Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RqDkehIBnUz6H1
Ćwiczenie 1
Immanuel Kant dokonał „przewrotu kopernikańskiego” w filozofii, co oznacza, że: Wybierz prawidłowe dokończenie zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. Wstrzymał słońce i ruszył ziemię., 2. Znacząco zmienił sposób postrzegania problemów epistemologicznych., 3. Dokonał ważnego odkrycia astronomicznego., 4. Inspirował się myślą Mikołaja Kopernika, 5. Sprawił, że filozofia stała się bardziej popularna.
R1VN5YyFZEvFC1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie te wartości, do których odwoływali się oświeceniowi filozofowie. Możliwe odpowiedzi: 1. racjonalizm, 2. wiara, 3. upowszechnianie nauki, 4. stoicyzm, 5. pluralizm poglądów, 6. emocje
R1F24g0eiGn0z1
Ćwiczenie 3
Przypomnij sobie, jak Immanuel Kant definiował oświecenie. Następnie, na podstawie jego słów, rozstrzygnij, czy poniższe sformułowania trafnie parafrazują pierwotną myśl filozofa.. Oświecenie polega na transformacji człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek jest odpowiedzialny za stan swojej wiedzy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Należy uczyć się jedynie od mądrych nauczycieli. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oświecony może być jedynie człowiek pełnoletni. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie wolno się niczego bać. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rh1WvSfGytBFS1
Ćwiczenie 4
Z filozofią Immanuela Kanta wiąże się pojęcie transcendentalności. Łatwo je pomylić z terminem transcendentności. Sprawdź, czy rozumiesz różnice między tymi pojęciami, przyporządkowując wyrażenia do odpowiednich kategorii: transcendentny, transcendentalny Możliwe odpowiedzi: 1. To, co warunkuje wszelkie możliwe poznanie., 2. To, co wymyka się zmysłowemu doświadczeniu., 3. To, co zakładamy, gdy o czymś myślimy., 4. To, co wykracza poza granice., 5. To, co istnieje na zewnątrz., 6. Refleksja, która zajmuje się sposobem poznawania przedmiotów.
21
Ćwiczenie 5

Jak sądzisz, czy słowa Kanta – Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem – są dzisiaj aktualne? Przedstaw swoje argumenty.

R1U2KxQFgadJD1
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Ważnym sporem XVIII‑wiecznej filozofii był spór między racjonalistami a empirystami. Racjonaliści uważali, że wszelka wiedza pochodzi z rozumu, empiryści – że z doświadczenia. Immanuel Kant „unieważnił” ten spór proponując, by filozofia stała się transcendentalna, czyli zajmowała się warunkami możliwości poznania. Wyobraź sobie, że filozofowie analizują status teorii heliocentrycznej (mówiącej, że słońce leży w centrum wszechświata). Empiryści sprawdziliby, czy teorię tę popierają fakty, które możemy zaobserwować. Racjonaliści sprawdziliby, czy teoria ta jest logicznie spójna. Jakie podejście mógłby zaproponować Immauel Kant?

R65OgQa9wmPNz1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Mapa zawarta w materiale pokazuje wielką różnorodność filozofów i naukowców działających w okresie oświecenia. Zastanów się, jakie wartości i cele są dla nich wspólne.

RqmwcsqLo9xlv1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Polski filozof Leszek Kołakowski twierdził, że z każdej pięknej idei można wykuć pałkę, która będzie służyła do okładania innych. Wszystkich filozofów oświeceniowych cechował pewien optymizm. Wierzyli oni, że wiedza i rozum ludzki doprowadzić mogą jedynie do nieograniczonego postępu ludzkości. Wystarczy odważyć się być mądrym. Spróbuj zakwestionować tę postawę i pokaż – odwołując się do historycznych przykładów – że idee oświecenia nie zawsze prowadziły do pozytywnych konsekwencji.

R1EtPN8G7jOeE1
(Uzupełnij).