmULkU1rxmCKC
Zastanów się, czego oprócz materiału energetycznego potrzebują larwy do wzrostu i rozwoju.
Przeanalizuj tekst i określ, do której grupy roślin należy rzepak: produkujących pyłek pełnowartościowy czy niepełnowartościowy. Jak rodzaj pyłku zjadanego przez larwy może wpłynąć na ich wzrost i rozwój?
Larwy do wzrostu i rozwoju potrzebują diety bogatej w potas, fosfor i miedź. Niektóre rośliny „pyłkodajne” produkują dużo pyłku, ale nie zawiera on wszystkich pierwiastków niezbędnych do wzrostu i rozwoju.
Rzepak należy do roślin, które produkują duże ilości pyłku, jednak nie zawiera on wszystkich pierwiastków potrzebnych larwom do wzrostu i rozwoju. Brak dostępu do pełnowartościowego pokarmu spowoduje śmierć larwy lub wykształcenie nieprawidłowo rozwiniętego osobnika, co przyczyni się do spadku liczebności populacji dzikiej pszczoły, a nawet jej wyginięcia.
31
Ćwiczenie 8
Na schemacie przedstawiono rozwój owadów z przeobrażeniem zupełnym.
R2Et8VAiRIxhp
R1CWyg4AvQtPU
Przeanalizuj schemat i określ, w jakich środowiskach (takich samych czy różnych) żyją larwa i postać dorosła. Obie te postacie, aby móc funkcjonować w środowisku, w którym bytują, muszą wytworzyć różne cechy przystosowawcze. Czy to są takie same cechy?
Dzięki obecności poczwarki, która nie pobiera pokarmu i nie porusza się możliwa jest wewnętrzna przebudowa budowy ciała larwy warunkująca życie dorosłego owada w innym środowisku.