Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Informacja do ćwiczeń 1, 2, 3, 4.

Zmierzono (z dokładnością do 1 cm) wzrost kilku uczniów pewnej klasy i otrzymano następujące wyniki: 160 cm, 178 cm, 184 cm, 176 cm, 164 cm, 164 cm, 184 cm, 176 cm, 182 cm, 176 cm, 160 cm.

RpTuZYyldz76m1
Ćwiczenie 1
Na ilustracji widoczna jest tabela posiadająca dwie kolumny. Kolumna po lewej stronie zatytułowana jest ‚wzrost w centymetrach’. Posiada ona następujące wiersze od góry: sto sześćdziesiąt, sto sześćdziesiąt cztery, pole na odpowiedź, sto siedemdziesiąt osiem, sto osiemdziesiąt dwa oraz sto osiemdziesiąt cztery. Po prawej stronie kolumna zatytułowana ‚liczebność’ posiada następujące wiersze od góry: pole na odpowiedź, pole na odpowiedź, trzy, pole na odpowiedź, jeden oraz pole na odpowiedź. Odpowiedzi do wyboru to: dwa, sto sześćdziesiąt, zero, jeden, sto siedemdziesiąt osiem, sto sześćdziesiąt cztery, trzy, dwa, sto siedemdziesiąt sześć, trzy oraz jeden.
ROTTP4iDMMsD31
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R14fPlyBoDbM42
Ćwiczenie 3
Zaznacz, każde prawdziwe stwierdzenie, odnoszące się do danych zapisanych w Informacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Aż 6 uczniów ma wzrost powyżej 170 cm., 2. Częstość względna wzrostu 164 cm jest równa 15., 3. Tylko 2% wszystkich uczniów stanowią uczniowie o wzroście 160 cm., 4. Uczniowie o wzroście poniżej 177 cm stanowią ponad połowę badanych uczniów.
ROh3b3TpRmOUy2
Ćwiczenie 4
Na ilustracji widnieje tabela posiadająca cztery kolumny. Pierwsza Kolumna od lewej zatytułowana jest wzrost w centymetrach, jej wiersze od góry to: sto sześćdziesiąt centymetrów, pole na odpowiedz, pole na odpowiedź, pole na odpowiedź oraz sto osiemdziesiąt cztery centymetry. Druga kolumna od lewej strony zatytułowana jest ‚liczebność’. Jej wiersze od góry to: pole na odpowiedź, dwa, pole na odpowiedź, pole na odpowiedź oraz jeden. Trzecia kolumna od lewej zatytułowana jest ‚częstość względna’. Jej wiersze od góry to: pole na odpowiedź, pole na odpowiedź, pole na odpowiedź, pole na odpowiedź oraz zero przecinek jeden. Ostatnia kolumna zatytułowana jest ‚częstość w procentach’. Jej wiersze od góry to: pole na odpowiedź, dwadzieścia procent, pole na odpowiedź, pole na odpowiedź oraz dziesięć procent. Możliwe odpowiedzi to: sto osiemdziesiąt dwa centymetry, dwa, czterdzieści procent, jeden, dwadzieścia procent, sto sześćdziesiąt cztery centymetry, cztery, zero przecinek dwa, sto siedemdziesiąt osiem centymetrów, dziesięć procent, zero przecinek jeden, zero przecinek cztery oraz zero przecinek dwa.
R1Glj6zJ0E0Ke2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj odpowiednią nazwę do opisu. Dane statystyczne uporządkowane tylko według wartości badanej cechy. Możliwe odpowiedzi: 1. Szereg rozdzielczy o przedziałach klasowych, 2. Szereg rozdzielczy, 3. Szereg szczegółowy, 4. Szereg statystyczny Ciąg wyników obserwacji uporządkowany według określonego kryterium. Możliwe odpowiedzi: 1. Szereg rozdzielczy o przedziałach klasowych, 2. Szereg rozdzielczy, 3. Szereg szczegółowy, 4. Szereg statystyczny Informacje zapisane po rozdzieleniu na wartości badanej cechy oraz odpowiadającej jej liczebności. Możliwe odpowiedzi: 1. Szereg rozdzielczy o przedziałach klasowych, 2. Szereg rozdzielczy, 3. Szereg szczegółowy, 4. Szereg statystyczny Szereg rozdzielczy utworzony dla kilku wariantów zmiennej. Możliwe odpowiedzi: 1. Szereg rozdzielczy o przedziałach klasowych, 2. Szereg rozdzielczy, 3. Szereg szczegółowy, 4. Szereg statystyczny
2
Ćwiczenie 6

W tabelce zapisano dane uzyskane od uczniów, którym zadano pytanie: Ile minut dziennie odrabiasz lekcje?

Liczba minut

0,50

50,100

100,150

150,200

200,250

Liczba osób

2

10

8

9

1

Rq61Njw0tciCN
Uzupełnij zdania, przeciągając w odpowiednie miejsca prawidłowe liczby. Odpowiedzi uzyskano od 1. 30, 2. 240, 3. 10, 4. 200, 5. 20, 6. 50, 7. 250, 8. 60, 9. 100 uczniów.

Obszar zmienności badanej cechy jest równy: 1. 30, 2. 240, 3. 10, 4. 200, 5. 20, 6. 50, 7. 250, 8. 60, 9. 100 minut.

Rozpiętość przedziału klasowego wynosi: 1. 30, 2. 240, 3. 10, 4. 200, 5. 20, 6. 50, 7. 250, 8. 60, 9. 100 minut.

Ponad 150 minut odrabia lekcje 1. 30, 2. 240, 3. 10, 4. 200, 5. 20, 6. 50, 7. 250, 8. 60, 9. 100 uczniów.
3
Ćwiczenie 7

Aby ustalić liczbę klas, budując szereg z przedziałami klasowymi, można skorzystać ze wzoru:

k=N,

gdzie:
k – liczba klas,
N – liczebność badanej zbiorowości.

Wśród grupy uczniów zebrano informacje dotyczące otrzymywanego  kieszonkowego (w ). Uzyskano następujące dane: 584 326 , 800 , 250 , 620 , 950 , 688 , 420 , 835 , 460 , 500 , 830 , 490 , 510 , 338 , 400 .

Jaką liczbę klas można uzyskać, budując dla tych danych szereg z przedziałami klasowymi, według powyższej formuły? Zaznacz prawidłową odpowiedź.

RGikDiToPgkre
Możliwe odpowiedzi: 1. 16, 2. 2, 3. 4, 4. 8
3
Ćwiczenie 8

Wskaż poprawnie zbudowany szereg szczegółowy,  w którym wykorzystano następujące dane na temat liczby ocen z matematyki uzyskanych w listopadzie przez kilku uczniów: 1, 5, 2, 7, 3, 1, 5, 5, 8.

Tabela A

Liczba ocen

1

5

2

7

3

1

5

5

8

Tabela B

Liczba ocen

8

5

5

1

3

7

2

8

5

Tabela C

Liczba ocen

1

1

2

3

5

5

5

7

8

Tabela D

Liczba ocen

1

2

3

5

7

8

R19gGx3petBNZ
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tabela A, 2. Tabela B, 3. Tabela C, 4. Tabela D